Regjeringen vil øke dieselavgiften med 35 øre

Bensinen blir dyrere, men diesel blir enda dyrere om regjeringen får det som den vil. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Bensinen blir dyrere, men diesel blir enda dyrere om regjeringen får det som den vil. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vil øke avgiftene på diesel med 35 øre og bensinavgiftene med 15 øre, får NTB bekreftet. Forslaget legges fram etter statsråd fredag. Sp er skeptiske.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg vil regjeringen øke mineraloljeavgiften med 20 øre, får NTB bekreftet.

For å lette bilistenes situasjon vil det bli foreslått redusert årsavgift, billigere bompasseringer og økt pendlerfradrag.

I sum vil bilistene bli overkompensert med flere hundre millioner kroner, i henhold til regjeringens beregninger.

Ingen avtale

De fire samarbeidspartiene måtte gi opp forsøkene på å bli enige om en avtale om et grønt skatte- og avgiftsskifte før statsbudsjettet. Opplegget som regjeringen presenterer fredag, vil inngå i budsjettforslaget som legges fram torsdag i neste uke.

Frontene har vært steile i spørsmålet om diesel- og bensinavgifter. Venstre og KrF har krevd at den såkalte veibruksavgiften økes for å gjøre det dyrere å kjøre fossilbil. Dette skal så utlignes av skattelettelser og kutt i avgifter i den hensikt å få forbrukerne til å gjøre mer miljøvennlige valg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremskrittspartiet har på sin side satt hardt mot hardt i forhandlingene, og har nektet å øke prisene så mye som Venstre har ønsket.

Vil smerte

Fremskrittspartiet felte i 1986 regjeringen til Kåre Willoch fordi den ville øke bensinavgiften med 42 øre. At partiet nå går med på å øke avgiftene på diesel og bensin samlet med 50 øre er noe som isolert sett smerter i partiet.

Frp-leder Siv Jensen har skaffet seg ryggdekning i Frps landsstyre for å bli med på en viss økning av drivstoffavgiftene såframt det kuttes i andre bilrelaterte avgifter. At pendlerfradraget økes vil bli framstilt som en håndsrekning til bilister i distriktene som savner gode kollektivalternativ.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forslaget vil bli dårlig mottatt av Venstre. Billigere bompasseringer og økt pendlerfradrag premierer bilkjøring som fører til høyere utslipp, argumenteres det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljøstiftelsen ZERO er skuffet over regjeringens opplegg

– Dette er ikke nok til et grønt skifte, her må det forhandles, sier kommunikasjonssjef Jon Evang i ZERO til NTB.

– Siste bud

Etter det NTB forstår ble regjeringens opplegg presentert for ledelsen i de to samarbeidspartiene torsdag.

Der skal det også ha blitt gjort klart at regjeringen ikke har noe å gå på i spørsmålet om diesel og bensin når budsjettforslaget i høst skal forhandles om på Stortinget. Hvor vidt dette er å betrakte som et endelig ultimatum er noe statsminister Erna Solberg (H) vil bli spurt om når hun og finansminister Siv Jensen (Frp) presenterer forslaget senere i dag.

Sp-nei

Senterpartiets Geir Pollestad er svært kritisk til å øke diesel- og bensinavgiftene, og han er skuffet over at forslaget kommer fra en regjering der Frp er med.

– Det er oppsiktsvekkende at en finansminister fra Frp foreslår økte bensin- og dieselavgifter. Det vi lurer mest på, er om dette overhodet har noen miljøeffekt, og hva som blir konsekvensene for næringslivet, sier Pollestad til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er leder for Stortingets næringskomité og mener regjeringen har glemt at de fleste i Norge ikke bor i Oslo sentrum.

– De fleste bor utenfor Oslo, og det er distriktene og de som er mest avhengige av bil, som vil bli rammet hardest av dette.

Pollestad er ikke imponert over tiltakene som er ment å kompensere for økte drivstoffpriser.

– I hvert eneste budsjett siden 2013 er pendlerfradraget kuttet. Nå skal de reversere litt av det. Når det gjelder bompenger, har denne regjeringen innført over 40 milliarder kroner i nye bompenger. Et lite kutt blir mest symbolsk.

– Dette omtales som en miljøavgift, men vil ikke bidra til en bedring av miljøet, mener Sp-politikeren.