Kunstneren Carl Nesjar er dødCarl Nesjar holdt seg aktiv helt til det siste

Den norske maleren Carl Nesjar, her avbildet i 2009, er død. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
Den norske maleren Carl Nesjar, her avbildet i 2009, er død. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunstneren Carl Nesjar var bare uker fra å fylle 95 da han døde lørdag. Men han fortsatte å arbeide helt til opp til det siste.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det forteller Harald Bruno Ciarlo, som lørdag ettermiddag opplyste NTB om dødsfallet på vegne av familien.

Selv er Ciarlo far til ett av Nesjars barnebarn og tidligere gift med kunstnerens datter. Han kjente Nesjar i 40 år.

– Han ble en meget gammel mann, men på tross av dårlig hørsel, og på tross av at han var henvist til rullestol de siste årene, har han faktisk fortsatt å arbeide og holde utstillinger, sier han.

Var mot riving

Nesjar engasjerte seg også i debatten om riving av Y-blokka, som han selv utsmykket i samarbeid med den verdensberømte kunstneren Pablo Picasso. Det ble besluttet i 2014 at Y-blokka skulle rives.

– Han var ikke noen tilhenger av dette, konstaterer Ciarlo.

– Det som han sa, som jeg husker best, var at dette ikke bare er et norsk anliggende. Det er faktisk et verdensarvanliggende. Han så på Picasso som globalt eie, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I regjeringskvartalet utformet han flere dekorasjoner sammen med Picasso, både på Y-blokka og inne i Høyblokka, som fortsatt skal stå.

Multikunstner

Nesjar var selv én av de norske kunstnerne som har vært best kjent internasjonalt, og han har etterlatt seg verker i en rekke land. Her i landet er han blitt framhevet som banebrytende for den abstrakte kunsten.

Ciarlo framhever samtidig Nesjar som en kunstner som behersket mange forskjellige teknikker.

– Jeg har alltid tenkt på ham som en multikunstner, selv før det begrepet ble oppfunnet. Han kunne male, jobbe med metall, med vann og is. Det var en veldig stor grad av lekenhet og nysgjerrighet som gjorde at han kunne utvikle seg på denne måten, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesjar ville ha fylt 95 år 6. juli.

Det er takket være ham at Pablo Picassos verk, sandblåst inn i naturbetong av Nesjar selv, kan ses på flere vegger i regjeringskvartalet i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Carl Nesjar var banebrytende for abstrakt kunst i Norge. Han tilhørte de modernistiske etterkrigskunstnerne og var både maler, grafiker og skulptør. Han skrev også en bok om norsk kunsthistorie.

Nesjar reagerte sterkt, i likhet med mange i det kunstfaglige og kunsthistoriske miljøet innenlands og utenlands, da regjeringen våren 2014 besluttet å rive Y-blokken i regjeringskvartalet. Y-blokken og Høyblokken – som får stå – ble skapt som en helhet, sa Nesjar.

Fra Larvik – og Brooklyn

Carl Nesjar vokste opp i Larvik og Brooklyn i New York. Han gikk på Statens Kunstakademi og studerte også i København, New York og Paris. Han var i mange år gift med Inger Sitter, også norsk bildekunstner av verdensformat.

Fra 1935 til 1938 studerte han ved Pratt Institute i New York. Her ble han påvirket av holdningene som preget det amerikanske samfunnet i Roosevelts presidenttid, blant annet skulle kunst i det offentlige rom ha et sosialt perspektiv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under krigen gikk Nesjar på det illegale kunstakademiet i Norge, og der ble han påvirket av Jean Heiberg, som hadde lite felles med kunstsynet til makthaverne i det okkuperte Norge. Etter krigen gikk ferden til Kunstakademiet i København, og til New York og Paris, der Nesjar fulgte forelesninger hos flere ledende og ulike kunstnere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Picasso i naturbetong

Picasso og Nesjars kunst på Y-blokka i Regjeringskvartalet. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)Picasso og Nesjars kunst på Y-blokka i Regjeringskvartalet. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Nesjar eksperimenterte med materialer, og på 1950-tallet samarbeidet han med arkitekten Erling Viksjø, som sammen med ingeniør Sverre Jystad hadde patent på en teknikk for fremstilling av naturbetong – en blanding av sementmørtel og naturstein.

Nesjar begynte et samarbeid med Pablo Picasso, som ble begeistret da han så strektegningen sin overført til naturbetong, i 13 x 8 meter, på endeveggen av Y-blokken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringskvartalet var starten på noe helt nytt for Picasso, forteller Karin Hellandsjø, kunsthistoriker og tidligere direktør for Henie Onstad Kunstsenter, til NRK.

Det var også begynnelsen på et mer enn 20 år langt samarbeid mellom de to. Verk av Picasso og Nesjar henger også i foajeen til Y-blokken og i trapperommet til Høyblokka. Over store deler av verden har Nesjar og Picasso skapt skulpturer. Men Larvik sa nei – kommune ville ikke ha et skulpturprosjekt signert de to kunstnerne som sjømerke ved havneinnløpet. «Diskusjonen om dette pågår fortsatt», ifølge Norsk biografisk leksikon.

Fontener

Is/vannfontener er også et av Nesjars varemerker. Han brukte blant annet kjøleteknikk i skulpturene sine.

En av vannskulpturene «Prismefontene» står utenfor rådhuset i Moss. Samspillet mellom glass, jern og vann gleder forbipasserende på vei til og fra fergen til Østfold og Vestfold.

Nesjar var født i Vestfold, i daværende Brunlanes kommune. Han var glad i kystlandskapet og skiftet etternavn fra Carlsen til Nesjar, etter stedet utenfor Helgeroa der norgeshistoriens første daterte hendelse og største sjøslag skal ha stått i 1016.

(Kilder: Norsk biografisk leksikon, Wikipedia)