Norge rystet av helikopterkatastrofe

Politimesteren: – Det er en fryktelig tragisk hendelse. Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle de 13 om bord i helikopteret som fredag styrtet ved Turøy i Hordaland, antas omkommet, skriver VG. To er fortsatt ikke funnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alvorlige helikopterulykker i Norge de siste ti årene:

* 14. januar. 2014: To menn omkom da et helikopter fra Norsk Luftambulanse traff en høyspentlinje og gikk i bakken ved Sønsterudtunnelen på E16 i Hole.

* 11. januar 2012: To personer omkom da et helikopter av typen Robinson 44 tilhørende Jämtnads Flyg gikk ned i Mosjøen.

* 4. juli 2011: Fem omkom da et helikopter av typen Eurocopter AS350 B3 tilknyttet Airlift-basen i Kinsarvik, havarerte i Hardanger under et privat flytteoppdrag. Dette er den mest alvorlige helikopterulykken i Fastlands-Norge noen gang

* 27 januar 2010: Alle fire om bord omkom da et helikopter av typen Robinson R. 44 Astro styrtet og gikk gjennom isen utenfor havnebassenget i Horten. Helikopteret tilhørte Midtnorsk Helikopterservice AS.

* 4. februar 2009: Piloten omkom da et helikopter havarerte da det sto på bakken i Rostadalen i Målselv, Indre Troms.

* 30. mars 2008: Tre personer omkom da et russisk helikopter av typen MI-8 med ni personer om bord styrtet cirka 4 kilometer fra Barentsburg på Svalbard.

* 14. september 2006: To personer omkom da et helikopter styrtet under frakt av bygningsmaterialer på Voss. Fraktevaieren fikk sleng og kom bort i halerotoren.

De som føler utrygghet, savn og smerte, skal vite at de ikke er alene i sorgen, sier Erna Solberg etter den verste helikopterulykken på norsk sokkel på nesten 40 år.

En sterkt preget statsminister uttalte seg fredag ettermiddag om tragedien som kostet 13 mennesker, blant dem elleve nordmenn, livet.

– Våre tanker går til alle dem som har fått det tunge budskapet om at de har mistet én av sine kjære, sa Solberg (H).

– Dette er en sorgfull dag for alle som jobber i norsk olje- og gassvirksomhet, og for hele det norske samfunnet, sa hun videre.

Også Statoil-direktør Arne Sigve Nylund var preget da han kommenterte tragedien. Alle de omkomne var på jobb for selskapet.

– Dette er en dyp tragedie. Det er 13 kolleger som ikke kommer hjem, sa han.

Helikopteret styrtet like etter klokken 12 fredag. En video som TV 2 fikk tilgang til, viste at rotoren løsnet og i en lang periode «fløy» videre etter å ha blitt skilt fra resten av helikopteret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var et smell og en veldig spesiell motorlyd, så jeg tittet ut av vinduet. Da så jeg helikopteret styrte i en voldsom fart. Deretter så jeg en eksplosjon, forklarte et øyenvitne til Bergensavisen.

Avlyste Sverige-tur

Ulykken er den alvorligste på norsk sokkel siden 18 mennesker mistet livet da et helikopter styrtet på vei fra Flesland til Statfjord A i 1978.

Tragedien fikk kongeparet og kronprinsparet til å avlyse sin reise til Stockholm, hvor de skulle delta i kong Carl Gustafs 70-årsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har med stor sorg mottatt nyheten om helikopterulykken ved Turøy, skriver kong Harald i en kondolanse til Statoil.

– På vegne av meg selv og kongefamilien uttrykker jeg våre kondolanser og dype medfølelse til de etterlatte og alle som er rammet, heter det.

(Artikkelen fortsetter under)

VIDEO: Helikopterets bevegelser før styrten:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Helikopteret har styrtet på Turøy utenfor Stord. Foto: Google Maps
Helikopteret har styrtet på Turøy utenfor Stord. Foto: Google Maps

Mange problemer

Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. I 2009 omkom 16 mennesker da en tidligere versjon av helikopteret som havarerte fredag, styrtet i sjøen utenfor Skottland.

Flere av ulykkene var knyttet til materialtretthet i hovedgirkassen. Eksperter har stilt spørsmål ved om utbedringene av modellen i tiden etter har vært gode nok.

– Jeg kan ikke se at det nye designet har forbedret drivakslene i vesentlig grad, sa sjefingeniør Jan Erik Syljeset til Teknisk Ukeblad da den nye løsningen ble presentert.

Luftfartstilsynet har innført flyforbud inntil videre for helikoptertypen som var involvert i ulykken. Forbudet omfatter norskregistrerte helikoptre og operasjoner innenfor norsk område. Også britiske luftfartsmyndigheter har innført flyforbud.

Ulykkeshelikopteret fikk to ganger utsatt service i 2015. Den delen som den såkalte gangtidsutvidelsen omhandlet, ble så byttet, opplyser tilsynet til VG.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under)

VIDEO: Se bildene fra stedet:

Stor avstand

Det var elleve nordmenn, én brite og én italiener om bord i ulykkesmaskinen, som tilhører CHC Helikopter Service. Fire av dem var ansatt i selskapet Halliburton.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helikopteret var på vei fra Gullfaks B-feltet til Flesland da det gikk ned ved Turøy i Fjell kommune i Hordaland. Statoil er operatør på Gullfaks B.

Rotoren og helikopterkroppen ble funnet med 200-300 meters avstand. Skroget ble funnet på seks-sju meters dyp, mens rotoren ble funnet på land.

Havarikommisjonen skal nå forsøke å finne årsaken til ulykken. De såkalte svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren, er funnet, opplyser kommisjonen.

Det har ikke vært en dødsulykke med offshorehelikoptre i Norge på 19 år.

Direkte: Følg utviklingen fortløpende

Les også: Erna Solberg holdes orientert om ulykken

(Artikkelen fortsetter under)

VIDEO: Statsministeren kommenterte ulykken:

Det er opprettet en pårørendetelefon etter ulykken, med nummer 800 500 20, og et pårørendesenter er lagt til Scandic Kokstad hotell.

Følg direkterapporteringen i vinduet under: