1.500 frasa seg privatlivet sitt til kunstprosjekt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et kunstprosjekt med formål å spre bevissthet rundt personlig informasjon og teknologi, fikk 1.500 testere til å frasi seg rettighetene til eget liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

iSynx ga seg ut for å være en kombinasjon av digitale kontaktlinser og en digital, personlig assistent i en falsk reklamefilm vist på kino og Facebook, skriver Aftenposten.

De 1.500 personene som meldte seg som testere måtte godkjenne et langt juridisk dokument med personvernvilkår. I dokumentet sto det at iSynx beholder rettighetene til å selge alt du opplever i løpet av livet, samt at de vil selge den mest sensitive og personlige informasjonen videre til andre selskaper.

Målet med prosjektet er å skape en debatt om personvern. Dokumentarfilmskaper Tonje Hessen Schei, som blant annet har laget den prisbelønte filmen «Drone», sto bak prosjektet sammen med produksjonsselskapet Gimpville og PR-byrået Superblaise.

– Målet er å se hvordan vi kan bryte lydmuren, ikke bare i mediene, men også i den kommersielle kulturen de unge befinner seg i. Det er utrolig viktig at særlig unge tenker over hva vi gir fra oss av informasjon og hvordan den brukes, sier Schei.