– Pressens troverdighet står på spill

UROLIG: – Jeg synes noen redaktører kunne vært mer redde for konsekvensene av forveksling, sier generalsektretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.
UROLIG: Jeg synes noen redaktører kunne vært mer redde for konsekvensene av forveksling, sier generalsektretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Reklamen er ment for å vise én side, og det er smørsiden, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk presseforbund.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener pressens troverdighet står på spill når redaksjonene går på akkord med prinsipper for å få penger i kassa. Kjøpeportrettene i Nordlys er hun godt kjent med.

Bakgrunn: Ap i Tromsø har brukt 150.000 kroner på «redigert skryt»

– At politikerne også vil lage en polert reklame av sitt budskap er ikke overraskende. Men det er redaktørens ansvar overfor leseren å vise at det er reklame de leser, og ikke fri journalistikk. Jeg blir urolig når jeg ser hvor usikre leserne er i dette landskapet nå. Det kan godt være at dette er en innføringsfase, og at folk vil bli trent til å oppdage denne type reklame, men jeg tror også at de da som følge av det i større grad vil sette spørsmålstegn ved helt alminnelig journalistikk, sier Stavrum, og legger til:

– Leserne vil bli mer kildekritiske til det de leser, og det er bra! Men det er ikke sikkert at redaksjonene hadde trengt å skape unødig frykt for forveksling hos leserne. Ingen liker å bli lurt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blir de lurt?

– Jeg synes noen redaktører kunne vært mer redde for konsekvensene av forveksling, sier Stavrum.

Les også: Lei negativ presse: Skryter av seg selv i 33 minutters offisiell

Vinnerne satser på journalistikk

– Utydelighet ødelegger troverdigheten. Leserne blir usikre på hva de leser, sier Stavrum, som mener vinnerne på sikt er de medier som satser på troverdighet og journalistikk.

Ansvarlig redaktør Anders Opdahl i Nordlys ønsker ikke å kommentere innholdet i den Ap-kjøpte reklamen. Han bryr seg kun om journalistikken i Nordlys, innholdsmarkedsføringen sorterer under administrerende direktør – og det er ifølge Opdahl tette skott mellom avdelingene. Selv om han som ansvarlig redaktør er personlig ansvarlig for hva de publiserer, blander han seg ikke inn i hvordan annonsører utformer sin kommunikasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men jeg forutsetter at ting er i henhold til norsk lov, og ikke virker støtende på våre lesere som sådan, sier Opdahl, og presiserer:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hadde det vært vanlig redaksjonelt stoff laget etter vanlig journalistiske prinsipper ville jeg hatt et annet forhold til innholdet.

Les også: Prisen på skrytevideo: Fem politibetjenter i en uke

Lages av tidligere journalister

Nordlys Lab består av fire medarbeidere hvorav tre er tidligere journalister.

– Har redaksjonen hatt egne portrettintervjuer med Aps ordfører- og byrådslederkandidat nå foran valget?

– Det kan jeg ikke huske. Vi har hatt mange intervjuer er med Aarbakke og Røymo opp gjennom årene. Hvordan vi har håndtert det i år, kan jeg ikke si.

Kjøpeporttrettene ble først torsdag tydelig merket med at Arbeiderpartiet hadde betalt for dem. Tidligere har de kun vært merket med «sponset» på front – og typografien har ifølge Opdahl vært annerledes enn annet stoff.

Anders Opdahl vedgår at han frykter for Nordlys’ troverdighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, på generelt grunnlag, fordi journalistikken er under press. Det gjelder å holde hodet kaldt. Vi må beholde vår autonomi for enhver pris, og sikre god merking. Det er en kommunikasjonsform som vi i digital kontekst har sett komme de senere årene. Og kanskje det siste året spesielt i Norge. På papir er vi ikke fremmed for det, der har vi hatt det lenge. Men nå er det i digitalt format, og der er det annerledes, fordi det typografiske grensesnittet ikke har den samme definisjonsmakten som før. Det er et område under utvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Avisbrann var humor, skrytevideo er informasjon

Millionbidrag

På spørsmål om han tror leserne skjønner at innholdet er betalt, svarer han:

– Hvis den gjennomsnittlige leser hos oss ikke skjønner hvem som er avsender, må jeg ta det til etterretning, vi kan bli bedre. Jeg er ansvarlig for måten vi gjør det på. Den her type innhold, og den her type kommunikasjon kommer til å finnes uavhengig av hva vi gjør, sier Anders Opdahl, og viser til at stadig flere reklamebyråer tilbyr innholdsmarkedsføring og flere journalister har etablert firmaer med dette som spesiale.

Nordlys Lab ble startet ved nyttår, og mediehuset tjener allerede penger på det.

– Det begynner å bli et merkbart bidrag. Ikke et tosifret antall millioner, men millioner, sier Anders Opdahl.