Kurerer blinde med stamcelle-linser
Australske forskere bruker stamceller for å kurere øyesykdommer. De tror kontaktlinser kan gjøre hjelpen tilgjengelig -også for pasienter i den tredje verden.
Medisinske forskere ved University of New South Wales i Sydney i Australia satte inn stamceller i øynene på tre blinde og svaksynte pasienter, og ga dem synet tilbake, skriver universitetet på sine egne hjemmesider.
De tre pasientene som ble operert hadde alle problemer med ett av øynene. To hadde fjernet svulster, og var fullstendig blinde, mens en hadde øyesykdommen aniridia og var svaksynt.
Forskerne hente stamceller fra det andre, friske øyet, og lot cellekulturen vokse i temmelig normale kontaktlinser.
Etter ti dager satte de kontaktlinsene inn på det skadde øyet, og noen uker senere hadde svulstpasientene fått tilbake syn nok til å kunne lese øverste linje på en optikerplakat. Pasienten med aniridia hadde fått tilbake synet fullstendig.
- Ikke ny prosedyre
Prosedyren er langtfra ny, og bruken av stamceller i behandlingen av øyesykdommer har vært gjort siden 1997. Det mest interessante med denne studien er at den kan tilby en løsning for øyesykdommer i den tredje verden.
- Hvis de har funnet en måte å oppbevare linsene på, slik at de kan n¨å ut til feltsykehus i den tredje verden, kan dette være en god løsning på problemet. Dersom det er et enkelt system for å distribuere det ut i verden er det et veldig stort framskritt, men det spørs, sier Sten Raeder, doktorgradsstipendiat i oftalmologi ved universitetet i Oslo.
Til høsten skal Raeder forsvare en doktorgrad som i store trekk handler om akkurat det samme, frakten av cellekulturer som skal brukes til behandling av øyesykdommer.
Det er nettopp frakten og oppbevaringen av stamcellene som er den store bøygen for at hjelpen skal nå fram.
Stamcellene må dyrkes i 37 grader, og en vanlig inkubator til det formålet vil være en kasse på en kubikkmeter, med sine egne strøm- og vedlikeholdsbehov. Med den nye metoden kan smittede mennesker komme til et rullende laboratorium, gi fra seg en biopsi eller en liten cellebit fra øyet. Deretter dyrkes stamcellene sentralt før de sendes tilbake ut til de utsatte områdene. Inngrepet er svært enkelt og billig.
Krever lite ressurser
Ifølge forskeren bak studien i Australia, Nick di Girolamo kan utgiftene til behandling gå dramatisk ned med den nye prosedyren.
- Det kreves ingen bandasjering, det er ikke noen stor operasjon. Alt som trengs er et minutt og mindre enn en millimeter med vev fra øyet, sier han.
- Land i tredje verden trenger bare en kirurg og en lab for dyrking av cellene, sier di Girolamo.
Ifølge tall fra WHO er det over 100 millioner mennesker i den tredje verden med sykdommen trachoma, som gradvis fører til blindhet og store smerter.
Tror de får kritikk
Men til tross for god omtale verden over og lovende resultater er Raeder kritisk til studien på enkelte punkter.
- Det er egentlig feil å si at det er noe nytt i denne studien. Dette er en modifisert utgave av tidligere prosedyrer, den første av dem så langt tilbake som i 1997, sier Raeder.
- Jeg har en metode patentert gjennom Medinnova på Rikshospitalet, som går direkte på lagring av det samme vevet, men den har de ikke nevnt i sin undersøkelse, sier Raeder.
Resultatet av forskningen ble i forrige uke presentert i tidsskriftet Transplantation. Den vil nå gå gjennom en ekstern fagvurdering.


Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Øystein Haug
7. juni 2009 - 11:29
Nå kommer vel de religiøse
ABC nyheter er no dritt Fly Forbanna
7. juni 2009 - 15:17
he he...ja, det er ikke umulig.
De kristne anbefaler av og til, ved begjær, å rive ut sitt øye. Etter jesus kom inn i bildet, så gjore det saken litt lettere for de ... -Bare å be om tilgivelse for all den "styggedom" de gjør.
Eh...riktig nok en annen type tap, men alikevel, "tap av gangsyn" er også et tap.
Øystein Haug
7. juni 2009 - 16:14
Ja, jeg har
Det de gjør er å la mange lide med sykdommer vitenskapen kan kurere med forskning.
Liv Marit Nygård
7. juni 2009 - 16:30
Tror dere har misforstått litt..
Veldig usakligt å angripe kristendommen med bakgrunn i en vitenskapelig sensasjon fra 1997.
Men folk må vel få lov til å tro at de stammer fra apekattene.. Jeg er fullt overbevist om at noen faktiskt gjør det! Hurra for synet! Lykke til med utvikling og transplantering av IQ.. Det kunne mange nydt godt av..
ABC nyheter er no dritt Fly Forbanna
7. juni 2009 - 18:10
ja, hvorfor ikke!
Nå som vi har startet den, så kan jo bare dere fortsette.
Vanligvis så er det som regel uten unntak dere som dreper enhver debatt med deres usaklighet. Ja, du kan si vi gikk dere i forkjøpet, så hvorfor denne gneldringen din...?!!... Du trenger ikke iq på mer enn 45, for å svelge den en slik fornærmelse, og komme deg videre i livet... Lykke til..!!
.
ABC nyheter er no dritt Fly Forbanna
7. juni 2009 - 19:42
ja, hvorfor ikke!
Nå som vi har startet den, så kan jo bare dere fortsette.
Vanligvis så er det som regel uten unntak dere som dreper enhver debatt med deres usaklighet. Ja, du kan si vi gikk dere i forkjøpet, så hvorfor denne gneldringen din...?!!... Du trenger ikke iq på mer enn 45, for å svelge den en slik fornærmelse, og komme deg videre i livet... Lykke til..!!
.
Tor Løberg
7. juni 2009 - 16:56
Vi skal forske, men
Reidun Carstens
8. juni 2009 - 10:09
Du verden, du verden.
Hvem skal få " lov " å bli friske og hvem er så " verdiløse " at de ikke er regnet for noen samfunnsnyttig økonomisk gevinst for landet ?
Jeg vet man setter " prislapp " på pasienter og de som setter prislappen har jeg en mistanke om aldri selv har hatt sykdom / lidelse av særlig alvorlig grad.
Jeg synes det vitner om et bedrøvelig menneskesyn. Som ikke minst også fører oss inn i et enda kaldere og lite medmenneskelig samfunn.
I dette tilfelle er det snakk om stamcellebehandlig der det er stor mulighet for å få synet tilbake.
Kan ikke se annet en at dette må være en vinn - vinnstituasjon.
Stamcellebehandling vet man med fordel også kan benyttes i behandling av andre lidelser.
Øystein Haug
8. juni 2009 - 11:09
Her er jeg helt enig med
Livet er en gave vi har fått for å ta vare på og gjøre mest ut av. Vi må gjøre hva vi kan for å finne nye måter å behandle på, samt skape et samfunn som gir livskvalitet.
ABC nyheter er no dritt Fly Forbanna
14. juni 2009 - 16:11
Er vi ikke alle stort sett et produkt av samfunnet rundt oss?
Å si at alle mennesker har en uvurderlig verdi, har kun gyldighet hvis det ikke ligger ett eneste kriterier til grunn. - nesten som å si at; menneske har rett til å være menneske...(som i seg selv er en selvfølgelighet)
En vurderingen av menneskets rolle og dets verdiskapning i samfunnet, foregår kontinurelig.
Vi er et produkt av det samfunnet vi er programert i. At "livet er en gave"...er dine ord, alikevel ikke nødvendigvis et gyldig utsagn for absolutt alle. Å bli unnfanget er som "lotto", mange kjemiske kriterier skal være tilstede, å ikke ett sted på veien er man istand til selv å påvirke ens egen tilblivelse. Man er prisgitt av den "omsorg" og "inn-put" man mottar fra "omverden" under oppvekstfasen. Derfra "velger" man selv hvem man ønsker å omgås, hvem vi definerer som venner, eller likeverdige.
Skal vi forsøke å forandre noe i samfunnet, så engasjeres vi dessverre ikke nevneverdig før vi selv opplever brudd på våre "egene betingelser" for hva som er rettmessig og rettferdig. Selv synes jeg mennesket fremstår mer og mer som en parasitt, vi toer våre hender, avskriver oss ett hvert ansvar, mens vi skyver dritten over på neste generasjon.- Jeg tror stammseller kommer til å bli livsviktig for fremtidige generasjoner, hvis de skal klare å reproduksere, samt ha en mulighet til å rydde opp etter oss.
En stor del av verden kjemper daglig for å overleve, mens vi i vår del av verden er stor-forbrukere av energi og fansy embalasje, vi suttrer for at den aller nyeste legevitenskapen ikke verdisetter oss likt med den yngre generasjon. Kanskje det er på høy tid at vi begynner å glede oss over de nye mulighetene som tilfaller våre kommende generasjoner, så da kan vi snakke alikevel ikke kalle det en oppveiende rettferdighet. Vi har en jobb å gjøre, å det er å forandre vårt eget, og våre barns forbruksmønster.
Tenk på all den embalasjen vi drasser med oss hjem fra butikken, Husk at det vi kjøper er innholdet i mengder av embalasje.
Magne Gjærde
7. juni 2009 - 17:14
:)
ser ikke helt hvordan du kan trekke inn akkurat den i denne sammenhengen
eller er det bare et dårlig skjult forsøk på å kalle dine motstandere dumme?
Magne Gjærde
7. juni 2009 - 17:15
til liv marit
Liv Marit Nygård
9. juni 2009 - 19:55
dere vil bare ikke la ver å misforstå alså(?)
Må bare tilføre at Krf på ingen som helst måte representerer Gud, men legger til grunn mange viktige livsverdier i politikken.. Jeg mener og tror at i noen tilfeller er de helt på bærtur i likhet med middelalderens prester (kanskje noen av dagens også?) som utøvde grove pedofilske gjerninger for ikke å snakke om da hedningene skulle kristnes (vikingene) eller slaktes! Mange misgjerninger har blitt gjordt i Guds navn, men det er ikke Gud som stod bak.. Hvorfor slik hat mot Gud?
Men prøv å misfårstå meg rett:
Det hadde jo vært kult å gi IQ'en tilbake til hjerneskadde??
ABC nyheter er no dritt Fly Forbanna
14. juni 2009 - 12:28
hvilken skade...
Den var rimelig eplekjekk...spør du meg. Når din definisjon blir som et... hakk i plata, så er det alikevel greit for deg å angripe oss for å ha ytret nærmest det samme som du selv sier...?!!
Men du,...hvor leste du.."et hat mot Gud"..(?)
For meg er det ikke mulig å besvare ditt spørsmål...ettersom jeg anser det for umulig å forholde meg til en "usynlig venn" inni hode ditt.
Liv Marit Nygård
27. juni 2009 - 21:42
Jeg beklager hvis jeg virker eplekjekk..
Du spurte hvilken skade jeg sliter med så er svaret enkelt og herlig innviklet..
På grunn av mitt fulle navn vil jeg ikke gå i detaljer med hensyn til min familie,
men svaret er overgrep da jeg var liten.. Lenge har jeg hatet Gud av den grunn, men ikke nå lenger.
Slik en ro og livsglede jeg har fått har jeg lyst og dele med andre som er i den situasjonen jeg var i.
Men så leste jeg en god andakt der dette spørsmålet ble stillt.
Jesus er ikke i hodet mitt men i hjertet.
Han gir meg nattesøvn og nestekjærlighet..