Se bysyklenes morgenrush i Oslo

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bysyklene i Oslo er så populære at det har blitt en utfordring, sier ansvarlig byråd Guri Melby. Til våren dobler hun antall sykler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utfordringen for bysyklene i Oslo er ordningen er så populær at stativene går fort fulle.

Se hvordan det gikk første mandag etter fellesferien i videoen over.

Du kan også selv utforske det interaktive kartet nederst i saken.

Mandag 17. august kl. 04:01: Syklene er fordelt ut i bydelene og det er god plass i sentrum.


Aldri vært flere syklister

Ikke bare var mandag 17. august skolestart, men den uka ga også ny sykkelrekord i Oslo. Det har altså aldri syklet flere i hovedstaden.

– Vi har sett en generell økning, ikke bare i sommer, men i hele år, forteller Guri Melby til ABC Nyheter.

Hun er ansvarlig byråd for samferdsel og miljø i Oslo kommune.

Hun peker på tunnelene som er stengt som en mulig forklaring, men mener at det ikke bare er det.

– Vi tror også vi begynner å få en bedre tilrettelegging for sykling i Oslo og at folk merker det.

Skal doble antall sykler, og mengde reklame

Og i den sammenhengen er bysyklene en viktig punkt.

– Det er et veldig godt brukt tilbud. Det er rimelig, lett tilgjengelig; et skikkelig lavterskeltilbud, sier Melby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun har nettopp reforhandlet avtalen med Clear Channel som drifter bysykkelordningen. Det er hun svært fornøyd med.

– Det blir over en dobling av sykler, fra 1350 til 3000. Og flere nye stasjoner som nå skal ut mot ring 3, forteller hun.

Hun poengerer at de nye syklene skal bli lettere og forventer at ordningen vil øke i popularitet.

– Vi skal snart sette opp et demonstrasjonsstativ, så folk får se.

Rundt 1. millon turer med bysyklene

– Hvordan fungerer samarbeidet med Clear Channel?

– Det fungerer veldig godt. Vi har hatt en svært dynamisk prosess med den nye avtalen der de kom med et tilbud og vi gikk inn i en dialog med dem. Målet for oss var å få minst mulig reklame, men samtid få så god kvalitet som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vil nå være det samme forholdstallet mellom reklame og sykler som før. I realiteten blir det altså mer reklame, fordi det blir flere stativ og flere sykler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med en utvidning mot ring 3 vil nok en del av reklameplassene har lavere verdi, vi risikerte dermed å få flere reklamestativ. Nå har vi blitt enige om at all reklamen skal knyttes direkte til syklene eller bysykkelstativene, sier Melby.

Les også: Hærverk setter bysyklene i Oslo ut av spill

Også hos Clear Channels underleverandør, Urban Infrastruture Partner (UIP), er de veldig fornøyde med de nye syklene som kommer. Her nevnes bedre gir, større hjul og lettere ramme.

– I det hele tatt er den nye sykkelen betydelig bedre å sykle på, skriver Axel E. Bentsen, CEO i UIP, i en epost til ABC Nyheter.

Og slik ser den nye sykkelen ut:

Slik ser den nye bysykkelen ut. Noen høydepunkter i endringene er: lettere ramme med lavere innsteg, bedre girsystem, større hjul, bedre kurv med integrert smarttelefonholder, friksjonsløs dynamo. Foto: Clear Channel
Slik ser den nye bysykkelen ut. Noen høydepunkter i endringene er: lettere ramme med lavere innsteg, bedre girsystem, større hjul, bedre kurv med integrert smarttelefonholder, friksjonsløs dynamo. Foto: Clear Channel
I det grå området vil det komme ca. 100 nye stasjoner og i det rosa området kommer det også ca. 100 nye stasjoner. Foto: Clear Channel
I det grå området vil det komme ca. 100 nye stasjoner og i det rosa området kommer det også ca. 100 nye stasjoner. Foto: Clear Channel

I tillegg skal det komme rundt 300 stativ totalt sett. 100 legges til eksisterende område og 100 nye skal komme til.

– Vi kan ikke gi ut noen nøyaktig liste over stativplasseringer ennå, bl.a. fordi ikke alle plasseringene er endelig bestemt, sier Bentsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har det vært noen demokratisk prosess rundt hvor de nye stativene blir satt opp?

– De vanlige prosessene blir fulgt, med byggemeldinger og nabovarsel. Vi har også i løpet av den tiden vi har driftet bysyklene i Oslo fått flere henvendelser om hvor det er ønsker om å få stativer, for eksempel på Sørenga og ved Universitetet, sier Melby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun understreker også at dataene deres viser hvilke stativ som fungerer best og at mye av prosessen har handlet om å få på plass et hensiktsmessig nettverk.

– Derfor vil det ikke bare bli en utvidelse ut mot ring 3, men også en forsterkning av kollektivknutepunktene i sentrum, sier hun.

Her nevner hun Jernbanetorget, Nasjonalteateret, Grønland og Majorstua.

Skal bli færre fulle stativer

– Og som sikkert alle brukerne av bysyklene i Oslo lurer på nå. Vil utvidelsen også tømme-frekvensen økes?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vil øke ressursene på ombæring av sykler betraktelig slik at det nye, større systemet kan betjenes enda bedre enn det gjøres i dag, lover Bentsen i UIP.

Han forteller også at forholdet mellom antall sykler og antall låser økes.

– Da vil man sjeldnere oppleve å komme til et fullt stativ, forklarer han.

Utforsk selv:

Søndag:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor er det viktig å satse på sykkel i Oslo, Melby?

– Sykkel er som et kinderegg. Det gir bedre miljø, både god klimaeffekt og bedre luftkvalitet. Det gir bedre helse for de som sykler. Og for Oslo, en by som vokser, så er det også viktig at syklister tar liten plass, de er arealeffektive!

Noen av sykkeltiltakene i Oslo:

2015:

  • 13 km oppgradering av sykkelveier
  • Bedre løsning i kryss
  • Sykkelparkering

2016:

  • Bysykkelordningen utvides
  • Nye 7 km sykkelvei starter bygging


Og hvis du lurer, så vakkert er det å sykle til jobben i Oslo:

Les også:

El-syklist med 2 i promille – på motorveien

Piggtråd-sabotasje mot ungdoms-NM på sykkel

Følg oss på Instagram for flere spennende nyheter!