Statsbudsjettet 2016 og miljø:Regjeringen legger opp til mer klimautslipp
Regjeringens 2016-budsjett legger opp til at Norge skal slippe ut enda mer klimagasser i 2020 enn det som har vært planlagt til nå.
Ifølge regjeringens Nasjonalbudsjett for 2016 vil norske klimautslipp ligge på 54,9 millioner CO2-ekvivalenter i 2020.
Det er 1,2 million tonn mer enn det finansminister Siv Jensen (Frp) la frem i det tilsvarende dokumentet i fjor.
Da regnet hun og regjeringen med at utslippene skulle bli 53,7 millioner tonn i 2020.
– Noe av dette skyldes en ny måte å beregne utslipp på. Men økningen regjeringen nå legger opp til i norske klimautslipp, skyldes også statsbudsjettet de legger frem i dag, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund til ABC Nyheter.
Les også: Sundtoft om klimaet: Vær forberedt på store endringer
– Derfor øker klimautslippene:
Haltbrekken lister opp:
- Man kutter de samlede bevilgningene til jernbaneformål med 1 prosent, øker bevilgningene til veiformål med 18,5 prosent.
- Man bruker 170 millioner kroner på å lete etter olje i Barentshavet.
- Man øker momsen på kollektivreiser med 2 prosent.
Samferdselsdepartementets budsjett viser at samlede utbetalinger til veiformål skal opp fra 26,6 milliarder kroner i 2015, til 31,5 milliarder neste år. Jernbaneformål får 21,3 milliarder i 2016, mot 21,5 i år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Klima i Norge 2100: Regn, skred og flom
Dyrere flyreiser også
Når det gjelder momsen vil regjeringen øke satsene på den lave merverdiavgiften fra 8 til 10 prosent på alle formål den dekker, som persontransport, overnatting, NRK-lisens samt adgang til kino, museer, fornøyelsesparker og store idrettsarrangement.
Med andre ord blir også flybillettene dyrere.
Les også: Nå blir det dyrere å fly
Forslaget anslås å gi økte inntekter på 650 millioner.
Momsøkningen får LO-leder Gerd Kristiansen til å reagere:
– Budsjettet for 2016 opprettholder den usosiale profilen fra i fjor, uten å skjerpe den kraftig. Men skattelettene de legger opp til, gir vanlige folk 1.000 kroner. Samtidig øker de lavmomsen på alt fra kollektivreiser til kinobilletter, sier Kristiansen til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSe intervju med Gerd Kristiansen her:
– Dieselforurensning som før
Naturvernforbundets Lars Haltbrekken er også misfornøyd med manglende grep for å redusere den helsefarlige forurensningen i byene.
Artikkelen fortsetter under annonsen– De kommer ikke med noe forslag om å øke dieselavgiften. Skulle bilistene betalt like mye for forurensningen fra diesel som fra bensin, skulle prisen vært 2 kroner høyere per liter, sier Haltbrekken.
– Og dette gjør de trass i at Norge forrige uke ble dømt i EFTA-domstolen for ulovlig høy luftforurensning, sier han.
Les også: Elvestuen krever strakstiltak mot dårlig luftkvalitet
Etterlyser høyere avgift på fyringsolje
Norsk Bioenergiforening, Norsk Varmepumpeforening og Norsk Fjernvarme er skuffet over at Regjeringen ikke benytter sjansen til å få fortgang i det grønne skatteskiftet ved å sette opp avgiften på fossil fyringsolje i Statsbudsjettet for 2016, heter det i en pressemelding.
– Skal Norge nå sine utslippsmål i 2020, haster det med tiltak for å fase ut siste rest av oljefyring i byggsektoren. I en periode med lave oljepriser er det skuffende at regjeringen ikke justerer opp mineraloljeavgiften mer enn prisstigningen, sier de tre organisasjonene i en felles uttalelse.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi er svært positive til Enovas støtteordninger og styrkningen av Enova i budsjettet. Det er likevel helt uforståelig at ikke dette følges av en høyere avgift på fossil fyringsolje. En økning ville vært et svært tydelig signal til de mange tusen eiere av gamle oljefyringsanlegg som må bytte til et fornybart alternativ innen 2020, mener organisasjonene.