Miljøorganisasjoner vil straffe «lure-hybrider»
Ikke alle ladbare hybridbiler fortjener store avgiftskutt, mener miljøorganisasjoner. De vil gjøre biler med store utslipp dyrere.
Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero har sett seg lei på at «lure-hybrider» med liten el-rekkevidde og høye CO2-utslipp får en saftig avgiftsreduksjon, skriver VG. De har laget en alternativ avgiftsmodell til regjeringens forslag til statsbudsjett.
– Vi vil gjøre forskjellen mellom rene elbiler og biler med diesel og bensinmotor større. Derfor har vi skjerpet CO2-avgiften betydelig. Samtidig er det viktig for oss å skille mellom «gode» og mindre gode ladbare hybrider, sier Kari Asheim, som er fagansvarlig transport i Zero.
Med deres opplegg blir bestselgerne blant fossilbilene i snitt 16.000 kroner dyrere, mens de blir 4.000 dyrere med regjeringens forslag.
Test: Her er ti ladbare hybrider du kan kjøpe nå
Snittet i avgiftsreduksjonen for 20 ladbare hybrider vil bli på 1.220 kroner, mot 51.021 i regjeringens forslag. De mest populære konvensjonelle hybridene vil få en økt avgift på 9.417 kroner, mot avgiftslette på cirka 7.000 kroner i regjeringens forslag.
Hans Olav Syversen i KrF bekrefter at dette er et tema i diskusjonene om deres alternative budsjett. Han sier partiet jobber med ulike alternativer for CO2-avgiften og ser på endringer for ladbare hybrider basert på rekkevidde og batteristørrelse.