Rapport avdekker store Nav-problemer

Arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) har mottatt den endelige rapporten IKT-moderniseringsprogrammet i Nav. Her fra pressekonferansen statsråden holdt for en uke siden i forbindelse med Nav-direktør Joakim Lystads avgang.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) har mottatt den endelige rapporten IKT-moderniseringsprogrammet i Nav. Her fra pressekonferansen statsråden holdt for en uke siden i forbindelse med Nav-direktør Joakim Lystads avgang. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En uke etter at arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) varslet Nav-direktør Joakim Lystads avgang, mottok han fredag den endelige rapporten om IKT-moderniseringsprogrammet i etaten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten viser at Nav står foran store utfordringer for å klare moderniseringsprosessen og at den kan bli atskillig dyrere enn det man først forutså.

I rapporten anslås det at dersom moderniseringen skulle vært gjennomført som planlagt, ville prosjektet blitt 2 milliarder kroner dyrere enn antatt. Metier foreslår å bruke ett år lenger enn planlagt på å gjennomføre moderniseringen som da er ferdig i desember 2019.

Les også: Nav kan gi pengestøtte til konfirmasjonsfeiring

Til Stortinget

Det er konsulentselskapet Metier som har vurdert Arbeids- og velferdsdirektoratets planer for å videreføre programmet.

Statsråden betegner rapporten som et sentralt verktøy for regjeringens vurdering og beslutning om veien videre for IKT-moderniseringen i Nav.

– Det gjelder både for beslutningen om å sette i gang planleggingen av Prosjekt 2 i moderniseringsarbeidet, og hvilke rammer Nav må planlegge innenfor. Jeg skal gå grundig gjennom denne rapporten og deretter lage min anbefaling til regjeringen, sier arbeidsminister Robert Eriksson.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten skal behandles i Stortinget.

Les også: Kjersti Monland konstituert som ny Nav-sjef

Førte til Lystads avgang

Det er dokumentert et stort moderniseringsbehov i Nav og rapportskriverne er usikre på etatens evne til å gjennomføre endringene. Denne evnen var lavere enn forutsatt.

Risikobildet for programmet vurderes som svært høyt. Risikoreduserende tiltak vil derfor bli tillagt betydelig vekt, heter det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En foreløpig versjon av rapporten ble ifølge VG forelagt statsråden før påske. Innholdet skal ha vært avgjørende for Lystads avgang. Avisen skriver at han internt skal ha gitt uttrykk for at han var uenig i Metiers analyse og konklusjon.

Les også: – Nav-direktøren har fått sparken

Anbefaler mindre prosjekter

Samtidig fremgår det at Nav gjennom årene har gjennomført flere IKT-prosjekter på en tilfredsstillende måte.

Metier foreslår at omfanget av moderniseringen blir nedjustert og splittet opp i flere prosjekter for å minske risikoen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det er svært utfordrende å implementere og få nye organisasjons- og styringsstrukturer til å virke på en god måte ... Nav må nå unngå å haste i gang med et nytt kjempestort prosjekt ... Det vil med stor sannsynlighet kunne bli nye utfordringer med hensyn til både kostnad og tid», fremgår det.

Det anbefales at kostnadene for programmet holdes innenfor den opprinnelige rammen på 3,3 milliarder kroner.

Metier bemerker at gjennomføringsevnen er vesentlig mindre enn det Nav selv anviser og betegner det som en «fundamental usikkerhet». Det bidrar til at etaten bør følge en forsiktighetslinje, fremfor å gå for et scenario med høyere oppsidepotensial kombinert med større gjennomføringsrisiko.