ABC Nyheter leverer rekordomsetning

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettavisen til ABC Startsiden vokser seg sterkere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
ABC Startsiden
  • ABC Startsiden med rekordstor topplinje på 163,4 millioner og en godEBITDA-margin på 29% i 2014. Selskapet fortsetter å levere gode tall, som det alltid har gjort.
  • ABC Nyheter med omsetningsrekord i 2014 med en topplinje på 42,1 millioner og en vekst på 24 prosent sammenlignet med 2013. Gode redaksjonelle konsepter og rekorder på video har bidratt til de gode resultatene.
  • ABC Startsiden er også et internasjonalt selskap gjennom datterselskapet MeeTV AS som har lansert TV-guiden i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Thailand.

– ABC Nyheter hadde omsetningsrekord i 2014, med inntekter på 42,1 millioner. Dette produktet blir stadig viktigere i porteføljen, med en vekst på 24 prosent fra 2013, sier administrerende direktør i Startsiden Espen Udland.

Les også: Du kan kanskje banne i kirken - men ikke på ABC Nyheter

To store journalistiske prosjekter i fjor bidro til økningen: Yttersvingen og Krigssommeren. Med Yttersvingen reiste ABC Nyheter langs norskekysten fra Svinesund til Kirkenes hele

Redaktør Tor Strand. Foto: Kathleen BuerRedaktør Tor Strand. Foto: Kathleen Buer

sommeren. Et lavbudsjettspr osjekt som ga nytt innhold i tillegg til en praktisk læring for sponset innhold. Det har bidratt til at ABC Startsiden nå satser på content marketing, som vil være tydelig merket betalt innhold, men innhold som gir verdi både for leser og sponsor.

Krigssommeren er et graveprosjekt hvor ABC Nyheter digitaliserte politilogger fra Oslo sommeren 1940, i tillegg til en rekke krigshistoriske artikler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å kunne publisere unikt og nytt innhold er jo enhver redaktørs våte drøm, sier redaktør Tor Strand.

– Og å høre at de på et sykehjem i Oslo hver dag gikk inn på abcnyheter.no/krigssommeren og leste høyt fra sidene våre, gjør oss ekstra stolte.

– Videoproduktet vårt, nyhetsvideo og SeDenne.no, har oppnådd nye rekorder på omsetning og avspillinger. Vi ser at både brukere og annonsører vil ha dette, sier Strand.

Og bedre skal det bli: I disse dager ruller ABC Nyheter ut en ny publiseringsløsning som både forbedrer leseropplevelsen og øker effektiviteten i redaksjonen.