Grønt næringsliv:Storebrand får storm etter oljesand-salg

- Interessen for Storebrands salg har vært stor fra internasjonale medier, organisasjoner og i sosiale medier. Nå ser vi også nyheten gjengitt på nærmere hundre internasjonale nettsteder, forteller Christine Meisingset. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
- Interessen for Storebrands salg har vært stor fra internasjonale medier, organisasjoner og i sosiale medier. Nå ser vi også nyheten gjengitt på nærmere hundre internasjonale nettsteder, forteller Christine Meisingset. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske finansgiganten Storebrand opplever storm av positiv interesse etter meldingen om at selskapet vil selge seg ut av 19 kull- og oljesandselskaper.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det melder Stavanger Aftenblad.

Storebrand trekker seg ut av investeringer i 13 kullselskaper og seks av de oljeselskapene med størst eksponering til oljesand.

Forrige uke sa Storebrand at dersom de uttalte klimamålene blir virkelighet, blir disse ressursene verdiløse rent økonomisk, melder Stavanger Aftenblad.

Storebrand har bærekraftige investeringer som en viktig del av sin profil.

– Vi selger oss ut fordi vi mener det reduserer risikoen i våre investeringer, og fordi selskapene ikke bidrar til en bærekraftig utvikling i den utstrekning og takt vi ønsker oss, sier Christine Meisingset, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, til Aftenbladet.

Les også: Storebrand er grønnere enn Giske

Selskapet opprettholder sin aksjepost i Statoil, som alt i alt anses for å være akseptabelt.

Les også: Regjeringen ser oljesand som miljøsatsing

Les også: - Dere har godt drikkevann og lar Statoil ødelegge vårt