
Sultne på sykehjemmet
Beboerne ved Moholt helse- og velferdssenter i Trondheim må vente 15 timer mellom frokost og middag, ifølge Helsetilsynet.
Det grunnleggende behovet for ernæring er ikke tilstrekkelig ivaretatt hos beboerne på sykehjemmet, kommer det fram i en fersk tilsynsrapport fra Helsetilsynet i Sør-Trøndelag.
– Vi oppdaget at de ansatte i perioder har for mange oppgaver, og at de ikke klarer å løse disse på en tilfredsstillende måte, sier fylkeslege Jan Vaage i Sør-Trøndelag til adressa.no.
Rapporten peker på at det er hele 15 timer mellom frokost og middag på sykehjemmet. Uro og travelhet under måltidene på kveldene fører til at de som har behov for individuelt tilpasset hjelp, ikke får det.
Mangelfull ernæring blir dekket opp ved å gi enkelte beboere kosttilskudd for å sikre kaloriinntaket, og det er i liten grad tilbud om frukt utenom høytider.
I tillegg blir de sosiale behovene til beboerne ved Ladetunet og Moholt i liten grad dekket.
– Sånn skal vi ikke ha det. Jeg synes det er trist, svarer kommunaldirektør Helge Garåsen på spørsmål hvordan han reagerer på rapporten til Helsetilsynet.
Nå ønsker han få på plass en bred kartlegging på hvordan situasjonen er ved alle sykehjemmene i Trondheim.

Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
To fjellklatrere funnet omkommet
Lesernes kommentarer
Leif Egil Andreassen
19. desember 2009 - 11:32
Sulten paa sykehjem
Sigrun Brenntrø
19. desember 2009 - 11:47
Helge Garåsen synes det er
Ann Tove Buklev
19. desember 2009 - 11:52
Stoltenbergs "velferd"
Kveldsmat som blir servert er det bare de "friskeste" som ved egen hjelp er i stand til å forsyne seg av og spise, som får. De har ikke folk på så de kan sette inn sonder med næring intravnøst for de som har behov for det, og legevakten nekter å kjøre ut å bistå slikt arbeid. Det er ikke legevaktens jobb, de skal behandle og ta seg av akutt syke mennesker! Sykehjemmet bør ha egne pleiere til slikt arbeid, hele uke gjennom! De ansatte er pålagt så mange oppgaver at de rekker ikke over alle slik at de får tid til å hjelpe de som må hjelpes med maten. Tannproteser som de gamle og syke bruker, får de ikke pusset eller stellet, slik at de ligger der helgen gjennom uten uten grunnleggende hygiene, som burde være en selvfølge i alle menneskers liv. De eldre og syke blir med slikt manglende stell fratatt alt som heter verdighet på gamle dager.
Hva er dette for eldreomsorg? Jeg spør samtidig, hvor er ledelsen ved sykehjemmet som lar slikt skure å gå over tid uten å informere folk, så man kan kjøre de ulike politikerne som er ansvarlig for galskapen til veggs for sin inkompetanse og manglende vilje til å legge til rette for at en forsvarlig eldreomsorg skal kunne finne sted? Bruk media aktivt der slikt skjer! Det er kun ved informasjon at ting blir endret, og er man ikke sterk nok selv til å ta kampen, så vil andre ta den!
Trondheim by - apestyrt i ordets rette forstand! De som styrer og er ansvarlig for dette burde skjems av å kalle seg politikere, og ledelse som går og sleiker samme politikere opp etter ryggene for å bevare sine stillinger, burde overlate sine posisjoner til mennesker som tør å sette tullingene i politikken på plass, så folket fikk de fjernet! Ordtak sier at man får den ledelse man fortjener, men de gamle har jaggu fortjent bedre enn som så!
Øystein Haug
19. desember 2009 - 12:10
Hvor mange organisasjoner
Lisbeth Pedersen
19. desember 2009 - 12:24
forstår ikke
Jarle Greva
19. desember 2009 - 21:39
Forstår ikke!
Det er ikke slik det er. Klart at det blir gjort feil og forsømmelser blir gjort i helsevesenet og at mye av dette skyldes dårlig organisering/ledelse. Nå er det jo engang slik at alle negative ting som skjer innen helse blir lagt merke til og som sagt blåst opp av media for det selger enormt. Tenk bare på svineinfluensaen. Beste som kunne skjedd for f.eks VG og Dagbladet. Alt det som er positivt derimot blir ikke lagt merke til. Jeg vil påstå at der skjer utrolig mange positive ting som i grunnen ikke er noe spennende for andre en dem som rammes. Nei få fram det negative! Vi elsker det!
Harald Svingerud
19. desember 2009 - 12:33
Stoltenbergs velferd
Bjørn Sæbø
19. desember 2009 - 12:47
Kven skal klandres?
Så eg ser de brutale fakta, dette er passe straff til dagens gamle, som etter all sansynlig statistikk-sjølv har dyrke AP i mange år.
Jan A Skaug
19. desember 2009 - 14:00
Valg av personell
Sykepleiere er sykepleiere og er utdannet til sin fungsjon , løser det i de fleste tilfeller meget tilfredstillende.
I dag sitter det helsepersonel/omsorgspersonel og ringer inn vikarer ved sykdom, dette er ett meget omfattende arbeid som tar tid, ikke det at de ikke klarer det, men hvorfor bruke dette dyrebare personalet til slike oppgaver, de er for få som de er. Dette burde en mellomleder brukes til, noen med personal ansvar.
En kontor assistent hadde også kunne utføre slikt arbeid etter istruks, ikke helsepersonell.
Jeg har inntrykk av at sykehjem m.m. blir styrt på en lite proff måte, her er det snakk om organisering og selvsagt bevilgninger. Disse arbeidsplassene har ofte fravær på mellom 10-20 prosent pga underbemanning i de samme gruppene som før avtalt, sykepleiere og helsearbeidere generelt.
Det må strammes opp i hele organisasjonen hva sykehjem angår, der det er problemer selvsagt, de som driver med 5-7% fravær og pensjonærende trives og får stellet sitt på forsvarligvis må vidreføre en positiv linje. Så hvem som er statsminiister har ingen ting med saken å gjøre.
Bjørn Sæbø
19. desember 2009 - 15:03
mnja...
Men i alle saker i samfunnet så er det alltid slik at en skal ha en knagg å henge skylda på. Og oftest må de øverste lederene gå, når det kommer lyssky opplysninger fram i dagslys. Kvifor er det ingen som blir stilt til ansvar i slike saker, når det stadig kommer nye eksempel i media?!
Jo fordi ingen ønsker å ta ansvar for eit økonomisk feilstyrt rot. Her må øverste leder ta ansvar meiner eg. Men det er vel for lite verdenspopulisme i dette problemet.
Og angående Oslo sin eldrepolitikk så får du tommelen ned for det argumentet. Samtlige sykehjem som har vert i media eller kritisert der, er statlige ! Det viste du ikkje? Kven som er øverste sjef då?
Per Syrdahl
19. desember 2009 - 12:47
En forbrytelse!
Det aller første kommunen har å gjøre er å sørge for sine gamle. Siden kommer alt det andre. Regulering av dette og hint, skole, bibliotek, park og anlegg, avslutt alle møter og gå og jobb.
Erlend Hammern
19. desember 2009 - 13:34
Godt poeng.
Kim Berland
19. desember 2009 - 12:52
Dette er hva folket i norge har bedt om i 2 valg...
Pål Nordheim
19. desember 2009 - 13:40
På tide at ledelsen går!
Det finnes ingen unnskyldning for denne type behandling av eldre mennesker.
Desverre er ikke dette noe enstående tilfelle,da det foregår over hele vårt "rike"land.
Eldre mennesker blir aldri prioritert og går mange ganger for lut og kaldt vann.
Dette er en SKAM for dette forbannede landet som helst skal vise seg ovenfor andre når de øser penger ut av landet til alle idiotiske formål.
Er det ikke på tide at enkelte tafatte politikere får ræva i gir og ser hva de driver med?
Kenneth Jensen
19. desember 2009 - 14:01
Sultne på sykehjem
Jane Hernes
19. desember 2009 - 14:40
Dette var vel ikke noen
Etter å ha hatt min mor på sykehjem og sett hvordan de eldre blir behandlet. har jeg kommet frem til at å ende på sykehjem er verre enn døden. Lite mat, dårlig mat. frukt hva er det? Medisiner blir ikke gitt til dem. (dette gjelder særlig dementes pasienter som ikke forstår at de feks trenger feks hjertemedisiner.) Er de så uheldige å få feks. blærekatar. er beskjeden at eldre kvinner har det hyppig så de kan sitte der med smertene.
Vi du ikke spise. så sult ihjel.
Hvis noen av dine ender på sykehjem og du tenker at nå er de trygge og nå kan jeg slappe av, så tar du feil.
Jo da vi tar virkelig vare på de eldre i RIKE NORGE
Det finnes selvfølgelig unntak (eller??????)
Jane Hernes
19. desember 2009 - 14:43
Jeg er enig med deg. Jeg har
Det hjelper ikke bare med penger. Enkelte av de ansatte skulle hatt en skikkelig pepp talk
Ann Tove Buklev
19. desember 2009 - 15:25
Hvem har ansvaret?
Når slikt kan skje at de ansatte kan sitte å henge på ræva utover fastsatte pauser, mens det er viktig arbeid å gjøre, da er det ledelsen som ikke gjør jobben sin godt nok.
En leder skal påse at alt er i orden i bedriften, han/hun leder. Alle ansatte henger ikke på ræva og røyker, når det er arbeid som skulle vært gjort, så ledelsen vil kunne avdekke slikt når det pågår over tid. Man har IKT (Internkontroll) i alle bedrifter i dag, og alt skal dokumenteres.
Mange som skulle hatt et skikkelig spark bak når slikt får skje over tid! Og det er først og fremst ledelse, og de som styrer og bevilger sitt ansvar.
Sigrun Brenntrø
19. desember 2009 - 14:44
Vi må slutte å kalle dem
Tom-s
19. desember 2009 - 14:45
hjernedøde....
tenkt og brukt alle di pengene på noe som hadde gjort litt nytte.... det hadde gledet mange det.
Anne-lise Engvik
19. desember 2009 - 14:58
eldres manglende kosthold
Hans Thomassen
19. desember 2009 - 15:08
Ansett flere!
Det er nok en god del dårlig organisering rundt omkring og selv om de fleste ansatte står hardt på gjør ikke alle dette. Men å skylde på for mange arbeidsoppgaver blir for dumt. Det må da være helt klart at det er for få ansatte!
Paul Roy Muni
19. desember 2009 - 17:06
Penger ?
liten sum penger til EU - 3 milliardeer skal EU få , hvert år -.
Legger vi til de titalls milliardene som NORAD setter sprett på til ingen nytte hver år,
og krigingen. Nei det er pinadø ingen pengemangel ,- det er ikke det det står på ! Men når de
gamle og syke må konkurere med med "politisk storhetsvannvidd" sier det seg selv
at kampen er tapt !
Bjørn trygve Kvisvik
19. desember 2009 - 16:48
Valgflesket !
Sylvi Johansen
19. desember 2009 - 16:48
Omsorgssvikt
Sykehjemmet jeg har arbeidet på har vært minimumsbemannet i en årrekke nå -fordi kommunen skal spare. Dette har ført til at de ansatte ved sykehjemmet har løpt fortere for å klare alle oppgavene, og for å dekke opp for de ekstra menneskene som burde vært på jobb men som kommunen ikke har råd til å lønne.
De ansatte slites mellom det å ta vare på sin egen helse og tilfredsstille sin dårlige samvittighet ved å ikke klare å innfri beboerenes fysiske, psykiske og sosiale behov. Det finnes hjelpemidler til bruk ved feks forflytning, men det tar lenger tid å bruke disse enn ved å gjøre et fysisk løft selv. Derfor velger mange å ta det løftet, og mange ødelegger kroppen sin på denne måten. Dette resulterer selvfølgelig i sykemeldinger.
Å gå fra sitt arbeide hver dag med en vond smak i munnen fordi man ikke rakk alt man skulle ha fått gjort for de pleietrengende er grusomt. Når man er så få ansatte på jobb at et ekstra sengeskift gjør at man blir akterutseilt hele gjengen den dagen, sier det seg selv at det blir skikkelig krise dersom en medarbeider attpåtil skulle finne på å være syk en dag. Når lista over vikarer å ringe til blir kortere og kortere går det mot beordring, av allerede utslitte ansatte. For rekruttering til helsevesenet er fryktelig vanskelig. Ansatte i helsevesenet blir stadig forbigått i kampen om lønn, og jeg vet om mange helsearbeidere som jobber i butikk fremfor å jobbe som det de har utdannet seg til.
Og de som da har forsøkt å løpe fortere og fortere i flere år ettersom kommunen skal spare, og deres høyeste ønske er å klare å dekke de eldres behov. Når de da tilslutt ikke makter mer og blir sykemeldte, og de som sitter igjen på arbeidsplassen ikke har flere å ringe til, da har man ikke flere hender å ta av. Da blir de eldre liggende der, og får en særdeles uverdig avslutning på livet.
Så kan man jo se på kommune økonomien og årsaken til at den er så dårlig ved en annen anledning.
Oddvar Lekven
20. desember 2009 - 9:15
sultne eldre på sykehjem
Men en ting er i vertfall sikkert,og det er att dette er ett uvesen som dukker opp i media med jevne mellomrom og ett tilfelle er ett for mye.eg lurer også på hvor mye kontroll det er med dette og med medesin bruk på syke hjem.La dei gamle få god mat, i god mat er det mye trivsell.
Jon Rossing
20. desember 2009 - 12:14
Folket får som fortjent.......
Kai Arbo Karlsen
20. desember 2009 - 12:26
Forstå det den som kan.
Jeg er alderspensjonist og bor i Asia og med den gleden av å si, at her blir en som eldring tatt godt vare på av sine ikke som oppe i steinrøysa, får den pleien en trenger og ikke minst mat på bordet av en smilende kone som lager sunn mat med ditto frukt.
Det jeg vil fram til, er jo at man ikke reiste fra Noreg i skatteflyktighet, men av helsemessige årsaker og viste at her ville jeg bli tatt vare på.
God jul til alle dere forstå seg påere
Jan A Skaug
20. desember 2009 - 13:24
Samfunnstjeneste
Vi har over 300 tusen uførtrygdede her i landet, mange på sosialhjelp og enda mange tusen som er arbeidsledige, hvorfor ikke henvende seg til disse gruppene og be om hjelp, først frivillig så med tvang dersom det var nødvendig. Jeg tror det faktisk er mange der ute som ville være med å hjelpe, dette er snakk om organisering på vært sted, tenk deg å få 4 frivillige på en vakt ! De bidrar med enkle ting som og vaske opp,dekke på bordet, snakke med de eldre, ta dem ut en tur, helt grunnleggende ting som ville frigjøre personalet og avlastet dem i det daglige stress,Dette ville føre til mindre fravær og mer sosial kontakt for de eldre, mange har ikke familie engang, slike tiltak kunne drives langt i det frivillige av personer som ville støtte opp og komme seg litt ut. 1-4 timer alt etter hva den enkelte kunne bidra med.
Men kansje måtte vi avskaffe LO og YS m.m. før slike ting kom på banen.
Vært sykehjem hadde ett frivillighets kontor hvor innstruksen/oppgavene til de frivillige ble organisert etter samarbeid med personalet på avdelingen. Det måtte i tilegg finnes en belønningsmetode for de som stiller opp, enkle ting som 4% mindre i skatt eller 20 kroner timen skattefritt e.l. Sum sumarum ville dette være av stor besparelse for sykehjemmet da de fikk mindrfe fravær, de gamle fikk en verdig behandling og alle var fornøyde.
Frida FREDRIKSEN
22. desember 2009 - 19:46
Eldreomsorg.
Så de såkalte "pasientrettighetene" er bare fine ord på et papir.Virkeligheten er en annen.