Siste sving for ny transportplan
Regjeringen og samarbeidspartiene er ifølge TV 2 enige om å sette av 928,7 milliarder kroner til samferdselsprosjekter de neste tolv årene.
Det er ventet at de fire partiene på borgerlig side vil presentere en avtale om en ny nasjonal transportplan i løpet av de nærmeste dagene.
– Vi er enige om mye, men det er fortsatt noe som gjenstår. I en så stor plan så er det veldig mange ulike elementer som må på plass for at alle partier skal bli fornøyde, sa Høyres Nikolai Astrup da et drøyt to timer langt forhandlingsmøte på Stortinget var over ved 18-tiden mandag.
Enige om rammen
Ifølge TV 2 har transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner. Kanalen melder at staten skal finansiere halvparten av kostnadene ved en ny T-banetunnel i hovedstaden samt at det er enighet om en ny Oslo-tunnel for jernbanen og Stad skipstunnel.
Bevilgningene skal ifølge TV 2 økes med 3,4 milliarder kroner i året de første seks årene av planperioden fra 2018-2029, og 2,7 milliarder i de seks siste årene. Opplysningene er ikke bekreftet, men partienes representanter ga mandag uttrykk for stor tro på snarlig enighet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det ligger mange gode prosjekter her, for hele landet. Vi er ikke helt i mål med helheten, men vi er heller ikke langt unna, sa Venstres Abid Raja.
Les også: Vurderer 50 nye bomstasjoner i Oslo
Mer bompenger
Trass i at Fremskrittspartiet er i regjering blir det flere nye bomprosjekter i den nye transportplanen.
– Vi vil bygge mer vei, så derfor blir det nok det, men det kommer til å bli en reduksjon i bompengeandelen per prosjekt, sier Frps Morten Stordalen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå spørsmål om rammen for den totale pengebruken i kommende NTP vil overstige dagens, svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som følger:
– Alle partier har lyst til å bruke mer penger. Samtidig har ikke vi den luksusen som de rødgrønne hadde, med en oljeløftet økonomi. Vi får ikke mange bonuspenger fra en oljenæring som investerer stort.
MDG-topp: Ønsker heller femdobling av bompenger enn dieselforbud
Lan Marie Berg: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil
Sammensatt
I fagetatenes forslag til NTP i fjor ble det lagt fram alternativer som spente fra 574 milliarder kroner til 932 milliarder kroner. Rundt 370 innspill og ønsker fra hele landet ble spilt inn til Samferdselsdepartementet i høringsrunden.
KrFs Hans Fredrik Grøvan sier NTP-forhandlingene er sammensatte fordi politikerne skal bli enige om hvor mye som skal gå til vei i forhold til kollektivtransport og jernbane samt finne en god fordeling på bevilgninger mellom by og distrikt.
Nasjonal transportplan er en plan som gjelder i tolv år for transport i Norge. Planen revideres hvert fjerde år.
Frp-er beskrev miljøbyråd som «fittetryne»