Gratis tog og fleksitid kan gi mindre trengsel

Ketil Solvik-Olsen vurderer å gjøre kollektivtransport kan bli gratis tidlig om morgenen for å få spredd de reisende utover et større tidsrom. Foto: NTB scanpix.
Ketil Solvik-Olsen vurderer å gjøre kollektivtransport kan bli gratis tidlig om morgenen for å få spredd de reisende utover et større tidsrom. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) synes Singapores tiltak mot rushtridstrengsel på metroen er fascinerende. Gratisreiser og fleksibel arbeidstid sprer belastningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Metroen i den asiatiske bystaten er gratis før klokken 7.45 om morgenen. Dermed reiser flere tidligere, og mindre trengsel i rushtiden kan gjøre det mer attraktivt å velge kollektivt, skriver Teknisk Ukeblad/E24.

– Jeg synes tanken var fascinerende, men det er jo noe man må diskutere med Stortinget. Vi må også se på hva det koster, sier Solvik-Olsen og spør retorisk om kapasiteten skal dimensjoneres etter gjennomsnittstrafikken eller etter rushtiden.

Les også: Regjeringen vil satse på bane og «superbuss»

– Kapasiteten de andre 20 timene i døgnet er gjerne ikke et problem. Klarer vi å dra ut samme trafikkmengde over lengre tid, tar vi vekk en del av korkene. Det vil jo bli et slags rushtidstiltak. Men når politikere tenker på rushtidsavgift, er det alltid å øke betalingen i rushtiden, aldri gjøre det billigere utenom denne perioden, sier Frp-statsråden.

Parallelt med å innføre gratisreiser, ba myndighetene i Singapore offentlig sektor om å legge bedre til rette for fleksitid, slik at ikke alle trengte å reise å samme tidspunkt.