
Et liv med ADHD
Illustrasjonsfoto:
I lang tid gikk jeg rundt og trodde jeg var en dårlig mor. En forferdelig dårlig mor. Skulle rett og slett vært sparka fra jobben. Ingen andre barn jeg kjente var like rampete og ustyrlige som poden. Uansett hva jeg gjorde for å forsøke å få ham til å skikke seg vel, var det tilsynelatende ingenting som hjalp heller – han havnet stadig i trøbbel på den ene eller den andre måten. Han var rett og slett gatas skrekk. De gangene han mente livet gikk ham i mot, og det var ikke sjelden, ventet et raserianfall man ikke fatter rekkevidden av om man ikke har sett det selv. Det han hadde for hånden føyk i elegante buer gjennom luften og traff der det traff. Ikke alltid like heldig. Men sånn var det. Det var ikke lett å være poden. Og det var ikke lett å være mor.
I tillegg til ADHD har poden Tourettes syndrom. Når han kommer gående kan man som regel høre ham lenge før man kan se ham runde hjørnet, det kalles vokale tics. Men det finnes mange forskjellige former for tics, etter hvert tror jeg han har dem omtrent alle sammen. De siste par årene har de blitt mye tydeligere, heldigvis har han begynt på en relativt liten skole, en av de få hvor ordet mobbing er å regne som et fremmedord.
I fjor tok vi kontakt med PPT i kommunen. Skulle sikkert ha gjort det mye før, men inntil nylig var jeg langt fra en ekspert når det gjaldt verken ADHD eller Tourettes syndrom. At jeg regner meg selv som relativt velinformert på området nå, skyldes mangfoldige timer mellom to permer, høytidelig lånt på biblioteket. I tillegg til sambo’n som jeg skaffet meg for ikke så fryktelig lenge siden. Hadde det ikke vært for ham, hadde jeg vel fortsatt gått rundt og vært utslitt og trodd at jeg var en dårlig mor tvers igjennom.
Men sambo’n er et omvandrende eksempel på at selv en ADHD’er kan få til det utroligste. Selv om det virker som overraskende mange ikke er enige i akkurat det. Jeg undres ofte over hvilken bakgrunn allmennheten har på området, når de kan fremme så bastante meninger om saken.
Det siste året har sambo’n brukt en form for alternativ behandling. For de som praktiserer den, er det strengt forbudt å si at den virker. Men jeg kan ikke annet enn innrømme at jeg ikke har problemer med å merke forskjell på sambo’n. På flere områder.
PPT i min egen kommune har jeg fortsatt ikke hørt noe mer fra, så poden er utredet privat gjennom kjente i PPT i en annen kommune. Genialt? Og selv om han ikke går på medisiner – både sambo’n og jeg er innbitte motstandere – så fungerer han faktisk bedre nå. Fordi vi har forstått hva som er problemet, og fordi sambo’n naturlig nok har en unik evne til å forstå hva som skjer inne i hodet til poden til en hver tid. Så etter en tid med tilrettelegging og forandring av rutiner ser vi forbløffende resultater. Borte er raserianfallene, og poden har faktisk fått venner i gata. På skolen fungerer han også relativt bra, hvis man ser bort fra litt startvansker når det gjelder å komme i gang med det han blir satt til, og en egen evne til å bli avledet så fort anledningen byr seg.
Det neste jeg skal gjøre er å sette i gang samme behandling på ham som på sambo’n. Fortsetter vi fremover på denne måten, ser livet lyst ut. Og det helt uten hjelp fra legemiddelbransjen.

Sykdommen er så sjelden at selv legene sliter
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Legeforeningen vil ha røykeforbud i bil
Lesernes kommentarer
Eva Kristin Langeland
20. mars 2007 - 14:55
Så bra!
En annen viktig ting er som du sier,god tilrettelegging.
Visse typer fiskeoljer,som kan kjøpes i helsekost,kan også være bra for de med konsentrasjons-problemer.
Og de bastante meningene du møter på og undrer deg over, tror jeg bare må unskyldes med uvitenhet.
Så vil jeg bare si at jeg synes sønnen din er heldig som har en mor som deg!
Lykke til videre!
Helene Limås
21. mars 2007 - 0:09
Takk!
Mats Uldal
12. februar 2008 - 19:54
ADHD
Man bør alltid prøve det som er åpenbart ufarlig før det som er potensielt farlig og derfor er det så viktig at du kommer ut med informasjon om at det finnes noe ufarlig som faktisk hjelper. Det er også viktig å forstå at ADHD ikke er en sykdom selv om den medisineres som det. Ingen blodprøver eller medisinske tester har noengang kunnet påvise at noen har ADHD. Det er en såkalt synsing av fagpersonell som mener å vite hva som foregår i hjernen på et barn uten å ta en eneste prøve og kun på bakgrunn av adferdanalyse.
Det er en svært ubehagelig tilstand men kan aldri løses av medikamenter som er kunstig fremstilt og som kroppen derfor ikke er i mangel av. Til alle engstelige og fortvilte, ADHD er en tilstand som det er mulig å kurere helt og fullt, det er ikke og har aldri vært en skade i hjernen som deler av det medisinske samfunnet gjerne vil ha oss til å tro. Husk at ADHD er en merkelapp som blir satt på den enkeltes adferd. Det er kun innen psykiatri at de tror at det er beviset på en sykdom.
Sigmund Eimhjellen
21. mars 2007 - 1:01
ADHD og alternativ behandlling
adhd. Har sjølv ein gut med akkurat same
problema, også tourett, og skal til med
alterativ behandling på han.
Lurer derfor på kva type behandling det er
de gjev han og om det er mogeleg å opplyse
dette. Er det ein form for terapi, eller
er det medikament? Eg sjølv satsar kun
på terapi, og då i form av meditaiv
behandling. Denne gjev også ei rekke andre
fordeler med på kjøpet!
Helene Limås
21. mars 2007 - 10:12
ADHD og alternativ behandling
Tanken bak TFT er at ubehagelige og stressende opplevelser i livene våre gir en frekvensforstyrrelse i et tankefelt. Disse negative tankene påvirker oss psykisk i tillegg til å kunne skape forhøyet spenning og smertetilstander i muskulaturen, f. eks spenningshodepine. Under behandlingen klarer den som blir behandlet å "gå inn i kroppen" og hente frem bilder og følelser som er mer eller mindre fortrengt til vanlig.
Jeg synes det har funket kjempefint på sambo'n og gleder meg til å se hva det kan gjøre med poden!
Flott at det er flere som bruker alternativt, jeg har stor tro på at det er den beste behandlingen når det gjelder dette.....
Eva Kristin Langeland
21. mars 2007 - 11:24
ADHD og alternativ behandling
Britt Laila Holmseth
21. mars 2007 - 14:33
Resten av livet med ADHD
Helene Limås
21. mars 2007 - 16:19
Og det er akkurat dette jeg gjerne vil poengtere...
Den negative fokuseringen på mennesker med ADHD er forkastelig, den gir et helt feil bilde. Om man velger å bruke Ritalin eller annen behandling er opp til den enkelte, hva som fungerer best vil være forskjellig fra person til person. Grunnen til at jeg velger å fremmheve så veldig at vi ikke gjør det, er for det første fordi det har hatt en utrolig fin effekt hos oss, i tillegg er det mange som ikke vet om noe annet tilbud en det tradisjonelle, helsevesenet opplyser ikke akkurat om alternativene.
Til slutt vil jeg takke for linkene, adhdforeningens sider har jeg vært og tittet på før, men den andre var ny for meg.
Geir Skretting
21. mars 2007 - 18:43
A.D.H.D- Taurett
Andre har bestemt over meg hele livet,og ment masse om min sit. Men nå er jeg sjele glad for medisinering= Livskvalitet for meg.Stå på og et lite tics fra meg til dere.
Mathilde Lea
22. mars 2007 - 1:08
Jeg har ADHD!
i 8 år, fordi jeg scoret for høyt på
IQ-testen den gang. I morgen tidlig skal
jeg til psykiateren for å få første
resept på ritalin. Jeg respekterer at man
velger et medisinfritt liv for barna sine
men jeg tolererer ikke at noen kritiserer
meg eller andre med ADHD for å gå på den
medisinen som faktisk hjelper. Kjære mor til
ADHD-barn. Jeg har blitt medisinert med
lykkepiller i 8 år fordi det var "trodd"
at det skulle hjelpe jenter med ADHD. Det
gjorde det. Litt. Men ikke nok. Dvs at jeg
har jobbet meg gjennom noe som dere uten
ADHD ikke kan tenke dere. For selv om
barnet ditt ser rolig ut på utsiden...
(Jeg sier ikke at dette gjelder alle...)
Bare vær klar over at det kan være kaos
på innsiden, uten at dere ser det. Og hvis
barnet ditt ber om medisin.. vær så snill,
la det få det... For tro meg, det er tøft
å kontrollere seg selv og noen ADHD'ere
klarer det, andre klarer det ikke...
Har du møtt en med ADHD, har du møtt EN med
ADHD! Vi er alle forskjellige... Så til
alle mødre og fedre der ute.. ikke nekt
barnet ditt medisiner hvis det ber om det!
Funker det uten så er det jo bare flott...
ADHD-jente
Norma Moen
22. mars 2007 - 11:23
Jeg har ADHD.
Her må jeg si meg sterkt uenig.
Det er ikke alltid ritalin, conserta eller straterra fungerer. Jeg har selv opplevd at barn har bedt om å få slippe ta medisin da de syns bivirkningene var for store og hadde "nedsløvende" effekt. Dette må tas på alvor. Vi vet ennå ikke langtidsvirkningene/skadene av medisinering og det er derfor meget viktig at det finnes alternativ behandling.
Flere har god effekt og får innvendig ro av alternativ behandling. Så det er verdt et forsøk FØR man medisinerer.
Problemet er desverre at legemiddelindustrien tjener rått på at barn får diagnose, og trenerer derfor ofte alternativ behandling og vil ikke godta den. Dette gjelder også ofte psykologer. Alternativ behandling er ikke innenfor deres felt og ergo er det ikke akseptert. All farlig informasjon om medisinering unlater de, med viten og vilje, å informere om.
ADHD blir ofte, svært ofte, urettmessig bruk i massemedia.
Har det skjedd en tragedie, skylder de ofte på at gjerningsmannen har ADHD. DET ER FEIL, her må massemediene sette seg på benken og lære hva ADHD er. En med ADHD produserer jo bare for lite dophamin, og det er ikke dermed selvsagt at de blir voldsutøvere. Man har ulike typer ADHD. Jenter blir derfor ofte oversett......desverre.
Men stå på. Bruk selvsagt det som fungerer best for deg, det er du som kjenner deg selv best. Det må du aldri glemme.
Det finnes mange flotte infosider på nettet om ADHD. Da særlig utenlandske.
Klemmer og god tur videre.:-)
Mathilde Lea
22. mars 2007 - 1:08
Jeg har ADHD!
i 8 år, fordi jeg scoret for høyt på
IQ-testen den gang. I morgen tidlig skal
jeg til psykiateren for å få første
resept på ritalin. Jeg respekterer at man
velger et medisinfritt liv for barna sine
men jeg tolererer ikke at noen kritiserer
meg eller andre med ADHD for å gå på den
medisinen som faktisk hjelper. Kjære mor til
ADHD-barn. Jeg har blitt medisinert med
lykkepiller i 8 år fordi det var "trodd"
at det skulle hjelpe jenter med ADHD. Det
gjorde det. Litt. Men ikke nok. Dvs at jeg
har jobbet meg gjennom noe som dere uten
ADHD ikke kan tenke dere. For selv om
barnet ditt ser rolig ut på utsiden...
(Jeg sier ikke at dette gjelder alle...)
Bare vær klar over at det kan være kaos
på innsiden, uten at dere ser det. Og hvis
barnet ditt ber om medisin.. vær så snill,
la det få det... For tro meg, det er tøft
å kontrollere seg selv og noen ADHD'ere
klarer det, andre klarer det ikke...
Har du møtt en med ADHD, har du møtt EN med
ADHD! Vi er alle forskjellige... Så til
alle mødre og fedre der ute.. ikke nekt
barnet ditt medisiner hvis det ber om det!
Funker det uten så er det jo bare flott...
ADHD-jente
Helene Limås
22. mars 2007 - 13:12
Flott at ikke alle er like!
Til Mathilde: jeg mener absolutt ikke at alle med ADHD er like, jeg kjenner flere som sliter med dette, og dere ER jo ikke diagnosen deres, dere er helt normale, vanlige mennesker, det er jo en av de tingene jeg synes er så viktig å påpeke - fordi det er så mange som har fordommer, forhåpentligvis på grunn av uvitenhet.
Jeg får virkelig vondt inne i meg når jeg tenker på hvilken behandling mange ADHD barn har fått frem til for bare noen år siden. Slik jeg ser det er det fortsatt for lite åpenhet rundt denne diagnosen, det går ofte alt for lang tid før familien skjønner hva disse barna sliter med, noe som fører til uretferdig behandling og alt for mye kjefting for ting disse barna faktisk ikke kan noe for, eller klarer å endre, før de blir sett og forstått. Jeg synes det er forferdelig leit å tenke på at dette faktisk også gjelder min egen sønn. Hadde jeg forstått hva som plaget ham før, hadde vi sluppet mange konflikter og negative situasjoner for ham.
Og som det ble påpekt her tidligere - det er alt for ofte fortsatt flaut å innrømme at man selv eller noen i familien har ADHD. Slik skal det ikke være!
Dersom noen ser artikkelen min, og enten kjenner igjen noen i sin egen omgangskrets med samme symptomer eller bare blir inspirert til å gå og finne ut mer om ADHD så blir jeg glad! Da har jeg kanskje klart å bidra bittelitt til å hjelpe noen et lite skritt videre....
Norma Moen
22. mars 2007 - 14:17
Flott at ikke alle er like
Jeg har ikke diagnosen selv, men kjenner mange som har den og har vært på utallige kurs. Jobber til daglig innenfor et yrke hvor vi skal forholde oss til en slik diagnose.
På alle kursene jeg har vært på ,uten untak, har ALDRI alternativ behandlig vært et tema. Hadde det vært det kunne nok mange, særlig de som vegrer seg for medisinering, fått hjelp langt tidligere og mye turbulens vært ungått.
Foresatte som ble truet med barnevernet (barnefjernet), fordi de ikke ville bruke sentralstimulerende midler, kunne da ha fått flere alternativer å forholde seg til og forsøkt de som de selv mente var best for barnet.(jeg vet om foresatte som ble truet med barnevernet om de ikke lot barnet få ritalin og derfof valgte det for å ungå "bråk" med etaten)Dette er trist men sant. Så! Det er ikke bare ute blant "vanlige" folk det er mye uvitenhet, det finnes også desverre innenfor offentlig etater.
Jeg er glad for at du tok opp temaet, og jeg er glad for alle som har svart. Det viser mangfoldet og at vi er ulike og har forskjellige erfaringer.HUSK- en med ADHD er like normal som alle andre. Til alle uvitende- Let etter de positive sider hos de med ADHD, og dere vil oppdage langt flere positive og kreative sider en dere hadde drømt om. Klarer dere det, vil langt flere med diagnosen, og de rundt dem,få en bedre kvalitet på hverdagen.
Inger-Karine Schiager
22. mars 2007 - 14:40
mange mørketall
hilsen vimsen
Sigmund Eimhjellen
27. mars 2007 - 21:52
Gylden mellomvei?
Mathilde Lea
22. mars 2007 - 15:35
Joda, du har helt rett...
13. juni 2007 - 17:02
Fengsler og psykiatri også fulle av feildiagnostiserte mennesker
Dette at det til en viss grad er stor uvilje mot å bruke ritalin på dobbeltdiagnose pasienter medfører at mange med høy stimulifrekvens lett havner ut i et adskillig uføre grunnet sin hyperaktivitet,også ofte kombinert med stor impulsivitet.At mange ikke får diagnosen
også fordi det blant annet kreves lengre avhold mot rusmidler,for å få utredning gjør at en kan forvente ganske
formidable mørketall blant en rekke mennesker innenfor psykiatri og kriminalomsorg.Jeg har en venn som havner i alle disse kategoriene sansynligvis fordi ingen gidder å bry seg om at han kanskje helt fra starten har vært feil diagnostisert og medisinert.
Det er så trist at også ungdom med en diagnose ,skal ha så vanskelig for å få revurdert og utredet seg på nytt for et bedre liv og en høyere livskvalitet