Lavere fartsgrenser sparer liv

Færre trafikanter blir drept på veier der fartsgrensen er senket. Dette gjelder spesielt på landeveier med to felt.
Færre trafikanter blir drept på veier der fartsgrensen er senket. Dette gjelder spesielt på landeveier med to felt.
Foto: Frank May / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å sette ned fartsgrensen har spart liv i Sverige. Så mange som 17 færre personer blir drept i trafikken hvert år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2008 og 2009 satte svenskene ned fartsgrensen på noen av de dårligste veiene i landet. Dette har resultert i at 17 færre trafikanter blir drept i året. Dette melder forskning.no.

Forskjellene har vært størst på de veiene der fartsgrensen har vært satt ned fra 90 til 80 kilometer i timen. Dette gjelder særlig landeveier med to kjørefelt. På disse veiene er det i gjennomsnitt 14 færre drepte per år.

Det er mye som kan påvirke trafikksikkerheten, som hvilke biler som kjører på veien, værforhold eller at flere overholder fartsgrensene. Derfor sammenlignet forskerne resultatene med samme typer veier som ikke hadde fått endret fartsgrensene, dette for å være sikre på at de ikke målte andre endringer enn fartsgrensen.

Les også: Reduserte antall trafikkdødsfall med 66 prosent

Lignende resultater i Norge

I Norge har det også blitt færre dødsulykker etter at myndighetene senket fartsgrensene på ulykkesutsatte veier i 2001. Det ble rundt 40 prosent færre drepte, ifølge rapporten fra Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Redusert fart vil virke både på risikoen for at det skjer en ulykke, for eksempel ved at veiens standard ikke støtter opp om en høy fartsgrense, og antall alvorlige ulykker, siden lavere fart betyr mindre energi og dermed mindre alvorlige konsekvenser, sier Guro Ranes i Statens vegvesen til forskning.no.

Mellom 2004 og 2010 ble det installert flere fotobokser på norske veier. Dette har resultert i at antall døde og alvorlige skadde er halvert, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt.