Seks grunner til at NRK taper tv-krigen

NRK-sjefen Thor Gjermund Eriksen var med på NRKs høstlansering. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
NRK-sjefen Thor Gjermund Eriksen var med på NRKs høstlansering. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Netflix, fravær av valgkamp og «Farmen» er blant kringkastings­­­sjefens forklaringer på en historisk dårlig NRK-høst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«NRK har tapt seerminutter i alle aldersgrupper.»

Slik lød overskriften på et av lysbildene NRKs analysesjef Kristian Tolonen presenterte for Kringkastingsrådet torsdag.

Rådet ledes av Per Edgar Kokkvold og skal blant annet drøfte hovedlinjene i NRKs programvirksomhet.

Minste siden 2008

Tolonen viste videre hvordan NRK så langt i år har tapt seertid på alle ukedager, sammenlignet med samme periode ifjor. Et slags lysglimt er lørdagen, der NRK har jobbet målbevisst de siste årene med å få på plass en ny «gullrekke». På lørdager har gjennomsnittlig seertid falt med to minutter i år, mens fallet på søndager er hele ti minutter.

Ifølge TV 2s informasjonssjef Jan-Petter Dahl har ikke avstanden i markedsandel mellom NRK 1 og ned til landets nest største tv-kanal vært mindre siden 2008.

Ser mot våren

Nordmenns samlede tv-seing har økt, men det er bare NRKs konkurrenter som har nytt godt av økningen. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen forklarer at NRKs dårlige høst med seks forhold:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Netflix og strømming stjeler seere.
  • NRK har ikke lykkes godt nok med sine satsinger i høst. Dramaserier som «Kampen for tilværelsen», «Lilyhammer» og «Øyevitne» har ikke levd opp til forventningene.
  • Konkurrentene møter for første gang NRK med påkostede underholdningsprogrammer hver dag, ikke bare på fredager og lørdager.
  • Fraværet av valgkamp i høst. Valgkamp styrker normalt oppslutningen om NRK.
  • «Farmen» på TV 2. Analysesjef Kristian Tolonen anslår at realityserien har stått for rundt ti prosent av all seing på TV 2 i høst.
  • Reklamekanalene utvidet tv-sesongen og stjal markedsandeler da noen av de største programsatsingene startet umiddelbart etter skoleferien.

– Samme effekt får de ikke en gang til, du kan ikke utvide sesongen hvert år, sier Eriksen.

Han regner også med å se en endring utpå våren, etter en vinter der NRK igjen har mye idrett og slipper å leve i skyggen av OL på TV 2.

Fire av ti strømmer daglig

Konkurransesituasjonen er uansett endret for alltid. Analysesjef Tolonen viser hvordan den amerikanske strømmetjenesten Netflix for alvor gjør seg bemerket:

Ferske tall viser at 20 prosent av befolkningen strømmer tv-innhold daglig. Blant dem mellom 18 og 29 år har andelen økt til 38 prosent.

– Netflix er like stor som de store tv-kanalene blant 18-29-åringer, med en tydelig prime time på ettermiddagen. Det er blitt en relevant tv-kanal for dem, konstaterer analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

Amedia og NRK velger hverandre

Søker Youtube-talenter