980 526

Stolt og i angrepshjørnet: Helga Pedersen slo fast at hun er grunnleggende stolt over hva regjeringen har fått til. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Abort,Arbeiderpartiet,Høyre,KrF,Politikk,stortingsvalg,trontale,trontaledebatt,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Starten på den lange valgkampen:

- Høyre vil tvinge kvinner til å bære fram fostre uten hjerne

Helga Pedersen angrep Høyres abortpolitikk ved åpningen av Stortingets trontaledebatt i dag. - Grove usannheter, svarer Sonja Irene Sjøli.

- Høyre vil ikke bare gjeninnføre Kristin Clemets privatskolelov. De vil også gi et frislipp i helsevesenet. Problemene vi nå ser i hovedstadsområdet, vil bli blåbær i sammenlikning.

Det sa Arbeiderpartiets parlamentariske leder Helga Pedersen da Stortinget torsdag startet sin todagers debatt om regjeringens trontale. Der la regjeringen fram sin skryteliste over politikken den har ført.

Men Ap-toppen Pedersen nøyde seg ikke med å angripe opposisjonen for utdannings- og helseliberalisering.

- Høyre vil også fremme sitt nykonservative syn i abortpolitikken. Høyre vil legge flest mulig hindringer i veien for dem som sliter med å få barn. De vil også frata kvinner det eneste kriteriet for abort etter 12. uke. Det vil tvinge kvinner til å bære fram fostre som for eksempel mangler hjerne, angrep Pedersen.

Det fikk Kristelig Folkepartis leder Knut Arild Hareide til å ta Høyre i forsvar:

- Når Pedersen sier Høyre har forandret sin politikk nylig, er det galt. Høyre har stått opp mot sorteringssamfunnet i lang tid. Barn skal ikke bli valgt bort ut fra egenskaper, sa Hareide.

- Helga Pedersen sprer grove usannheter om hva Høyre mener, sier Høyres Sonja Irene Sjøli.

- Ingen kvinner skal tvinges til å bære frem barn som ikke er levedyktig og som vil dø i mors liv eller rett etter fødsel, og det er alvorlig at Ap forsøker å si noe annet, legger hun til.

Artikkelen er oppdatert med reaksjon fra Sonja Irene Sjøli.


Les flere politiske nyheter

Les andre nyheter

Lesernes kommentarer

2012-10-04T11:32:16

Rune Stenseth Rune Stenseth

4. oktober 2012 - 11:32

Hør etter, Høyre!

Ikke start en konservativ abortpolitikk, vi ønsker ikke tilbakesteg mot forhistoriske tanker fra dere, Høyre, da mister vi sympatien. Har stor tro på dere i mange saker, men ikke start på denne vel sære og nesten fundamentalistiske ide.
2012-10-04T11:35:45

Per Olav Flåtten Per Olav Flåtten

4. oktober 2012 - 11:35

Stakkar liten!

Det lakker og lir mot valget og hva skal disse stakkarene finne på?
Dette er den traurigste gjengen politikere vi noensinne har hatt, så inni granskauen langt fra grasrota!
2012-10-04T11:52:23

Andrè Johansen Andrè Johansen

4. oktober 2012 - 11:52

dårlig politikk

Alt skal selvfølgelig sette på spissen. Sv vil jo utvide aborten til 15-16 uker. Da er det jo ikke lenger abort, men fosterdrap. Skal ikke fosteret ha rett til å leve? Når det har gått mer enn 12 uker, har fosteret utviklet seg og festet seg i livmoren, og da må drastiske inngrep for å få det fjernet.
Synes folk skal begynne å ta mer ansvar for sine handlinger og bruke prevensjon som er sikker for å unngå graviditet.
er det nå ikke sånn at alle mennesker har rett til å leve? Er ikke fosteret sin feil at det blir til.
Samfunnet begynner å gå for langt når det kommer til abort. Skal vi leve i ett "perfekt" samfunn der kun de "beste" skal ha rett til å leve?
Alle mennesker skal ha rett til å leve, uansett grunn. Nå snakker jeg ikke om at det er farlig for mødrene under svangerskapet eller voldtekter.
Synes vi heller skal satse mer på forebygging, og ikke la abort bli brukt som ett prevensjonsmiddel. Tør ikke å tenke på hvordan samfunnet skal bli dersom vi skal følge den utviklingen som vi har i dag med tanke på abortpolitikken osv.
Ja til alle skal ha rett til å leve!!
2012-10-04T12:38:08

Johan Ytternes Johan Ytternes

4. oktober 2012 - 12:38

Kan se ut til

at det er HP som er uten hjerne. Hvorfor legger hun ikke frem sitt parti`s politikk i stedet for å angripe andre partier ?
2012-10-05T14:08:34

T. A. G T. A. G

5. oktober 2012 - 14:08

Arbeiderpartiet!

Tidligere var forsterdiagnositikk en umulighet og samfunnet tok ansvar for de som hadde ett eller annet handicap.
Dagens situasjon gir imidlertid foreldre kunnskap om konsekvensen om å bære frem ett foster.
I denne situasjonen ser det ut til at Helga Pedersen og AP, vil luke ut så mange som mulig, slik at innstramninger i velkferdstaten også vil ramme her.
Det er intet nytt i AP dette, i mellomkrigstiden var politikken, å sikre velferdstaten å luke ut, det de kalte for laverestående inivid.

Nå er det barn som fødes med "lyter" og eldre som utgjør trusselen mot den allmene velferden i vårt samfunn.

AP og Helga Pedersen bruker jo milliarder i året på å spre dette budskapet via venneansettelser og PR rådgivere.
2012-10-04T12:48:11

Ottar Røren Ottar Røren

4. oktober 2012 - 12:48

Stakkers rødgrønne . De

Stakkers rødgrønne .
De forstår ikke at usaklige angrep slår tilbake . ( husk alle angrep på Karl )
2012-10-04T13:28:23

Atle Kåven Atle Kåven

4. oktober 2012 - 13:28

Høyre-koden som fødes?

Enig. All reklame er god reklame! Det er det som er "FRP koden".
Nå er det kanskje Høyre som skal få nyte godt av dette fenomenet.
2012-10-04T18:25:48

Karl Mikael Ellingsen Karl Mikael Ellingsen

4. oktober 2012 - 18:25

Andrè Johansen

Det du her skriver er ekstremt viktig. Jeg applauderer deg for ditt innlegg. Her rører du ved noe fundamentalt.

Jeg vil også få si at disse karakteristikkene på mennesker og grupperinger som er mot inngrep av denne typen, er helt uforståelig. Det er også helt uforståelig at abort i det hele tatt er et tema for diskusjon. Diskusjonen og temaet burde i første rekke være menneskers syn på sex og samliv.

Streben etter det overfladiske og "perfekte" har ingen grenser i dag!
2012-10-05T12:12:32

Ingvald leivestad Ingvald Leivestad

5. oktober 2012 - 12:12

Helga Pedersen igjen ute i hardt vær ?

Nå holder det med usannhetene H,Pedersen fra Ap igjen serverer,hun bør ta seg kraftigt sammen.Kan ellers ikke se at verken hun eller partiet når ut til det store flertall av velgere . Sorry Ap . .
2012-10-05T13:25:48

Knut Amundsen Knut Amundsen

5. oktober 2012 - 13:25

ABC

Jeg vet ikke om det er noen vits i å legge inn en kommentar her da det ser ut som de fleste kommentarene blir sletta men en gan og de ikke inneholder noe sosialistisk propaganda.
Men jeg gjør det og tar sjansen på at det blir stående i en time eller så.
Det er valg om ett knapt år og Arbeiderpartiet er kommet i panikkalderen
Nå har Jens bedt Helga finne så mye dritt om høyre som overhode mulig i ett forsøk på og kapre en velger eller to.
Men jeg tror neppe det finnes en høyrevelger eller en FrP velger som en gang ville vurdere og stemme på AP.eller noen av de andre sosialistene.
Derimot vet jeg om veldig mange som ved neste valg ønsker og gå fra AP og heller stemme borgerlig.
Grunnen er i første rekke at de ønsker ett skifte og at de er veldig lei av de rødgrønnes brutte løfter.
Nesten hver uke får vi høre om ideer om nye skatter og avgifter sammtidig som landet svømmer i penger.
Det er ikke noe godt sjakktrekk og foreslå bommpenger for å finansiere dobbeltspor på jernbanen.
Det er heller ikke genier som foreslår og innføre eiendomskatt i alle landets kommuner for på den måten og ruste opp offentlige bygg.
I Bergen fikk de 100mill. til forprosjekt av en jernbanetunell fra Arna til sentrum enda det egentlig er en veitunell vi trenger men Lysbakken mener jo at vi skal slutte og kjøre bil , så da er veitunnell uaktuelt.
Vi trenger en ny borgerlig regjering av svært mange grunner og jeg skal nevne noen.
Økt sattsning på skole og undervisning
Økt sattsning på vei og bane.
Økt sattsning på eldreomsorg
Økte bevilgninger til vedlikehold av offentlige bygg.
Økte bevilgninger til Politi
Økte bevilgninger til sykehus og legevakttjenester. Osv Osv
Alle disse sakene har de rødgrønne oversett de siste 7 årene ogdet må vi nå gjøre noe med.
2012-10-05T20:19:39

Terje Viken Terje Viken

5. oktober 2012 - 20:19

La denne bli stående..

Du vet at man må være Frp sympatisør for at innleggene skal bli stående.. Hvis ikke ringer Siv inn til redaksjonen og truer med både hel... og islam...
2012-10-05T14:04:57

Willy Wiksaas Willy Wiksaas

5. oktober 2012 - 14:04

Uansett - så er dette tull av Høyre...

Vi kan ikke reversere en rettighet som kvinner har - de bør få bestemme over sin egen kropp - Høyre begynner å bli bare mere og mere tantete...!
2012-10-05T16:21:30

Knut Amundsen Knut Amundsen

5. oktober 2012 - 16:21

Willy Wiksaas

Jeg tror du skal lese høyres forslag til abortlovgivning før du sier att det er tull.
Ikke hør på Helga Pedersen for hus lyver rett og slett ovenfor hele det norske folk , hun er i panikk for neste års valg.