Kommer hjem uten nye eksportavtaler

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) er i Berlin for å promotere norsk mat. – Vi må se hvordan vi kan eksportere Norske kvalitetsprodukt ut i Europa og verden, sa hun på gårsdagens pressekonferanse. Her flankert av Daniel Skjeldam fra Hurtigruten (t.v), Hanne Refsholt fra Tine og Tore Nybø fra Nøgne Ø (t.h). Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen (Berlinkontoret.no)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge bruker syv millioner på matmesse i Berlin, men det lønner seg ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BERLIN (ABC NYHETER): Staten bruker syv millioner kroner på å sende norske mat- og reiselivsbedrifter til verden største matmesse i Berlin.

Men en ny rapport viser at nesten ingen norske bedrifter eksporterer til Tyskland.

Fredag morgen åpner landbruks og mat-minister, Sylvi Listhaug (Frp), den norske avdelingen på en av verdens største matmesser i Berlin, Grüne Woche.

Rekordmange bedrifter fra Norge tar i år turen ned for å vise frem sine lokale produkter for tyske og internasjonale innkjøpere. 400 000 besøker messen årlig, men de store eksportavtalene med utlandet uteblir.

En ny rapport viser at verdien på de tyske avtalene norske bedrifter gjør er lav. I 2013 ble den gjennomsnittlige gevinsten estimert til å være 77.000 kroner. Til sammenligning er verdien av avtalene mellom de norske aktørene vesentlig høyere; estimert til 1,1 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten viser også at det viktigste for norske deltagere på Grüne Woche er å knytte kontakter til andre norske deltagere. Det er her pengene ligger.

Les også: Sylvi Listhaug rystet landbruksforsamling

Vil få til mer eksport

Sylvi Listhaug hadde torsdag samlet 20 næringslivstopper på Den norske ambassaden i Berlin for å diskutere hvordan man skal få norsk mat ut i verden.

På den påfølgende pressekonferansen spurte ABC Nyheter ministeren hva hun mener norske matbedrifter må gjøre, i lys av statens pengebruk.

– Jeg tenker at vi i hvert fall må tenkte offensivt og se på mulighetene for eksport. Jeg hadde med meg ølprodusenten Nøgne Ø i næringslivsdelegasjonen. 20 prosent av det de produserer blir eksportert. Jeg mener at vi bør se om det er noe mer vi kan gjøre for å tilrettelegge slik at flere norske bedrifter har mulighet til å eksportere, sier Listhaug.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå er det rekordproduksjon av verdens viktigste matvare

Listhaug har nå bedt NHO se på hvilke muligheter norsk næringsliv har.

– NHO skal innen mai drøfte hvordan vi bedre kan eksportere norske kvalitetsprodukter ut av landet, men også hvordan vi kan tiltrekke turister ved å koble mat og reiseliv sterkere sammen, sier Listhaug. Hun mener vi har mye å lære av fiskenæringen som eksporterer mye til utlandet.

Les også: Listhaugs liste over offentlige kunder er frigitt

Likevel verdt pengene

Enkelte av respondentene i den nye rapporten sier at de etter å ha deltatt på Grüne Woche i Tyskland har kommet frem til at de ikke kommer til å eksportere sine varer, og kaller messen «en nyttig erfaring».

Sylvi Listhaug mener likevel at de syv millionene staten bruker å sende norske bedrifter til Tyskland og Grüne Woche er vel verdt pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Grüne Woche er viktig for turismen til Norge og for næringslivet. Tyskland er et viktig reiselivsmarked for oss i Norge. Derfor mener jeg det er viktig å å vise frem norske produkter og hvilke opplevelser Norge kan by på.

– Også er det slik at når man samler så mange norske bedrifter her nede i Berlin, så kan man knytte kontakter og det kan gi mulighet til at vi lærer av hverandre.

Les også: – Sylvi Listhaug vil redusere bondens markedsmakt

Billigere med messe i Norge?

I motsetning til eksportavtaler for norske bedrifter, bidrar matmessen i stor grad til at norske bedrifter knytter avtaler med andre norske bedrifter, eksempelvis mellom matprodusenter og restauranter.

I lys av funnene stiller rapporten spørsmålet om Grüne Woche like gjerne kunne vært arrangert billigere hjemme i Norge. Det entydige svaret fra deltagerne er likevel: Nei!

Respondentene mener man får en vesentlig større «vi fra Norge»-følelse ved å dra til Tyskland, som man ikke ville fått om messen hadde vært i Norge. En annen grunn er at politikere og byråkrater som blir med på messen i Tyskland øker verdien av nettverksbyggingen bedriftene gjør, ifølge rapporten.