Forsvarsbygg har brukt over 100 millioner på kommunikasjon

KOMMUNIKASJON: Ett pressebildene av Forsvarsbyggs mange bygninger, her på Setermoen leir i Bardu.
KOMMUNIKASJON: Ett pressebildene av Forsvarsbyggs mange bygninger, her på Setermoen leir i Bardu. Foto: Tine Poppe / Forsvarsbygg
Artikkelen fortsetter under annonsen

På fire år har Forsvarsbygg, selskapet som ivaretar Forsvarets eiendommer, brukt 102,8 millioner kroner på kommunikasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det går frem av en redegjørelse forsvarsminister fra Ine M. Eriksen Søreide (H) på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Liv Signe Navarsete (Sp).

I perioden 2012-2015 har Forsvarsbygg satt av mellom 17,5 til 21,4 årsverk til kommunikasjon.

De årlige utgiftene til kommunikasjonsoppgaver har vært 24,8 millioner kroner i 2012, 28,0 i 2013, 26,1 i 2014 og 23,7 i 2015.

Les også: Forsvarsbygg tjener lite på privatisering av renhold

Forsvarsbyggs pengebruk til kommunikasjonsformål har vært i kritisk søkelys i media. Ifølge Aftenposten i 2014 bruker Forsvarsbygg, som har monopol på tjenester til Forsvaret, millioner til PR mens bygninger forfaller.

Ifølge Forsvarsbyggs pressesjef Arve Rosland er 73 prosent lønn- og personalkostnader. De øvrige 27 prosentene er i hovedsak kostnader til drift og utvikling av websider, utforming av skilt, grafisk formgiving, foto og lignende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kommunikasjonsarbeidet i Forsvarsbygg handler ikke om reklame og markedsføring, men om aktiviteter som ivaretar Statens kommunikasjonspolitikk. Et eksempel på dette er ivaretakelse av lokalbefolkningens informasjonsbehov i massive utbyggingsprosjekter som den nye kampflybasen på Ørland, opplyser Rosland.

Forsvarsministeren påpeker i sitt svar at utviklingen av Forsvarsbyggs kommunikasjonsfunksjon er resultat blant annet av effektivitetskrav, herunder at Forsvardepartementet påla dem å bruke eksterne kommunikasjonsbyråer minst mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tallene viser at vi har redusert både kostnader og årsverk i perioden, kommenterer Arve Rosland etter at artikkelen ble publisert.

Forsvarsbygg påpeker at de har prosentvis færre ansatte innen kommunikasjon enn en annen statlig virksomhet som ivaretar eiendom, Statsbygg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Forsvarsbygg er 1,2 prosent av de ansatte kommunikasjonsmedarbeidere, i Statsbygg 1,6 prosent, heter det i svaret fra forsvarsministeren.

I 2013 presenterte kommunikasjonsrådigeren Rina Brunsell Harsvik dette forslaget til Forsvarsbyggs kommunikasjonsstrategi.

Les også: Forsvaret sikret Kongens hyttetomt

Artikkelen er oppdatert med presiseringer fra Forsvarsbyggs pressesjef