
- Her er verdens sunneste vin
Australsk lege mener han har laget verdens sunneste vin.
At vin i moderate mengder kan være bra for helsen har vært viden kjent i lang tid.
Men nå mener en australsk lege og vinprodusent at han har laget en vin som renser blodårene idet du drikker den, og dermed reduserer risikoen for hjerteanfall, melder avisen The Independent.
Philip Norrie, som eier en vingård i delstaten New South Wales, lager nemlig vin som inneholder opptil 100 ganger så mye av antioksidanten resveratrol som vanlig vin. De røde og hvite vinene som skal selges under merkenavnet «Wine Doctor», inneholder 100mg resveratrol per liter.
Antioksidanten som finnes naturlig i druer og dermed også i vin, hjelper kroppen med å holde blodårene rene og hindrer fettavleiring.
Å drikke to glass vin er både realistisk, behagelig og bra for deg - og jeg har gjort det enda sunnere.
Ifølge Norrie er den resveratrolrike vinen en god nyhet for dem som drikker vin:
- Vi har klart å øke mengden av resveratrol i vin, og du merker det ikke engang. Du renser årene effektivt mens du drikker, sa han ifølge The Independent da han mandag presenterte vinen, som har fått varemerket «Wine Doctor».
- Eldste medisin
Allmennlegen som jobber i Sydney, mener at vin er menneskets eldste medisin. Men også han legger vekt på at det er moderate mengder som gjelder om man ønsker å oppnå helseeffektene av vin.
Norrie som også har doktorgrad i vinhistorie og har skrevet flere bøker om vin og helse, siterer den sveitsiske 1500-talls-legen Paracelsus, som regnes som den moderne farmakologiens far: «Om vin er næring, medisin eller gift, avgjøres av doseringen».
- Å få folk til å slutte å røyke, begynne å trene og gå ned i vekt er gode ideer, men det skjer ikke i virkeligheten. Å drikke to glass vin er både realistisk, behagelig og bra for deg - og jeg har gjort det enda sunnere, sa Norrie ifølge The Daily Telegraph.
Under presentasjonen mandag bekreftet hjertespesialist David Colquhoun, ved University of Queensland, at det finnes vitenskapelige studier som viser at det å drikke vin med høyt innhold av resveratrol kan redusere risikoen for hjerteanfall, slag og hjerte- og karsykdommer.
ABC Nyheter har tidligere skrevet om studier som viser at rødvin kan øke levealderen, redusere risikoen for leddgikt og minske risikoen for lungekreft, samt at alkohol er godt for hjertet.

Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
To fjellklatrere funnet omkommet