Stemmer / Nyheter:La bruktbileierne få tid på seg

Vi vil se at dagens bilpark sakte, men sikkert fases ut til noe mer miljøvennlig, mener Morten Stordalen.
Vi vil se at dagens bilpark sakte, men sikkert fases ut til noe mer miljøvennlig, mener Morten Stordalen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er svært spennende tider for oss som er interessert i teknologi. Aldri tidligere har de store omveltningene kommet så raskt som det de gjør i dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Morten Stordalen
Stortingsrepresentant, Frp

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

For at samfunnet skal holde tritt med utviklingen, er vi som politikere nødt til å bli mer fremtidsrettet når vi skal skape en politikk for morgendagen. Det gjør vi i Fremskrittspartiet.

Derfor synes jeg det er temmelig håpløst når de andre partiene tar utgangspunkt i dagens bilpark når de skal vedta miljøavgifter for fremtiden. Vi er nødt til å forholde oss til virkeligheten. Selv om det ble satt ny rekord i nybilsalg i år, kjører likevel de aller fleste av oss rundt i en eldre bil, kjøpt brukt.

Ved ytterligere å øke det totale avgiftsnivået for bilistene, er det ikke de som har råd til å kjøpe en ny bil som rammes aller hardest. Det er folk med en normal økonomi, som ikke har råd til å kjøpe en ny bil.

Dette går utover unge i etableringsfasen som pålegges enda flere utgifter fordi de er nødt til å bruke bilen for å kjøre barna til skole, eller barnehage for å få dagen til å gå opp.

Det er nemlig slik at majoriteten av den norske befolkningen bor utenfor byen, med dårlig utbygd kollektivtilbud. Disse er helt avhengig av bil for å komme seg rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innlegget er åpent for kommentarer torsdag til klokken 23.

Vi som politikere bør legge til rette for at folk velger en mer miljøvennlig bil ved nybilkjøp, ikke straffe de som må kjøpe bruktbil ved å pålegge dem enda flere avgifter.

Fordelen er jo at en bil som kjøpes ny i dag, vil etter hvert ende opp som bruktbil om noen år. Da vil de aller eldste bilene vrakes til fordel for en tryggere, mer miljøvennlig og moderne bruktbil som vil slippe ut mindre CO2. Dette er den naturlige utviklingen av den norske bilparken. For meg er det en gåte at de andre partiene vil ta de bilistene som har minst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1990 til 2010 ble CO2-utslippene per kilometer halvert fra 300 gram CO2 per kilometer, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Siden FrP kom i regjering i 2013 var CO2-utslippet 120 gram, nå er vi nede i 93.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De neste årene skal det satses massivt på hydrogenbiler i Norge. Tall fra SINTEF viser at det kan bli så mye som 130.000 hydrogenbiler på veiene i Norge i 2030, dersom det blir tilrettelagt for det. Bilprodusentene har allerede kommet med flere modeller, og flere er i ferd med å komme.

Stortinget har vedtatt at det skal rulles ut en mengde med hydrogenstasjoner, og det vil bidra til at flere vil velge en hydrogenbil.

Utslippet fra en hydrogenbil er rent vann – som kan drikkes! Hva gjør man da med de politikerstyrte miljøavgiftene som skal ta bilistene? Derfor mener Fremskrittspartiet at tiden er inne for å trykke inn bremsen.

Vi vil se at dagens bilpark sakte, men sikkert fases ut til noe mer miljøvennlig. Da blir det ganske rart å bruke dagens bilpark når vi skal legge opp for fremtidens avgifter.

Bilen er kommet for å bli, så la de med en eldre bil få litt tid på seg til å kjøpe noe mer miljøvennlig på sikt. Samfunnet beveger seg stadig i en mer miljøvennlig retning, og det vi som politikere bør gjøre er å gi gulrøtter i form av avgiftslette på nye biler for å få fart på prosessen.

Les også:

Siv Jensen med krav til kredittkortselskapene

Listhaug skal få flere til å returnere frivillig

Politidirektoratet vokser med Frp i regjering