- KOMBINASJONEN ER VIKTIG: Fiskeoljetilskudd anbefales av norske helsemyndigheter, men ny forskning viser at det kan være viktig å tenke på hva man spiser samtidig med fiskeoljen. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

- Sunn olje + sukker = usunt

Fiskeolje som tas sammen med sukker, fører til overvekt, antyder ny forskning.


Helsedirektoratet anbefaler at alle tar tilskudd av sunn fiskeolje hver dag.

Men nå viser forskning at denne praksisen kan føre til overvekt og fedme, dersom man ikke er forsiktig med hva man spiser samtidig som man tar oljen, melder Forskning.no.

Gjennom forsøk på rotter og mus har forskere ved Københavns Universitet – i samarbeid med Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning i Norge – funnet ut at fiskeolje gjør dyrene fete dersom de spiser den sammen med sukker.

Funnet overrasket forskerne:

– Vi hadde forventet at fiskeoljene ikke ville være fedmeframkallende. Men det ser ut til at de gunstige effektene som man ofte ser ved fiskeoljer, blir påvirket av hvor mye karbohydrat man får i seg ved siden av, sier Karsten Kristiansen, som er professor i molekylærbiologi og instituttleder ved Biologisk institutt ved Københavns Universitet, ifølge Forskning.no.

Jo mer, jo dårligere

Studien gir ingen klare svar på hvor mye karbohydrater man kan spise uten at det går utover den gunstige effekten fra de flerumettede fettsyrene i oljen, men Kristiansen mener tendensen er klar:

Jo mer sukker, jo dårligere effekt.

Den nye forskningen viser samme resultat som en tilsvarende undersøkelse av maisolje.

I utgangspunktet er planteoljen lite fetende, men forsøk viser at sammen med sukker virker den mer fetende.

Professor Kristiansen anbefaler at man fortsetter med å ta fiskeolje, men at man unngår å gjøre det på tidspunkter der man drikker brus eller spiser dessert, godteri eller lignende.

Resultatene fra undersøkelsen er ennå ikke offentliggjort i noe tidsskrift. Den tilsvarende studien på maisolje ble publisert i Journal of Biological Chemistry i 2008.

Lesernes kommentarer

Sukker kan være så mangt.

Det er vel gammelt nytt at sukker finnes mange former som alle spaltes ned til monosakkarider i tarmen, altså før de går fra tarm til lever. Farin og grovbrød blir altså spaltet helt ned til det samme produktet før det går i blodet.
Er det dermed usunt å spise makrell i tomat på brødskiva nå?

Leif Jørgensen

Det er sukker som trigger

Det er sukker som trigger insulin som er vårt bærende og innlagrende hormon for fett og sukker. Holdes sukkerinntaket ned, vil blodsukker og insulin være mye mer stabilt. En fettrik kost vil derfor ikke være fetende hvis sukker er fraværende. Fett vil derfor bli omdannet til energi.
Genene våre er en arv fra våre urmennesker hvor sukkerholdig mat nesten ikke fantes. Og særlig ikke den raffinerte typen som vi spiser altfor mye av. I løpet av de siste 100.000 år har genene bare forandret seg ca. 0.1%.
En riktig PH-balanse i kroppen er avgjørende (surt/basisk miljo) Kornprudukter f,eks er svært forsurende for kroppen. Surt miljø i kroppen over lang tid skaper, sopp, forråtnelse og betennelser i celler og vev og er utgangspunkt for bl.a kreft.

Ja, sukker er indirekte meget kreftfremkallende

Kroppen vår er ikke skapt for å spise raffinert sukker og store mengder med karbohydrater, som poteter, hvetemel etc. Kroppen har et naturlig imunforsvar mot kreft, dette kommer fra bukspyttkjertelen. Bukspyttkjertelen produserer ca 10-12 forskjellige enzymer, noen av disse går med til å produsere insulin for å få ned sukkerverdiene i blodet, noen går med for å fordøye tungfordøyelig mat som f.eks rødt kjøtt, hamburgere etc. og to av enzymene er med i kroppens kreftforsvar. Dette fungerer på den måten at disse to enzymene går ut i tarmen og videre gjennom tarmveggen og inn i blodbanen. Pga at en kreftcelle har en negativt ladet proteinmembran, får ikke de hvite blodlegemene til å ta kreftcellene fordi disse er også negativt ladet. Her kommer dette enzymet inn.. det skreller av den negativt ladede membranen fra kreftcellen slik at den mister sin negative ladning, dermed får de hviteblodlegemene til å ta kreftcellen. Men en kreftsvulst består av bare noen få kreftceller som er kapslet inn av friske celler for og holde de på plass, disse frisske cellene blir værende igjen som en kul, som er godartet svulst som vi kaller det. Men det er egentlig et symbol på kroppens seier over kreften.
Derfor spiser vi mat som krever mange av de andre enzymene, får vi mindre produksjon av de som forhindrer kreft, og svekker dermed kreftforsvaret. Spis derfor hvitt kjøtt, grønnsaker, frø av forskjellige slag, fet fisk, epler hvor vi tygger sund steinene.
Grunnen til at vi kan få kreft i bukspyttkjertelen er at disse enzymene må ut i tarmen først og inn i blodbanen.

Hvorfor ta fiskeoljetilskudd?

...når man kan bruke den nye, sunne Nutridan Omega-3 planteoljen som matolje? Spis villfisk, slutt med mer eller mindre sunne tilskuddsprodukter, få dekket ditt Omega-3 behov med matolje.

Antakelig er ikke Helsedirektoratet oppdatert på at det finnes en slik olje engang...

Villfisk er vel ikke det letteste å få tak i for tiden?

Som en her anbefaler å spise. Det er vel mest oppdrettsfisk over hele linja nå. Unntatt for de som selv har adgang til å fiske i f.eks. lakseelver. Fiskeoljene kan tas sammen med middagen, når du (forhåpentligvis) spiser stort sett protein og grønnsaker.
Vi vet jo alle nå at høykarbomat er usunt og farlig. Spis lavkarbo, unngå raffinert sukker, raffinert mel, kunstig godteri osv. osv. Hvis du lager smoothie til frokost kan den gjøres mer lavkarbo og altså mindre blodsukkersvingende ved å tilsette proteinpulver og sunt fett.
Hvis det blir for vanskelig å tenke ut dette, så kjøpe en bok av Fedon Lindberg, eller GI-lister.

Gjør det enda enklere ved

Gjør det enda enklere ved å innta Omega 3 med Krill. Krill er den laveste bestanddelen i næringsskjeden og innoholder derfor et minimum av giftstoffer. Krill er dessuten rik antioksidantføde og inneholder også det livsviktige vitamin D