Full stopp for stoppeklokken i norsk eldreomsorg
Inga Marte Thorkildsen (SV) vil gi medarbeidere og innbyggere større makt over tjenestene i eldreomsorgen.
I 20 år har stoppeklokken styrt rutinene i eldreomsorgen. Den har vært et hjelpemiddel, slik at sykepleierne ikke skal bruke for lang til på hver bruker. Det skal det bli slutt på nå, skriver Dagsavisen.
– Må være rom for fleksibilitet
Ifølge byråd for eldre, helse og sosiale tjenester i Oslo, Inga Marte Thorkildsen (SV), er dagens system inspirert av Margaret Thatcher.
– Vi er opptatt av at alle skal ha et godt tilbud, og da må det være rom for fleksibilitet. Dagens system er altfor rigid, og både innbyggerne (brukerne) og medarbeiderne er for lite involvert. Vi vil stimulere til faglig stolthet og samarbeid, sier Thorkildsen til avisen.
Nå ønsker byråden å erstatte dagens system med tillitsreformen. Et omskifte som vil gi medarbeiderne og innbyggerne mer makt over tjenestene. Stoppeklokkekulturen og produksjonstenkingen skal vekk. Det vil også bli mindre rapportering og tiltaksdokumentasjon i omsving.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: SVs sterke valgkampvideo: «Kunne like gjerne kledd meg naken for hele landet»
Ser til Danmark
Thorkildsen har latt seg inspirere av danskene, som innføre tillitsreformen tilbake i 2013.
– Vi har sett på hvordan dette fungerer i København. De ansatte blir tatt med på råd, og får komme med forslag, noe som er med på å gjøre arbeidsplassen mer attraktiv, sier hun.
Det samme har også Tore Kristiansen, fylkesleder for Fellesorganisasjonen Oslo, merket seg.
– De ansatte klarer utmerket godt å gjøre jobben uten å styres av stoppeklokker. Bonusen er at sykefraværet har sunket med seks prosent etter at reformen ble innført, sier Kristiansen, til Frifagbevegelse.
Les også: Varsler om pillerot i Oslos eldreomsorg
– Omsorgsyrkene er lite attraktive
Thorkildsen tror at stoppeklokkekulturen har gjort omsorgsyrkene mindre attraktive.
– Den måten å jobbe på har gjort det mindre spennende å jobbe i hjemmetjenesten, fordi du ikke har nok fleksibilitet til å møte menneskene de har ansvaret for på en god måte, sier Thorkildsen, som ønsker seg 500 flere ansatte i hjemmetjenestene i Oslo.