Airbus: Girkassen ikke årsak til Turøy-ulykken

Et 1. trinns reduksjonsgir er blant delene som mangler etter helikopterstyrten ved Turøy i Hordaland 29. april.
Et 1. trinns reduksjonsgir er blant delene som mangler etter helikopterstyrten ved Turøy i Hordaland 29. april.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Airbus Helicopters avviser en av Havarikommisjonens teorier om at feil knyttet til girkassen førte til helikopterstyrten ved Turøy som kostet 13 mennesker livet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Airbus Helicopters avviser en av Havarikommisjonens teorier om at feil knyttet til girkassen førte til helikopterstyrten ved Turøy som kostet 13 mennesker livet.

Helikopterprodusenten har sendt ut en uttalelse hvor de mener den sannsynlige årsaken til styrten er knyttet til en svikt i en festeanordning til et stag som forbinder rotorsystemet med skroget, kjent som «suspension bars», melder nyhetsbyrået Reuters lørdag.

Alle 13 om bord mistet livet da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april.

Les også: Airbus beordrer kontroll av helikoptre

Sju teorier

Airbus Helicopters skriver i uttalelsen at selskapets egne undersøkelser har kommet fram til sju mulige teorier.

– Ut av disse sju scenarioene er det bare én – svikt i festeanordningen til et stag – som blir sett på som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjonen som er tilgjengelig nå, heter det i uttalelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Undersøkelser av helikopterets vedlikeholdshistorikk har nettopp begynt og vil trolig gi en bedre forståelse av de mest sannsynlige årsakene, skriver selskapet videre.

Les også: Airbus frikjenner helikoptertypen som styrtet

– For tidlig å konkludere

Statens havarikommisjon (SHT) vil ikke kommentere Airbus' uttalelse.

– SHT gjennomfører uavhengige undersøkelser. Airbus må stå for egne uttalelser, sier direktør William Bertheussen til NTB.

I en oppdatert, foreløpig rapport om helikopterstyrten som ble publisert fredag, har Havarikommisjonen sett seg ut tre scenarioer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast. Det er teori nummer to som Airbus Helicopters mener er den mest sannsynlige årsaken til helikopterstyrten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Airbus sjokkert over at hovedrotor løsnet

Mangler deler

Havarikommisjonen ønsker fortsatt hjelp etter helikopterulykken.

Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret – deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

– Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.