FIKK VILJEN SIN:  Leder av den Rettsmedisinske kommisjon Tarjei Rygnestad fikk NRK felt i PFU tirsdag. (Arkivfoto: NTB scanpix)

FIKK VILJEN SIN: Leder av den Rettsmedisinske kommisjon Tarjei Rygnestad fikk NRK felt i PFU tirsdag. (Arkivfoto: NTB scanpix)

NRK dømt av PFU

NRK overhørte 53 minutter av en intern diskusjon blant rettspsykiaterne under terror-saken. I dag ble de dømt for brudd på presseetikken.

Under rettssaken mot Anders Behring Breivik kom det fram at NRK hadde overhørt de første 53 minuttene av en intern diskusjon i Den rettsmedisinske kommisjon (DRK).

I ettertid publiserte de en sak om dette uten å gjøre hverken kommisjonslederen eller publikum oppmerksomme på hvordan informasjonen hadde blitt skaffet til veie. På dette punktet ble NRK dømt av PFU.

- Dette er et forhold av stor samfunnsmessig betydning. Det var greit at NRK lyttet til den telefonen, sa PFUs leder Hilde Haugsgjerd, redaktør i Aftenposten, under behandlingen av saken.

- Men så gjør de den feilen å lytte til 53 minutter av noe som foregikk i fem timer. Da kan de få et skjevt inntrykk. Det kan skje bevegelse under drøftingene, sier hun.

Her er det omstridte materialet slik det ble presentert på nrk.no: Psykiaterne i full splid om Breivik

Og dagen etter fulgte NRK opp med denne: Disse uenigheten kom ikke med i kommisjonsuttalelsen

Unntakstilfelle

NRKs reporter Annemarte Moland ringte opp DRK-leder Tarjei Rygnestad og han besvarte telefonen uten selv å være klar over det, oppsummerer fagbladet Journalisten i en forhåndsomtale av saken.

I klagen heter det at det er et brudd på presseetikk, og «det presseetiske hovedprinsippet om å opptre åpent og med klare premisser i det journalistiske arbeidet og slik at skjulte metoder bare skal brukes i unntakstilfelle», slik pressens etiske regelverk - «Vær varsom-plakaten» - slår fast.

Les også: - NRK avlyttet kommisjonen

- Vi burde informert Rygnestad

I sitt tilsvar sier kringkastingsselskapet: «NRK ser at vi burde informert Tarjei Rygnestad om at hans telefon var kilden, men mener at dette ikke nødvendigvis er brudd på god presseskikk».

I januar mente også et flertall av PFUs medlemmer at ABC Nyheter hadde brutt pressens etiske regelverk i en artikkel om Utøya. I mars ble NRK dømt for brudd fordi de navnga en AUF-leder som var på Utøya da drapene pågikk.

Les også:

- Breivik har ingen psykose

- Aktor burde anerkjenne meg

- Han er ganske skummel

Var redd for høy IQ

Prøvde å verve psykiaterne

- Han ønsket å bli stor, å bli en helt

- En motediagnose

Absurde, bisarre og irrasjonelle


Alt om terrorrettssaken

Les flere nyheter

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Diskuter artikkelen her:

comments powered by Disqus