Stemmer/Nyheter:Et tap for forbrukerne

I 2017 slukkes FM-nettet og DAB overtar over hele landet. Først ut er Nordland klokken 11.11 onsdag.
I 2017 slukkes FM-nettet og DAB overtar over hele landet. Først ut er Nordland klokken 11.11 onsdag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

11. januar klokken 11 stopper NRK, P4 og Radio Norge sine FM-sendinger i Nordland. En fylkesvis stenging av FM-nettet vil gå gjennom hele året før det, med unntak av noen lokalradioer, er helt taust på FM-nettet over hele landet 13. desember 2017.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Ib Thomsen

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ib Thomsen (Frp) er medlem av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Ib Thomsen (Frp) er medlem av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Innlegget er skrevet av stortingsrepresentant og kulturpolitisk talsperson i Frp, Ib Thomsen.

Jeg tør våge påstanden at slukkingen av FM og overgangen til DAB er et prestisjeprosjekt drevet frem av radiohusene NRK, P4 og SBS Radio Norge og politikere – stikk i strid med hva folk flest ønsker. Dette er et politikerstyrt og påtvunget teknologiskifte.

I en fersk meningsmåling i Dagbladet svarer 66 prosent at de er i mot stengingen av FM, og kun 17 prosent stiller seg positive til stengingen.

Er det egentlig så rart? FM-nettet fungerer godt og overgangen til DAB fører med seg store kostnader for den enkelte. Hvorfor kaste noe som virker?

Sju av ti biler har ikke DAB

Det er spesielt i landets bilpark det vil bli dyrt. Sju av ti biler har ikke DAB. For å få en fullgod integrert løsning ferdig montert kan regningen fort nærme seg 10.000 kroner. Også enklere løsninger koster fort flere tusen kroner med montering. Gjør man jobben selv og monterer en DAB-adapter, som ligger synlig på dashbordet, koster det også fort over tusenlappen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Robert Næss, investeringsdirektør i Nordea, regnet seg frem til at den totale regningen for DAB i bil ville ende på 23 milliarder kroner. Da hadde han også tatt høyde for merkostnaden det faktisk er med DAB som standard i nye biler – i andre land er ikke dette nødvendig, og er ekstrautstyr.

Det er noe lettere å kvitte seg med radioen på kjøkkenet og soverommet og erstatte disse med en DAB-radio til 500 kroner – men det blir penger av det også. Det er nær 20 millioner radioapparater i Norge – så regningen vil også her komme opp i milliardklassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å si det rett ut; dette er elendig forbrukerpolitikk. Dette er et politisk vedtatt teknologiskifte – smak litt på den.

«Fordelene DAB tilbyr i forhold til FM er så små»

Jeg tror den naturlige utviklingen er at ny og bedre teknologi vinner frem fordi forbrukerne innser nytten av den og går til innkjøp av den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik ser det imidlertid ikke ut til å være med DAB. Jeg tror at den enkle forklaringen på det er at fordelene DAB tilbyr i forhold til FM er så små at mange ikke mener det er verdt å bruke tusenvis av kroner på å «oppgradere» til DAB.

Mulig de med et godt trent øre vil kunne høre litt klarere lyd på DAB, DAB gir noen flere funksjoner eksempelvis i form av opplysninger om hvilken musikk som spilles og programmer som går. Men dette er ikke fordeler som de fleste av oss mener det er verdt å betale tusenvis av kroner for. Kost-nytte-regnskapet går ikke opp.

Det kan også argumenteres for at DAB rett og slett er et teknologisk trappetrinn vi fint kunne ha hoppet over. Stadig mer radiolytting foregår via mobilnettverk, og vi kunne heller latt overgangen fra FM til lytting via datanettverk kommet naturlig av seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Trist for forbrukerne»

Stortingsrepresentant og kulturpolitisk talsperson i Frp, Ib Thomsen. Foto: Frp
Stortingsrepresentant og kulturpolitisk talsperson i Frp, Ib Thomsen. Foto: Frp

FrP har alltid vært mot stengingen av FM-nettet. Vi stemte i mot i 2011 da det ble besluttet å stenge FM til fordel for DAB. Vi fremmet også før jul forslag i Stortinget om å ikke stenge FM-nettet, men vi ble dessverre nedstemt av de andre partiene.

Det er først og fremst trist for forbrukerne. For det er de som nå får regningen. Flere har argumentert med at det vil bli dyrt å opprettholde både DAB og FM, og anslått en årlig kostnad på 200 millioner kroner for å opprettholde FM-nettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja det er en god del penger, men det er bare en brøkdel av den regningen som nå sendes forbrukerne.

Et annet aspekt er sikkerheten rundt slukkingen av FM. Det har blitt slått fast at DAB-nettet er blitt bygget ut med en dekningsgrad slik Stortinget forutsatte tilbake i 2011. Vi må derfor gå ut i fra at sikkerheten og beredskapen er ivaretatt ut i fra dette ståstedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«En kilde til bekymring»

Teknologiskiftet i seg selv kan imidlertid by på sikkerhetsutfordringer. Det er nemlig grunn til å tro at mange av de to millioner bilene som i dag ikke har DAB-radio ei heller vil ha det om ett år. Mange vil nok ikke la seg pådytte og bruke store penger på en teknologi de ikke ønsker.

Dermed kan selve teknologiskiftet og det at folk faktisk ikke går til innkjøp av DAB-radioer være en kilde til bekymring. Da hjelper det lite at selve DAB-nettet har en dekningsgrad som oppfyller kravene som ble satt.

I sum mener jeg at dette til syvende og sist handler om å lytte til folk. Det bør vi politikere gjøre. Å ikke ta folkemeningen på alvor vil uunngåelig skape en oppfatning av en politikerelite som ikke er i kontakt med folk flest, og det vil føre til politikerforakt. Jeg mener at slukking av FM nettopp er det; å ikke ta folk på alvor og attpåtil sende de en klekkelig regning i tillegg.


Les også:

Milliard-sjokk: – DAB i bil vil koste 23 milliarder

Kringkastingssjefen spent på FM-slokkingen

Lokalradioene venter flere lyttere – på FM

To av tre er mot DAB-tvang

Rapport: DAB-bilradioer lette å hacke