Blogger tilbudt penger for å bryte markedsføringsloven

Kristin Wallem ble tilbudt penger for å bryte markedsføringsloven, men den regelkyndige bloggeren takket nei.
Kristin Wallem ble tilbudt penger for å bryte markedsføringsloven, men den regelkyndige bloggeren takket nei. Foto: Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er såklart ikke lov, sier forbrukerombud Gry Nergård om framgangsmåten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kristin Wallem driver sin egen blogg hvor hun skriver om mote, interør og design. I likhet med mange andre bloggere mottar hun tilbud fra annonsører som ønsker å bruke plass på hennes nettsted til promotering.

I seg selv uproblematisk, mener Wallem, som er åpen for innholdssamarbeid på sin blogg.

Men bloggeren hadde lite sans for framgangsmåten til det internasjonale selskapet som kontaktet henne i juni. En norsk representant for Pink-dog kontaktet henne for å lufte ideen om promotering av et online spill-selskap på hennes blogg.

– De kontaktet meg for å høre om jeg tok i mot innholdssamarbeid på min nettside. Jeg svarte at jeg kunne være interessert i innholdssamarbeid. Det jeg reagerte på er at profesjonelle aktører faktisk mailer rundt til bloggere og ber dem om å skrive reklameinnlegg, og tilby betaling for at de ikke skal merkes, sier Wallem til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Wallem, som studerer markedsføring, merket at det ikke luktet bare godt av forslaget, og valgte å klage inn Pink-Dog til Forbrukerombudet.

– De ville at jeg ikke skulle merke innlegget som reklame, sier hun.

I eposten selskapet sendte til Wallem skriver de:

Kravene for kampanjer varierer, men vanligvis er det snakk om en artikkel som holdes aktiv i minimum 12 måneder, markert som nettsidens eget innhold, og ikke som 'sponset' eller 'gjesteinnlegg'. Dette er noe vi selvfølgelig betaler for. Kompensasjon er avhengig av kampanjen, men ligger vanligvis på 600-800 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fotballfrue vurderte å avslutte bloggen

Mange sliter med lovene

I år har samarbeid mellom bloggere og innholdsprodusenter vært i søkelyset. Forbrukerombudet fant blant annet at 21 av 40 toppbloggere de sjekket virksomheten til, brøt markedsføringsloven, skrev Aftenposten tidligere i juli.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet vurderte å sanksjonere mot bloggerne, men valgte heller å informere enda tydeligere om regelverket.

– Vi merker at mange fremdeles har behov for veiledning, samtidig som vi har informert om regelverket tidligere, sa forbrukerombud Gry Nergård til avisen.

Et av stridsspørsmålene har vært hva som skal merkes som reklame eller sponsede innlegg. Mange av toppbloggerne får tilsendt produkter de tester, eller som de omtaler på andre måter.

Markedsføringslovens tredje paragraf er kort og grei, men samtidig vanskelig for en del å forstå:

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

– Den er enkel og vanskelig på samme tid. Forbrukerombudet har brukt fem år på å hjelpe bloggerne med å fylle paragrafen med mening, sier Nergård til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forbrukerombudet slår ned på falske gratisprøver på nett

Legger seg flate

Om klagesaken til Wallem skriver forbrukerombudet i en epost til ABC Nyheter at de jobber videre med saken.

– Vi tar med oss klagen hennes til vårt videre arbeid med reklame i sosiale medier. Det betyr at henvendelsen vil inngå i planleggingen av vårt videre arbeid, skriver de.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pink-dog skriver i en epost til ABC Nyheter at de ikke har vært klar over det norske regelverket, men at det i seg selv ikke er en god nok grunn til å ha brutt markedsføringsloven.

– Dette er ikke vår vanlige måte å henvende oss til kunder på, men selskapets insentiv- og bonusordninger har ført til at en av våre ansatte har gjort jobben sin i god tro om at det var greit. Den ansatte har, på grunn av for dårlig opplæring, ikke vært klar over reguleringene i loven, skriver selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fotballfrue topper klagestatistikken hos Forbrukerombudet

– Lett å lures

Markedsføringsstudent Wallem har regelverket i fingrene, men forstår at andre og mer uerfarne bloggere kan la seg lure.

– Det er selvfølgelig viktig at bloggere setter seg inn i disse reglene hvis de har en ambisjon om å få inntekter på bloggen. Samtidig er det viktig at de potensielle aktørene også er profesjonelle og forholder seg til reglene.

Wallem er glad for at hun vet hva som er rett og galt.

– Jeg ser for meg at om jeg hadde fått henvendelsen for noen år siden da jeg var ung og uerfaren blogger, kunne jeg fort ha gått i fellen med å skrive et innlegg uten å merke det som reklame, sier Wallem.

Selv får hun og hennes relativt lille blogg flere henvendelser i uka av denne typen.

Les også: Forbrukerombudet mener Vipss-reklame er ulovlig