ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Oslo,romfolk,sognsvann,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Romfolket vil fortsette å bo ved Sognsvann

Lar seg ikke skremme av Statsbyggs begjæring om tvangsflytting.

Romfolk vant over staten - kan bli flyttet fra Sognsvann likevel

Statsbygg vil tvangsflytte romfolkene som bor på Sognsvann, selv om de fikk medhold av Oslo byfogdembede.

Oslo byfogdembete har besluttet at romfolk som har satt opp teltleir ved Sognsvann, ikke skal tvangsflyttes.

– Dette er veldig gledelig, sa leder Bjønnulv Evenrud i romfolkorganisasjonen Folk er Folk til ABC Nyheter etter at nyheten ble kjent.

Statsbygg reiste i juni en utkastelsessak for å få fjerne en teltleir satt opp av romfolk på Sognsvann, og også teltleirer som var plassert bak Riksarkivet på Sognsvann. Oslo byfogdembete tar ikke statens begjæring til følge, lyder kjennelsen.

Les også: Oslo kommune vil fjerne romfolk fra Sognsvann

Går til namsmannen

Statsbygg vil nå bringen saken inn for namsmannen.

Det vil si at romfolkene kan måtte flytte likevel.

– Nå går vi den vanlige veien og tar dette som en tvangsfravikelse-sak, sier kommunikasjonsdirektør Mette Nordhus i Statsbygg til NTB.

Det gjorde de også i fjor, noe som etter over tre måneder resulterte i at de fikk fjerne leirene.

– Vi hadde håpet at det ville gå raskere å bringe saken inn for Oslo byfogdembete, men nå håper vi på å få fjernet leirene på ordinært rettslig vis, sier hun.

Statsbygg har varslet beboerne i teltleirene om at de vil begjære ordinær tvangsfravikelse.

– Viktig for romfolket

Ifølge Evenrud berører byfogdens kjennelse romfolk som oppholder seg i tre leirer på Sognsvann.

– For dem betyr dette at de kan fortsette å ha en relativt stabil situasjon. De har et veldig vanskelig liv i utgangspunktet.

Les også: Romfolk-forkjemper kåret til Årets Nordmann

Advokat Cecilie Schjatvet representerte romfolket.

– Vi førte våre bevis, og det var viktig for romfolket å føle at de fikk opplyst staten bedre. Det bidro til det positive utfallet, som jo er veldig viktig for dem, sa Schjatvet til NTB.

– Likt for alle

Retten har lagt vekt på at loven skal være lik for alle.

– Med skreddersydde overnattingsforbud i sentrale strøk er romfolket henvist til å søke lovlige overnattingsmuligheter. Som påpekt er norsk lov lik for alle, og friluftslovens oppholdsregler med rett til telting i utmarksstrøk gjelder også romfolk. Statens krav om fravikelse av romfolket i de tre aktuelle teltleirer på Sognsvann er et uforholdsmessig tiltak som ikke kan håndheves gjennom norsk rettsorden, skriver dommer Terje Reinholt Johansen i sin kjennelse.

Ulike beboere

I 2012 førte Statsbygg en lignende sak mot romfolk som teltet ved Sognsvann, men staten fikk da medhold.

Les også: Statsbygg anmeldte romfolk ved Sognsvann i Oslo

I årets kjennelse ble det ifølge NTB blant annet vektlagt at selv om staten tidligere har fått medhold, er det ulike mennesker som har teltet der denne gangen, og det er ikke gitt at de oppfører seg på samme måte som gruppen som teltet tidligere gjorde.

Kommunen ryddet leir

Samme dag som romfolkets seier ble offentliggjort, begynte Oslo bymiljøetat å rydde en leir på kommunal grunn bak Riksarkivet på Sognsvann. De skal ikke ha vært oppmerksom på vedtaket som gjelder de andre leirene ved Sognsvann.

– Vi går inn i forhold til friluftsloven, da romfolket har bodd her over to netter, sier skog- og naturoppsynsleder Frank Thomassen i Oslo bymiljøetat til NTB.

De skal ha mottatt klager fra både naboer og skolebarn som følte seg utrygge.



Lesernes kommentarer

2013-06-28T12:06:52

Robert Horn Robert Horn

28. juni 2013 - 11:06

Det kan kalles...

...det kan kalles "å drite i eget reir", - hæ-hæ-hæ
2013-06-28T12:21:35

Atle devik Atle Devik

28. juni 2013 - 11:21

Har ikke peiling........

....på hva Sognsvann er eller hva det brukes til, men hvis det skal brukes som avfallsdunk for trengende mennesker, er det ihvertfall ikke til å bade i.
2013-06-28T13:11:03

Tor Løken Tor Løken

28. juni 2013 - 12:11

Hva er Sognsvann .....

Sognsvann er året rundt Norges mest besøkte tur- og rekreasjonsområde. Turstiene rundt vannet er mye brukt, og gir god helse for folk i alle aldre. Selve vannet er et yndet badested for barn og voksne, også stort nok for sportsfiskere og sportsutøvere (bl.a triathlon).

Erfaringen med romfolkets tilhold der er dårlig: Plast og papir flyter rundt leirene deres, og du må være forsiktig med hvor du setter foten når du passerer leirene.

Oslo Byfogdembede forvalter loven på en særs dårlig måte når de sier at romfolket kan fortsette å ødelegge naturen rundt vår naturperle. Embedet viser at det ikke evner å tenke i konsekvenser, og ikke skjønner hvor ille situasjonen er i området. Med sin beslutning gir embedet signal om at det er greit at Norges mest besøkte rekreasjonsområde for turfolket blir ødelagt av skitt og søppel i løpet av noen få år. Folk som ikke gidder å jobbe å skape seg noe i eget land kommer hit for å snylte uten å gi noe som helst tilbake.

Vi får håpe at Staten anker saken videre slik at vi kan få en konklusjon hvor fornuften seirer, .... for:
Vi må stoppe dekadensen som preger tenkningen til deler av embedsverket.
2013-06-28T17:16:36

Jan H Pedersen Jan H Pedersen

28. juni 2013 - 16:16

Jeg ville ikke

ha gått rundt der i busker og kratt...ei heller hatt med barn eller hund.
Noen steds må disse folkene gjøre fra seg såfremt de ikke har med seg "campingtoalett"? Bade......he,he.....???
2013-06-28T12:21:40

Niri Baklid Niri Baklid

28. juni 2013 - 11:21

Eg håpar

at dei har tilgang på toalett og dusj.
2013-06-28T12:42:23

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

28. juni 2013 - 11:42

Hvor mange har du boende hos deg, Bakglid?

Du som snakker så varmt om at alle mennesker skal være så gjestfrie, må vel ha flare boende hos deg?
I hagen har du selvfølgelig laget en teltleir til de? Hvor mange får bruke toaletten din?
Eller bor du slik til at du ikke ser de i det hele tatt, men bare synes at alle andre skal belastes?
2013-06-28T16:17:14

Lass Ssal Lass Ssal

28. juni 2013 - 15:17

så bra

hahahahaha det var bra, komentaren din er veldig bra fordi alle som forsvarer disse folk må ta dem hjem å gi alt som de trenger
2013-06-28T13:13:32

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

28. juni 2013 - 12:13

Forresten, her Bakglid.....

.... ha en fin helg, hehehehe
2013-06-28T13:43:57

Kjell Tangen Kjell Tangen

28. juni 2013 - 12:43

Fienden?

AP er fienden? Vel har aldri på mer enn 40 år stemt på partiet og stemmer borgelig, men fienden? Mye mer er individer som bruker den slags begrep om landets lovlig valgte regjering mine fiender.
2013-06-28T12:26:44

Robin Andersen Robin Andersen

28. juni 2013 - 11:26

Staten er ubrukelig

Politikerne våre er totalt ubrukelig, når de ikke klarer og finne ut hva de vill. Men bare søker og flytte problemer.
Hva løser det?
2013-06-28T12:49:02

Roger Sten Snarli Roger Sten Snarli

28. juni 2013 - 11:49

Tenk at de nå skal få ødelegge denne naturperle .

Det er ikke måte på hva SV og deres tilhengere får til av ødeleggende tiltak. Det måtte da være mange andre plasser som disse menneskene kunne slå seg ned.

Det er helt utrolig hvor naive enkelte mennesker er. Alle problemene som følger med overlater de til andre.

ROGER
2013-06-28T13:46:43

Kjell Tangen Kjell Tangen

28. juni 2013 - 12:46

SV og deres tilhengere?

Det er faktisk 3. statsmakt, domsapparatet som har tolket loven, ikke SV eller tilhengere. Eller kan du legge fram dokumenterbare bevis på at domstolene er under SVs og deres kontroll?
2013-06-28T12:52:51

Jan hübertz Jan Hübertz

28. juni 2013 - 11:52

romfolk og andre i telt.

Det er vel slik at ALLE som telter må flytte teltet etter 48 timer slik at veggetasjonen ikke ødelegges så da er det bare å kontrolere at det blir gjort.Nok en oppgave for politiet/grunneier.Loven er vel lik for alle.
2013-06-28T13:32:15

Harald Olsen Harald Olsen

28. juni 2013 - 12:32

Riktig

Ved Sognsvann, som flere andre steder, står det på oppslagstavlen max 2 døgns camping på samme sted. Det gjelder vel alle ?

Eller ?
2013-06-28T14:50:17

Rolf Rekli Rolf Rekli

28. juni 2013 - 13:50

Det gjelder alle

men i praksis såfremt det er uproblematisk. En sigøynergruppe er ikke lett å håndtere - og da blir det problematisk, må vite......
2013-06-28T15:19:19

Konrad Karlsen Konrad Karlsen

28. juni 2013 - 14:19

Hvis Oslo byfogdembete

har bestemt at ALLE får telte så lenge de vil der, så gjelder det ALLE, ikke bare romfolket.
2013-06-28T13:08:07

Ole H Johansen Ole H Johansen

28. juni 2013 - 12:08

Uklart

Her ser det ut som noen har blandet kortene,et sted står det at det er Oslo kommune som er gått til sak,mens et annet sted står det at romfolket har vunnet mot staten.
Hva er riktig?
2013-06-28T13:09:16

Ragnar Østli Ragnar Østli

28. juni 2013 - 12:09

Byfogdembete

Man kan undres over hvilke type menesker som sitter i Byfogdembete. Tenker de ikke på hvem som må betale for opprydding/renholde etc. Dette er en skam for Oslos innbygere at vårt nærmiljø skal forsøppeles på denne måten.
2013-06-28T13:59:06

Torstein vold Torstein Vold

28. juni 2013 - 12:59

Men hvorfor i all verden skal Norge....

... rydde opp etter dem ? Hvorfor ikke pålegge dem å rydde selv? Finnes det virkelig ingen med bein i nesa i norsk politikk??
2013-06-28T13:25:39

Ingar Aasbø Ingar Aasbø

28. juni 2013 - 12:25

Jeg synes vi kunne ha brukt

Jeg synes vi kunne ha brukt pengene i oljefondet til å sette opp dusjanlegg og boligkomplekser for dem og deretter kjøpe inn noen busser med sjåfører som kan kjøre dem til Nav!
2013-06-28T13:25:43

Christen Krogvig Christen Krogvig

28. juni 2013 - 12:25

Drømmen om demokrati...

Nok en gang tenker jeg på hvor fantastisk det må være å leve i et samfunn der befolkningen faktisk bestemmer. Hadde vi hatt ekte demokrati kunne vi samlet inn underskrifter og tvunget frem avstemning om Schengen-avtalen. Hvis folket i Norge ønsker at sigøynerne skal reise hjem kunne vi stemt bort hele denne avtalen.
2013-06-28T17:24:52

Jan H Pedersen Jan H Pedersen

28. juni 2013 - 16:24

Nemlig,derfor må vi kjempe

for å få tilbake selvråderetten ved å melde oss ut av EØS og Schengen!
EU er IKKE aktuelt.
Synd at vi har politikere som svikter folkemeningen. TO ganger NEI til EU og like forbannet går de hen og melder oss inn i EØS!!!!
Folkens.....la dette bli tema til valget.
Meld dere inn i "Nei til EU" slik at det blir skikkelig tyngde bak våre meninger.
2013-06-28T13:55:53

Torstein vold Torstein Vold

28. juni 2013 - 12:55

Denne dommen vil få uante følger.

Den betyr jo i praksis at hvem som helst kan slå seg ned hvor som helst i utmark og bo der i telt eller tilsvarende inntil stedet er så forsøplet at det er ubeboelig. Så flytter man bare til et annet lignende sted og gjør det samme der. Det skal bli seende ut i Oslos bymark etter hvert!
Jeg tror ikke denne dommen blir stående. Når vettuge mennesker får tenkt seg om; og det må vel finnes noen i Oslo Bystyre, så vil dommen måtte ankes og endres. Vi har allerede friluftslover i dag som klart forhindrer noen i å ta seg til rette som sigøynerne nå gjør. Det er egentlig uforståelig at det ikke for lengst er innført forbud mot tigging i Norge.
2013-06-28T15:02:28

Rolf Rekli Rolf Rekli

28. juni 2013 - 14:02

Undres bare

om bysyret har vært der på befaring. Dessverre har slike befaringer det med å være en smule overflatiske, for å si det svært mildt. Dog er det tilstrekkelig til inntektsforøkning......
2013-06-28T14:00:16

John Bye John Bye

28. juni 2013 - 13:00

Portapotti

Jeg synes byfogdembetet heller kan dele ut kart over turistforeningens hytter. Da slipper vi jo utgifter med innkjøp av portapotti og pengene kan heller brukes til innkjøp av Bergans sekker. Jeg oppfordrer Folk er Folk til å samle inn penger til innkjøp av brukskort til romfolket. Da kan vi virkelig få brukt hyttene aktivt og kanskje det kan bygges opp et vedlikeholdssystem der Romfolket kan jobbe som gjestearbeidere med vedlikehold av hyttene. Her kan det beises,stelles og utføres annet forfallende vedlikehold.
2013-06-28T15:36:41

Chris larson Chris Larson

28. juni 2013 - 14:36

.

Ideen kan høres grei ut, men jeg tror kanskje ikke det er det de vil, de er nok litt for urbane, og jeg vet heller ikke om de synes ideen om fast arbeid er så fristende, ihvertfall har de en livsstil hvor fast arbeid ikke er så framtredende, men jeg kan naturligvis ta feil.
2013-06-28T14:11:39

Magne Tengesdal Magne Tengesdal

28. juni 2013 - 13:11

niri

Jeg synes det er flott med slike personer som Niri Baklengs. Han passer navnet perfekt og har alltid gode løsninger. Stå på Niri
2013-06-28T14:17:18

Bente Moa Bente Moa

28. juni 2013 - 13:17

Sognsvann

Ja,ja. Vi har hatt fri flyt mellom grensene såpass lenge nå at det er på høy tid å ta til til fornuft!!!
2013-06-28T14:24:20

Sandra Maria Monica Heidene Sandra Maria Monica Heidene

28. juni 2013 - 13:24

Ok, vi må videre

Retten har sagt sitt så da gjenstår viktig opplæring for romfolket. Vi får håpe at helsepersonell blir satt til å ta seg av inngående opplæring om hygiene og avfallshåndering. Vi kan ikke ha dopapir, sanitærartikler og avføring og spredt utover området. Da vil området bli rene smittefellen og ogå skade romfolkets omdømme ytterligere.
2013-06-28T15:23:52

Konrad Karlsen Konrad Karlsen

28. juni 2013 - 14:23

Vi kan ikke ha

dopapir, sanitærartikler og avføring og spredt utover området, men romfolket kan fint ha det. De er vant til det.