Stemmer:Kvaliteten i barnehagen trues

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du skal være trygg på at jeg tar godt vare på barnet ditt, hver eneste dag, mens du er på jobb. Nå er vi redde for at vi, barnehagelærerne, ikke lenger er de viktigste personene i barnehagen for barnet ditt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Martin Fjeld
Stemmer: Yvonne Huth og Line Bjærke
Stemmer: Yvonne Huth
Stemmer: Line Bjærke

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skrevet av Martin Fjeld, Yvonne Huth og Line Bjærke. Masterstudenter i barnehagepedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Line Bjærke er masterstudent ved HIOA.
Line Bjærke er masterstudent ved HIOA.

Med høringsnotatet for ny rammeplan, legger regjeringen til rette for at det er eier som skal sikre kvaliteten i barnehagen. Som forelder tenker du kanskje at det virker rimelig, at de som eier barnehagen skal være de som sikrer god kvalitet i barnehagen. Vi er sterkt uenig i dette. Vår første bekymring er at det ikke stilles noen krav til eier når det gjelder kunnskap eller kompetanse om barn og barnehage.

Alle kan i prinsippet eie en barnehage.

Hvordan kan en eier, uten faglige kunnskaper, sikre at barnehagens verdigrunnlag ”praktiseres og oppleves gjennomgående i barnehagens pedagogiske arbeid”? At leken får prege barnets hverdag? At lek ikke reduseres til et middel for læring? At læring ikke blir til gjennomføringer av pedagogiske programmer?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Yvonne Huth er masterstudent på HIOA.
Yvonne Huth er masterstudent på HIOA.

Vi, barnehagelærere, er gode på barn og barnehage.

Vi utøver vårt profesjonelle og etiske skjønn hver dag i møte med barn. Vi lar oss ikke forføre av programmer eller metoder som lover enkle løsninger på komplekse utfordringer.

Vår andre bekymring er at kvaliteten skal sikres gjennom at eier ”vektlegger de ansattes faglige og pedagogiske vurderinger i sin styring.”

Martin Fjeld er masterstudent på HIOA.
Martin Fjeld er masterstudent på HIOA.

(Høringsutkastet 2016, s. 17). Dette er vel bra, tenker du. Da ber vi deg om å tenke en gang til. Siden vurderingene bare skal vektlegges, gir det bare delvis innflytelse. Når dette settes sammen med at barnehagelæreren skal iverksette, trer eiers makt fram. Dersom barnehagelærernes metodefrihet og ansvar forsvinner fra rammeplanen, og vi ikke lenger har mulighet til å utøve faglig skjønn og metodefrihet, reduseres vi til kun iverksettere av eiers beslutninger. Det vil si at dersom en barnehageeier ønsker at alle barn i sin barnehage skal gjennomgå en TRAS, en tidlig registrering av språk, kan vi som barnehagelærere ikke protestere. Oslo kommune måtte få et nytt byråd, før de besluttet å avblåse en slik massekartlegging og valgte å stole på barnehagelærernes profesjonelle og etiske vurderinger. Ved å styrke eiers ansvar for kvaliteten, øker denne makten ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor sikker er du på at en eier, uten barnehagefaglig kunnskap og kompetanse, skal ta gode avgjørelse for ditt barn i din barnehage?

Skal kvalitet i barnehagen sikres gjennom eiers forståelse av rammeplanen? Det er ingenting som hindrer en eier fra å utvikle pedagogiske programmer i datterselskap, for så å selge de til seg selv. Vi mener at dette på ingen måte sikrer kvalitet, derimot truer det kvaliteten og undergraver en hel profesjon med barnehagelærere. Vi har ikke tatt en fagutdanning for å iverksette. Vi har tatt en utdanning for å utøve et yrke.

Les flere kommentarer, råd og analyser her

Les også:

SV vil forby profitt på velferdstjenester

Barnehage var lei av snømangel - kjøpte egen snøkanon

Treåring skadd i Oslo-barnehage – kommunen innrømmer svikt