Vegvesenet går inn for Haukeli og Hemsedal

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fikk onsdag overlevert en ny rapport fra Statens vegvesen om hvilke veiforbindelser mellom øst og vest som bør prioriteres framover. Bildet ble tatt i oktober i fjor. Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fikk onsdag overlevert en ny rapport fra Statens vegvesen om hvilke veiforbindelser mellom øst og vest som bør prioriteres framover. Bildet ble tatt i oktober i fjor. Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen går inn for at veiene over Haukeli og Hemsedal skal bli de nye hovedforbindelsene mellom Østlandet og Vestlandet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer fram i en ny utredning som Vegvesenet har gjennomført.

Utredningen ble presentert i Oslo og overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) onsdag ettermiddag.

Vegvesenet etterlyser klare prioriteringer.

– Det er nå behov for å plukke ut noen få hovedforbindelser for å sikre at det blir nødvendige midler til større utbygginger av disse, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes.

Les også: Ny vei kan halvere reisetiden mellom Oslo og Bergen

Opptatt av lønnsomhet

Vegvesenets konklusjon er at E134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedal bør gå foran når forbindelsene mellom øst og vest skal utbedres i årene som kommer.

– Disse to hovedveiforbindelsene betjener ulike områder. Sammen gir de mindre sårbarhet og større pålitelighet, sier Aksnes.

E134, som strekker seg fra Haugesund til Drammen over Haukelifjell, utpeker seg som den samfunnsøkonomisk klart mest lønnsomme veiforbindelsen. Den vil bli enda viktigere når E39 langs vestlandskysten blir ferjefri, påpekte fagdirektør Hans Silborn da han presenterte konklusjonene onsdag ettermiddag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet mener samtidig at E134 bør gå over Rauland i stedet for å ta omveien om Seljord lenger sør. Men her støter man mot sterke lokale interesser, understrekes det.

Vraker Filefjell

Lenger nord vil Vegvesenet prioritere riksvei 52 over Hemsedal framfor E16 over Filefjell, som har status som hovedveiforbindelse i dag.

Grunnen er at riksvei 52 er mye raskere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– E16 over Filefjell er ikke så Oslo-innrettet, påpekte Silborn i sin presentasjon.

Ifølge ham brukes denne veiforbindelsen mer til annen trafikk.

Men at riksvei 52 prioriteres framfor E16 og riksvei 7 over Hardangervidda, betyr ikke at disse andre veiene skal stenges, forsikret Silborn.

– De skal holdes åpne, og de vil bli vedlikeholdt og videreutviklet, sa fagdirektøren.

– Engasjerer folk

Samferdselsministeren takket Vegvesenet for innsatsen da han mottok den nye rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er noe som engasjerer veldig mange folk. Uansett hvor man bor, øst eller vest for fjellene, nord eller sør på Øst- og Vestlandet, er det mange som henvender seg til oss, sa Solvik-Olsen.

Han tolker dette som et tegn på misnøye med den veistandarden folk opplever i dag. Spesielt viktig er det å få redusert reisetida, ifølge Solvik-Olsen.

– Folk regner ikke avstander i kilometer, de regner dem i tid, sa han.

Den nye utredningen vil inngå som en del av grunnlaget i arbeidet med en ny revisjon av Nasjonal transportplan. Rapporten sendes nå ut på høring.