Svenske medier vil gi deg flere gode nyheter

POSITIVITET: Nettsteder som goda nyheter vil dele de hyggelige historiene om hverdagshelter med sine lesere. Stadig flere svenske medier satser på dette tilbudet. Skjermdump: godanyheter.aftonbladet.se
POSITIVITET: Nettsteder som goda nyheter vil dele de hyggelige historiene om hverdagshelter med sine lesere. Stadig flere svenske medier satser på dette tilbudet. Skjermdump: godanyheter.aftonbladet.se
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da publikum etterlyste flere gladsaker, svarte Aftonbladet med å gi dem «goda nyheter».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Historier om vanlige folk som gjør uvanlige ting er historier som ofte deles mye i sosiale medier. Derfor turte svenske Aftonbladet å satse på nettopp slike historier da publikum etterlyste flere gladsaker fra mediene.

– Når man leser aviser, får man inntrykk av at alt går galt. Det er terror, flykatastrofer og drap, som vi selvsagt skal skrive om. Men blant alt dette finnes det altså en person som har reddet et skadet rådyr fra døden. Vi skal vise at verden ikke bare er elendig, sier ansvarlig redaktør for Goda nyheter , Ehsan Fadakar tilAftenposten.

Aftonbladets nye satsing ble lansert ved nyttår og gir deg saker om politifolk som hjelper tyver med mat, klassekamerater som arrangerer skoleball til sin kreftsyke venn og kjærestepar som adopterer en påkjørt hund fra Peru.

Les også: Reddet en valp som ingen ville ha

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svenskene satser

Det er flere medier som satser på gladsaker, spesielt i Sverige. Magasinet Good News Magazine , avisen Dagens Nyheter og radioprogrammet Ekot har alle egne satsinger for positive nyheter som skal virke oppløftene på publikum.

– Det handler om å se verden med to øyne. Vi skal ikke velge bort det som er kritisk journalistikk, men vi skal også se det som faktisk er bra, sier sjef i Ekot, Anne Lagerscrantz til SVT.

Må ikke bli ren underholdning

Førsteamanuensis ved journalistikkutdanningen i Oslo, Maria Konow Lund, sier til Aftenposten at hun tror det kan bli et problem dersom de gode historiene bikker over til å bli ren underholdning.

– Man risikerer at dette kommer på bekostning av dybden og det samfunnskritiske aspektet, som er veldig viktig for mediene. Den enkelte saken bør settes inn i en større sammenheng. Dersom vi får underholdning på bekostning av det samfunnskritiske fordi det ikke er ressurser i redaksjonen, er det absolutt grunn til bekymring. Enn så lenge er det en det en fin balanse i norske medier, sier hun.

Les også: – Mediene er for dårlige til å skille fleip og fakta