NRK knuser TV 2 på tilfredshet blant seerne

Journalistikk av høy kvalitet påvirker brukernes tilfredshet mest, melder Norsk Kundebarometers medieundersøkelse. i 2014 tok NRK knockout på TV2 på både journalistikk, nytteverdi og underholdning. Foto: Kent Skibstad / NTB scanpix.
Journalistikk av høy kvalitet påvirker brukernes tilfredshet mest, melder Norsk Kundebarometers medieundersøkelse. i 2014 tok NRK knockout på TV2 på både journalistikk, nytteverdi og underholdning. Foto: Kent Skibstad / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

NRK er bedre enn TV 2 både på journalistikk, nytteverdi og underholdning, ifølge TV-publikummet. Det viser en ny medieundersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har i 2014 gjennomført en undersøkelse av tilfredshet for Norges største medieaktører som blant annet sammenligner statskanalen NRK med kommersielle TV 2.

– NRK slår knockout på TV 2, sier Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for kundebarometeret, til Forskning.no.

NRK oppnår 73 av maksimalt 100 oppnåelige brukertilfredshetspoeng. Det er hele tolv poeng mer enn konkurrenten TV 2.

NRK slår TV 2 også på lojalitet. Her oppnår NRK hele 91 av maksimalt 100 poeng. Her oppnår også TV 2 et godt resultat med 84 poeng.

– Studien viser at journalistikk av høy kvalitet påvirker brukernes tilfredshet mest, sier Silseth.

Deretter følger nytteverdi. Underholdning gir minst utslag på mediebrukernes tilfredshet og påvirker lite sammenlignet med de to andre faktorene.

NRK er ifølge kundebarometeret best på journalistikk blant de største norske medieaktørene. I tillegg til NRK og TV 2 er Dagbladet, VG, Aftenposten og Dagens Næringsliv vurdert.

NRK scorer 80 av 100 oppnåelige poeng for å levere journalistikk av høy kvalitet. Her oppnår TV 2 beskjedne 62 poeng.