Forskere håper å finne liv på tre «nye» planeter

Denne kunstneriske fremstillingen viser hvordan forskerne ser for seg at de tre planetene som kretser rundt ei kald dvergstjerne bare 39 lysår unna oss, ser ut. Se video.

En gruppe astronomer som jakter på liv utenfor vårt solsystem, har oppdaget en planettrio med potensial for liv ved ei stjerne under 40 lysår unna.

Funnet er den beste sjansen så langt for å finne liv utenfor vårt solsystem, ifølge det belgiskledede forskerteamet, som har publisert studien i det anerkjente tidsskriftet Nature.

De tre planetene er på størrelse med jordkloden og går i bane rundt ei svak dvergstjerne som er kun 39 lysår unna.

– Dette er den første muligheten for å finne kjemisk spor av liv utenfor vårt solsystem, sier astrofysiker Michael Gillon, som har ledet studien, fra Universitetet i Liege.

Ny jaktmark

Funnet åpner opp en helt ny jaktmark for beboelige planeter, mener han. Ettersom stjerna er så nær og såpass kald, kan astronomene studere atomsfærene rundt de tre planetene og på sikt jakte på tegn til liv.

Planetene er trolig sammenlignbare også i temperatur med jorda og omtales som «potensielt beboelige» Alt i alt er oppdagelsen en vinnerkombinasjon i jakten på liv utenfor vårt solsystem, ifølge forsker og medforfatter av studien, Julien de Wit fra Massachusetts Institute of Technology.