Helgesen tror ikke på klimakutt i 2017 med økte avgifter

Klima-og miljøminister Vidar Helgesen (H) advarer Venstre mot å bryte regjeringssamarbeidet.
Klima-og miljøminister Vidar Helgesen (H) advarer Venstre mot å bryte regjeringssamarbeidet. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klimaminister Vidar Helgesen (H) tror ikke ytterlige økte drivstoffavgifter vil gi kutteffekt neste år. Samtidig mener han Venstre oppnår mer med dagens regjering enn alternativet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringssamarbeidets fremtid står på spill før budsjettforhandlingene. Samarbeidspartiene Venstre og KrF har vært tydelige på at regjeringens klimatiltak langt i fra holder mål.

13 av Venstres fylkesledere mener budsjettforhandlingene kan ende i regjeringskrise.

– Dette er ikke noe grønt skifte, sa Venstre-leder Trine Skei Grande etter budsjettforslaget i forrige uke.

Ingen tro på økt drivstoffavgift

Nå tar klimaminister Vidar Helgesen bladet fra munnen.

I et intervju med Dagsavisen sier klimaminsteren han ikke har noen tro på at økt drivstoffavgift vil gi C02-kutt i 2018.

– Det norske folk er ikke så prisbevisst, sier Helgesen til avisen.

Noen øre ekstra i drivstoffavgifter til neste år vil ikke gi kutt i CO2-utslipp, hevder Helgesen.

– Vi må være så måteholdne å si at vi ikke er sikre på om økte drivstoffavgifter fra ett år til det neste vil gi sterkt redusert bilbruk. Den samla klimaeffekten av budsjettet og våre satsinger er vesentlig større enn om vi bare ser på bilavgiftene, sier Helgesen og trekker frem andre tiltak i budsjettet:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi lanserer en biodrivstoff-plan, en ny forskningssatsing på lavutslippsløsninger, vi styrker ENOVA, vi satser på karbonfangst og -lagring. Så sier noen at det tar tid å få resultater av forskning. Vel, er vi sikre på at vi automatisk får veldig store og veldig raske kutt i CO2-utslipp av å øke bensin- og dieselavgiften til neste år? Nei. Er det norske folk så prisbevisste? Nei.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På spørsmål om hva Helgesen tenker om at Venstre kan bryte regjeringssamarbeidet har Helgesen følgende kommentar:

– De bør tenke på hva de får til andre steder. Jeg tror ikke de får til så mye mer. De oppnår mer med denne regjeringen enn alternativet. Det er et godt utgangspunkt, sier han.

Les også: Hareide tenker ikke på mulig regjeringsbrudd

– Uaktuelt med økt oljepengebruk

Nestleder i Venstre Terje Breivik i vandrehallen etter fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjettet 2017 for Stortinget torsdag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Nestleder i Venstre Terje Breivik i vandrehallen etter fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjettet 2017 for Stortinget torsdag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

I disse dager jobber Venstre med sitt alternative budsjett for 2017.

KrF og Venstre legger trolig fram sine alternative budsjetter 31. oktober og 1. november. Der vil deres hovedkrav stå med fet skrift, ifølge NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å få aksept av regjeringen til å reversere oljepengebruken er nesten umulig, konstaterer Venstre-nestleder Terje Breivik overfor NTB.

Breivik sier det er helt uaktuelt for partiet å bruke mer oljepenger for å nå enighet.

– Det er helt uaktuelt å foreslå eller godta at de nødvendige endringene i budsjettet skal skje gjennom økt oljepengebruk, sier Breivik.

Budsjettforhandlingene mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF starter trolig 2. november.

For 2017 foreslår regjeringen nok en gang en knusende rekord i oljepengebruken. 225,6 milliarder kroner fra oljefondet skal brukes til å finansiere norske skoler, sykehus og veier og alle andre tiltak.

– Vi ligger på et nivå som ikke er i nærheten av det som regjeringens eget ekspertutvalg mener er bærekraftig, sier Breivik.

For Venstres del handler det først og fremst om å gjøre budsjettet grønnere. Partiet har blant annet krevd langt høyere bensin- og dieselavgifter enn det som foreslås.

Les også: Grande: – Dette er ikke noe grønt skifte