Foreslår å fjerne krav til drosjeløyve ved samkjøring

ENDRINGER: – Drosjenæringen vil med dette forslaget stå betre rustet til å utvikle nye og mer kunderettede tjenester og driftsformer, sier Solvik-Olsen. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
ENDRINGER: – Drosjenæringen vil med dette forslaget stå betre rustet til å utvikle nye og mer kunderettede tjenester og driftsformer, sier Solvik-Olsen. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vil ha et friere drosjemarked og foreslår å fjerne dagens krav til drosjeløyve under visse vilkår. I tillegg vil de fjerne løyvehavernes plikt til å være tilknyttet en drosjesentral.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Drosjenæringen får med dette forslaget ett regelverk som er enklere og bedre tilpasset dagens behov og ny teknologi, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Det vil ikke bli stilt krav om løyve når sjåføren tar med seg passasjerer som «har et sammenfallende transportbehov som sjåføren, og betalingen for turen ikke er høyere enn kostnadene ved transporten fordelt mellom de som er i bilen», heter det i forslaget.

I dagens yrkestransportlov er også såkalt samkjøring nevnt, men etter gjeldende regler kan man bare samkjøre med kolleger og naboer, og kun om transporten skjer mellom hjem og arbeidssted.

Den øvre aldersgrensen for å beholde løyve for drosjekjøring foreslås økt fra 70 til 75 år, og løyvehavernes rett og plikt til å være tilknyttet en drosjesentral, blir foreslått opphevet.

– Drosjenæringen vil med dette forslaget stå betre rustet til å utvikle nye og mer kunderettede tjenester og driftsformer, sier samferdselsministeren om forslaget til endringer i yrkestransportloven.