Post- og teletilsynet: – Ser alvorlig på Telenor-feilen

Telenor-kunder over hele landet kunne verken ringe eller sende SMS i to timer torsdag kveld. (Foto: Erik Johansen / NTB scanpix)
Telenor-kunder over hele landet kunne verken ringe eller sende SMS i to timer torsdag kveld. (Foto: Erik Johansen / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Post- og teletilsynet vil vurdere reaksjoner overfor Telenor etter at tre millioner kunder mistet mobilnettet torsdag kveld. Det kan ende med millionbot for selskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forbindelse med at Telenor skulle oppdatere en database torsdag kveld, mistet kunder over hele landet muligheten til å ringe og sende SMS-meldinger fra klokken 19.20 til 21.34.

Ifølge VG ble hele tre millioner mobilkunder rammet av feilen.

– En gjenganger

– Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for Post- og teletilsynets avdeling for nett, til NTB.

Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.

– Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Problemer i Telenors mobilnett funnet

Tilsynsdirektør Torstein Olsen sier til TV 2 at Telenor kan få en bot som svir.

– Vi har aldri gitt teleselskapene bøter for slike brudd tidligere, men nå vurderer vi å gjøre det. Årsaken er at vi flere ganger har bedt selskapene om å ha et ordentlig system for å fange opp feil raskt, sier Olsen, som antyder at boten kan bli i størrelsesorden ti millioner kroner.

– Målet er at bøtene skal være så høye at selskapene ikke gjør dette igjen.

– Har det vondt

Fredag ettermiddag sa Telenor at selskapet har funnet ut hva som gikk galt da databasen skulle oppdateres. Flere av filene som styrer mobiltrafikken i Norge, ble ikke med under oppdateringen.

Les også: Telenor har trøbbel i mobilnettet

– Dette skal jo ikke skje. Vi beklager det på det sterkeste og er de første til å si at vi har det ordentlig vondt. Jeg var til stede her på Telenor i går kveld og kan forsikre om at hele ressursbruken ble satt inn på dette, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til Aftenposten.

– Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.

ABC Nyheter og Startsiden er eid av Telenor