Mannskapet på filippinsk ulykkesferje drapssiktet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Filippinsk politi har tatt ut drapssiktelse mot eierne og mannskapet på ferja Kim Nirvana, som kantret på Filippinene denne uken. Over 50 personer mistet livet i ulykken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I alt 19 personer er siktet, blant dem eieren, kapteinen og et mannskap på 17, opplyser politiinspektør Asher Dolina til nyhetsbyrået AFP.

Den innledende etterforskningen og avhør av overlevende har vist at fartøyet brått snudde i vannet utenfor den sentrale havnebyen Ormoc, noe som forårsaket at ferja kantret.

– De var ikke forsiktige, noe som viser at det var en intensjon om å drepe. De handlet uforsvarlig med vilje, sier Dolina.

Etter filippinsk lov kan drap straffes med fengsel i inntil 40 år.

Minst 56 personer mistet livet, mens 142 overlevde da ferja kantret torsdag. Fartøyet var på vei fra Ormoc sentralt på Filippinene til Camotes-øyene da hendelsen skjedde.

Se også: Slik skjedde ferjekatastrofen torsdag

Lastet med sement

Myndighetene i landet, som tidligere har avvist spekulasjoner om at ferja var overfylt, er nå i gang med sin etterforskning av ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge byrådsmedlem Godiardo Ebcas har overlevende fortalt at de så opptil 150 sekker med sement i båtens lasterom før den kantret på relativt rolig sjø.

Tidligere har kystvakten fastslått at ferja kunne frakte 194 mennesker, men ifølge bystyrets opptelling må minst 198 personer ha vært om bord.

Bystyret kunne dessuten bekrefte rapporter om at noen av likene var skylt i land i et nabodistrikt.

– Det er ikke sikkert skipet var overlastet med tanke på passasjerer, men forestill deg vekten av lasten, sier Ebcas.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hver sekk med ris, sement eller gjødsel veier 50 kilo, og 150 sekker vil enkelt øke vekten med 7.500 kilo, ifølge ham.

Passasjerer som overlevde ulykken skal også ha sett at lasten, som lå nederst i ferja, ikke var festet til gulvet med tau, slik den skulle ha vært.

– Dette kan ha ført til vekten i skipet flyttet seg, sier Ebcas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kystvakten etterforsker

Politiets etterforskning av saken er atskilt fra den filippinske kystvaktens etterforskning. Kystvakten kan imidlertid også komme til å anbefale siktelser.

– Vi ønsket å ta ut siktelsene så raskt vi kunne fordi vi ikke ønsker at de mistenkte skal forlate landet, sier politiinspektør Dolina.

Letingen med redningsdykkere ble fredag avsluttet da skipet skulle hentes opp til land.

Oppsvulmede lik falt ut av skroget på ferja i det en kran løftet den opp fra sjøen og plasserte den på havna i Ormoc, forteller Ebcas.

Filippinene har en dyster ulykkesstatistikk til sjøs. De siste årene har flere hundre mennesker mistet livet i ferjeulykker. Verdens verste maritime katastrofe i fredstid rammet øystaten i 1987. Over 4.300 mennesker mistet livet da ferja Dona Paz kolliderte med en oljetanker.