– Akutt behov for handling i Middelhavet

Migranter fraktes i land av italiensk kystvakt i Palermo. Redd Barna frykter flere hundre har mistet livet i en ny kantring i Middelhavet. Foto: Guglielmo Mangiapane / Reuters / NTB scanpix
Migranter fraktes i land av italiensk kystvakt i Palermo. Redd Barna frykter flere hundre har mistet livet i en ny kantring i Middelhavet. Foto: Guglielmo Mangiapane / Reuters / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tar for lang tid, sier Flyktninghjelpen om Norges vurdering av bistand til redning i Middelhavet. Nok en kantring har kostet migranter livet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi lurer på hvor mange flere som må drukne i Middelhavet før den norske regjeringen greier å bestemme seg, sier kommunikasjonssjef Tuva Raanes Bogsnes i Flyktninghjelpen.

– Dette tar for lang tid. Vi ba før jul om at Norge skulle vurdere å sende et fartøy til Middelhavet for å avhjelpe situasjonen. De sier selv at de vurderer støtte til migrasjonsproblemene og har nå hatt god tid på å bestemme seg, sier hun til NTB.

Rundt 400 personer er ifølge Redd Barna savnet etter at en båt med migranter kantret utenfor kysten av Libya søndag.

144 personer ble reddet av italiensk kystvakt, men flere av de overlevende har fortalt at det var mellom 500 og 550 personer om bord da fartøyet kantret.

Les også: Ber regjeringen sende norske skip til Middelhavet

Bekymret

– Regjeringen er svært bekymret for den alvorlige situasjonen rundt Middelhavet, sier statssekretær Jøran Kallmyr (Frp) i Justisdepartementet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men regjeringen er ikke ferdig med en «løpende vurdering» av flere bidrag til EUs patruljeringsoppdrag Triton.

– Vi må se an behov, hva andre land stiller med og hvilke bidrag vi har tilgjengelig fra norsk side. Det er ingen tvil om at Norge over flere år har engasjert seg i disse utfordringene, og at vi vil fortsette å gjøre det, sier han.

Kallmyr understreker videre norsk innsats for at «færre blir nødt til å begi seg ut på en farefull ferd mot Europa».

Tragisk

– April har vært en tragisk start på båtsesongen i Middelhavet, sier Bogsnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange av de savnede fra søndagens kantring blir oppgitt å være unge menn og gutter. Flere av de overlevende er mindreårige.

EU har tatt over ansvaret for patruljeringen i Middelhavet fra Italia, men oppdraget blir kalt «håpløst utilstrekkelig» av FN. Flyktninghjelpen mener Norge må bidra med et redningsskip slik Island har gjort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er ikke noe italienerne skal stå alene med. Det er et europeisk ansvar, sier Bogsnes.

– Island har hatt et kystvaktfartøy under Triton-kommando, som har vært med på å redde tusener av mennesker. Vi ser ingen grunn til at Norge ikke skal kunne gjøre det samme, sier hun.

Les også: Ingen norsk fregatt til Middelhavet

Presset øker

Roligere værforhold i Middelhavet har fått antallet båtflyktninger fra Nord-Afrika til å stige markant. Bare den siste uka har rundt 8.000 migranter ankommet Italia.

EU-kommisjonen vil fremme en ny migrasjonsstrategi i mai, men Europa har slitt med å komme opp med et felles svar på utfordringene.

Kommersielle skip bistår mange av migrantene, og sammen med hjelpeorganisasjonene øker europeiske rederiforbund nå presset mot styresmaktene.

– Situasjonen er nå så alvorlig at vi mener alle medlemslandene må engasjere seg mye mer, har paraplyorganisasjonen ECSA skrevet i et brev til stats- og regjeringssjefene i EØS-området.

– Alle EU- og EØS-land har et felles ansvar for å hindre ytterligere tap av tusenvis av liv. Behovet for handling er akutt, melder ECSA.