Oslo-lufta utgjør betydelig helserisiko mandag

NILU har oppdatert kart over luftforurensningen i byer over hele landet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
NILU har oppdatert kart over luftforurensningen i byer over hele landet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftkvaliteten i Oslo var mandag så dårlig at den utgjorde en betydelig helserisiko.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I resten av landets større byer var luftkvaliteten slik at den enten utgjorde liten eller moderat helserisiko, fremgår det av Luftkvalitet.no på hjemmesiden til Norsk institutt for luftforskning (NILU).

På denne siden kan publikum hele tiden følge hvor forurenset luften er og zoome inn for å se kart på detaljnivå der det er flere målinger fra et område.

– Vi regner med at mange vil følge nøye med på varslet for luftkvalitet utover dagen og i morgen. Vi er også veldig spent. Det vi håper, er at varselet ikke blir rødt i morgen, og at mange nok lar dieselbilen stå hjemme til vi klarer å komme oss under den skadelige grensen. Da er det mange mennesker som kommer til å få en mye bedre dag, sier kommunikasjonssjef Christine F. Solbakken i NILU til NTB.

Les også: Laveste nivå av sur forurensing i atmosfæren på 80 år

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Værfenomen

At særlig Oslo er plaget av kraftig luftforurensing, har flere forklaringer. En av dem er kombinasjonen av byens beliggenhet og et værfenomen kalt inversjon.

– På dårligere dager i Oslo er landets hovedstad like forurenset som flere andre europeiske byer som er mye større. Det har blant annet sammenheng med hvordan byen ligger, nede i en dump, derav Oslo-gryta, forklarer Solbakken.

Nettopp denne geografiske plasseringen bidrar til at fenomenet har stor påvirkning siden lufta låses ned.

En inversjon er et værfenomen der temperaturen øker jo høyere du kommer, i stedet for det som er vanlig – at det blir kjøligere høyere opp. Dermed legger den kalde lufta seg nærmest bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kald luft er tyngre enn varm luft, så et luftlag med en inversjon er svært stabilt, og fungerer som et lokk over byen. Det fører til at forurensningen nede ved bakken blir fanget der, og dersom inversjonen varer, vil luftkvaliteten stadig bli dårligere, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dieselforbud i Oslo fra tirsdag

Behov for varige tiltak

Om luftkvaliteten i Oslo skal bli bedre på lang sikt, er det ikke nok med et kortvarig forbud.

– Det foreløpige dieselforbudet er innført fordi vi har akutt veldig dårlig luft. Det er et strakstiltak. Det vil hjelpe akkurat nå, men på sikt ønsker vi å få ned den dårlige luftkvaliteten gjennom hele året. Da vil vi også slippe tiltak som dette som er veldig inngripende i folks hverdag, påpeker Solbakken.

NILUs bidrag er blant annet å synliggjøre dette for publikum med sitt kart og oversikt over luftkvaliteten en rekke steder i landet.

– Våre målere står ute hele tiden, året rundt, og samler data kontinuerlig, sier kommunikasjonssjef Christine F. Solbakken i NILU.

Les også: – Dårlig luft gir økt risiko for hjerneslag