
Aasrud har full tillit til Killengreen
Killengreen forlot stillingen som politidirektør i februar i fjor. Politiet får hard kritikk i 22. juli-kommisjonens rapport. Det kostet etterfølgeren som politidirektør, Øystein Mæland jobben.
Flere hevder at hovedansvaret for problemene i politiet lå hos Killengreen, som i dag er departementsråd i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Leder i justiskomiteen på Stortinget, Per Sandberg (Frp), er blant dem som stiller spørsmål ved om Killengreen er kvalifisert til sin nåværende stilling, skriver VG.
Det samme gjør redaktøren av fagbladet til Politiets Fellesforbund, Ole Martin Mortvedt, som hevder at hun skapte en fryktkultur under sin tid som politidirektør.
– Det er hennes styringsform som nå står til kritikk. Hun bør forstå selv at hun bør gå. I ren anstendighet, sier Mortvedt.
Killengreens nåværende sjef, fornyingsminister Rigmor Aasrud, er ikke enig.
– Jeg har tillit til min departementsråd og den jobben hun gjør i departementet, slår hun fast overfor VG.
At Killengreens lederstil var omstridt, var Aasrud godt kjent med da hun ansatte henne.
– Det har de siste årene ved ulike anledninger, blant annet i 2010, vært medieomtale og debatt knyttet til hennes lederstil i politiet og dette var offentlig kjent da hun ble ansatt, understreker Aasrud.
Les også:
Les også: – Ting kunne vært gjort annerledes
Politiets responstid sentralt i terrorrapport
Kraftig kritikk mot politiet i 22. juli-rapport
Politimesterne trygge på at mannskapene gjorde alt de kunne
Lederfrafall i statlige etater etter 22. juli
Professor tviler på at 22.juli-rapport får følger


Lesernes kommentarer
Paul Oskar Rosenquist
19. august 2012 - 9:03
Jøss, er det noen som har tillit?
Håvard Moen
19. august 2012 - 9:05
Tillit til hvem ?
Ragnar Østli
19. august 2012 - 9:27
Tillit
Geir Jacobsen
19. august 2012 - 9:36
Tillit???
Einar Frostad
19. august 2012 - 13:05
Rigmor Åserud og Ingelin
de fleste av punktene kommisjonen har pekt på, har vært oppe innad i politiet i tidsrommet mellom 2001 og 2010, men har blitt avvist av de to. se ellers link under.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Valgte-den-billigste-losningen-6966616.html
Erling
19. august 2012 - 9:12
Ja klart de udugelige må
Reidar Balstad
19. august 2012 - 9:23
Tillit
Roald Atle Furre
19. august 2012 - 9:45
"SETTE REGJERING"
Atle Jacobsen
19. august 2012 - 9:45
Tillit til Ingelin Killengren.
Dette viser jo for alvor hvor inkompetent og kameratslig AP regjeringen er .Her dekker venner og bekjente hverandre over en lav sko,for å dekke over sin egen udugelighet.
Jeg er skremt over at det Norske folket ikke har sett lyset enda,og fortsatt stemmer i blinde og sterkt påviket av Oljerusen de går i og fremdeles stemmer AP.
Er det for mange som er avhengig av systemet?
Ingvald leivestad
19. august 2012 - 9:52
Har regjeringen tillit til alle innad i partiet ?
Bjørn E.
19. august 2012 - 10:31
Smertelig erfaring
En sivil beredskap helt ute av kontroll, som ikke i hovedsak skyldes politiet, men rett og slett mangel på Ap-politisk samfunnsforståelse.
Er det samme problemet med den militære beredskapen? En av kommisjonens medlemmer sa på TV at man kunne trekke sammenligninger med tiden før 9. april 1940. Det sier sitt!
Et flykjøp som Ap presset igjennom, en "over stokk og stein" nedbygging av forsvaret, nedleggelse av flybasen i Bodø uten akseptable begrunnelser og en statssekretær i FD som er kjent militærnekter og NATO-motstander.
Hvordan kan man ha tillit til slikt? Det gjør meg bekymret!
Kanskje Alexandra Bech Gjørv burde ta et nytt oppdrag?
Roald Atle Furre
20. august 2012 - 8:29
Enig
Atle Lamela
19. august 2012 - 10:04
Partiboken.
Ingolf Nilssen
19. august 2012 - 11:34
Samfunnet er kjønnsløst.
Er det en mann i kvinnekropp, eller kvinne i mannskropp eller er det et samfunn der vi skal gå over til kjønnsnøytrale begreper,... som i Sverige
Hva er nå dette for greier, .. og kom ikke å fortell at det er unormalt å ikke reagere på kjønnsnøytrale individer.
Øystein Mæland er gift med psykoterapeut Rolf Nicolay Aspestrand . Det førte til debatt da det ble kjent at han hadde anskaffet et barn ved surrogati i USA. Han er også en mangeårig venn av Jens Stoltenberg, som han også var forlover til. Det har blitt hevdet at han er pasifist !!! Mæland har ikke gjennomført militærtjeneste. Siviltjenesten avtjente han som fengselslege på Ullersmo landsfengsel......
Beklager, men er man avviker når en ønsker å opprettholde en viss normal her i samfunnet.
Hvilket toalett bruker slike..! Mann...! Når en ikke engang kan ha tillit til hvilket kjønn folk har, hvordan i helsike kan en ha tillit til resten av det de gjør.
Dette blir sikkert slettet, men beklager, en viss standard har jeg på hvilke offentlige personer jeg skal respektere. At det offentlige skal drive med homoparade for full betaling er jeg ikke tilhenger av.
Torstein Vold
19. august 2012 - 12:48
Til Ingolf Nilssen.
Håvard Moen
19. august 2012 - 15:23
Si hva du vil
Ingolf Nilssen
19. august 2012 - 16:20
Moen, jeg vil gjeninnføre en normal
Du har sikkert respekt for Strauss Khan også, for hans adferd er vel også normalen!
Noen knagger må da være mulig å opprettholde i et sivilisert samfunn, eller er det nå det patetiske munnhellet om å skille mellom person og sak kommer fram som skjold?
Fatter ikke du å se den systemfeil det er i dette overmette samfunn, i Norge som i resten av Europa. Noen vil ha det slik, de trives som plommen i egget, men det er faktisk også en god del personer som er grundig lei denne dekadansen.
Håvard Moen
19. august 2012 - 18:03
Debatt
Ingolf Nilssen
19. august 2012 - 21:10
Akkurat, sak og person!!
Evner du ikke å se helheten, så er det ditt problem. Alt henger sammen vet du, til og med sak og person, samt hva saken gjelder, løsningsordet er tillit.
At jeg blander legning og Strauss Khan inn er for å billedgjøre hva tillit er, som om man kan ha tillit til fleksikjønnede i viktige samfunnssaker...
Hermod Undertun
19. august 2012 - 10:35
Noen betraktninger om tillit.
Det vi vet er at regjeringen, pr.dags dato har solid tillit ifolket.Vi vet også at politiet har vært på ville veier, og at politiet gjennom sin egenundersøkelse bevisst har løyet, for å skjule sine tabber.
Vi vet også at Killengren var mektig upopulær i politiet. Hvorfor er/var hun det? Var det fordi hun gjennom sin lederstil utviklet en ukultur i politiet, eller var det fordi hun prøvde å holde politiet i øret?
Så synes det urettferdig at Mæland etter 14 dager som direktør skulle ha skyld. Men, i TV debatt med bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen ble han sint og ufin, og kom med uriktige påstander som han senere måtte dementere.
Torstein Vold
19. august 2012 - 11:03
Kommentar til Undertun.
At Killengren var upopulær i Politiet kjenner vi ikke grunnen til. Ingen kommenterer de upopulære innen statsadministrasjonen. Av prinsipp, antakelig.
Hermod Undertun
19. august 2012 - 12:29
Torstein Vold.
Ingolf Nilssen
19. august 2012 - 12:43
Folk støtter AP
Slik er det med Norsk styre og stell også. Det er traust og godt å kritisere det en kjenner, valget er adskillig verre om en skal kritisere noen nye.
Og når de andre partiene ikke evner å komme med politikere som virkelig varsler noe nytt, har en ny væremåte, har integritet, så kan heller det samme være det samme.
Same shit i ny innpakning.
Frykt ikke. Hverken Stoltenberg eller de andre partiene blir stilt til veggs ved kommende valg. AP fortsetter som før, det er bare å innrette dere på det.
Torstein Vold
19. august 2012 - 12:53
Korrekt!
Ingolf Nilssen
19. august 2012 - 13:15
Vold, håper på dine ønsker om AP
Annet eksempel er for noen år tilbake i Finnmark. Der hadde FrP alle muligheter til å kaste AP, slå seg sammen med H og de andre, men der også. FrP kakket seg på lag med AP og same shit i ny innpakning.
Hva har vi å velge mellom? Pest eller kolera?
Hvor er det politikere , ledere med integritet. folk som er "hel ved" tvers gjennom, folk som virkelig er det de gir seg ut for å være.
Jeg savner folk med samfunnsengasjement tvers gjennom. Folk som ikke bare forlanger, skal ha , skal ha...
Torstein Vold
19. august 2012 - 13:18
Til det siste, Nilssen.
Er ellers på linje med resten. Jeg kunne ønske meg en Margareth Thatcher, men vet ikke om noen her i landet, dessverre.
Ingolf Nilssen
19. august 2012 - 13:34
Vold, Thatcher.., hmm?
Vi må få inn folk som har kontakt med seg selv, ikke slike fleksikjønnede individer.
Ser ut for at det meste av folks om styrer er ett eller annet forleste greier. Skal alt forståes ihjel?
Folk med psykiske problemer blir valgt, ansatt i viktige stillinger. Hvordan kan de forlange respekt? De respekterer ikke andre, men forlanger at "normale" mennesker skal se bort fra alle deres avvik, for ellers er de som alle andre..!
Nei, spill barn av regnbuen til krampa tar alle sammen, dette er rett og slett blitt et patetisk samfunn, tvers gjennom.
Foreslår at det settes igang organisert politikerforrakt. Vi hadde tullingtoppen, men den ble vel for tøff.
Til og med arbeidsplassene er forpestet av giddesløse HMS og SJA ryttere som gjemmer sin latskap og inkompetanse bak regler...
Torstein Vold
19. august 2012 - 14:54
Thatcher,hvorfor ikke?
Hvorvidt Jernladyen fra England er pest eller kolera skal jeg ikke si, men i Norge må noe gjøres og det var jo faktisk mulig å endre England? Det samme kan skje også her. Landet kan ikke fortsette i gamle spor. Å høre Killengrens sjef uttale at hun har tillit til sin underordnede har jo ingen verdi. Hva skulle hun ellers si? Tillit med et par unntak?
Det blir bare dumt å uttale seg slik.
Men dette går jo igjen i hele statsapparatet. Og at samme apparat nå er overbesatt med folk med spesielle interesser, synes å være normalen snarere enn det motsatte. Det er så man lurer på om disse spesielle oppfordres til å søke og har med sin legning fortrinn for andre.
Norge er så langt jeg kan se et samfunn på vei ned. Om et år kan vi kanskje forandre dette. Hvis vi orker å holde ut !
Ingolf Nilssen
19. august 2012 - 16:33
Forsåvidt riktig det du sier, Vold
Hvem er det som skal ha tillit, og hvem er det de folkevalgte skal snakke med?Slik det nå er snakker de kun med sine egne, samt de andre såkalte politikere som spiller skuespillet Keiserens nye klær.
Og som jeg har sagt før, veverne er medierådgiverne som forteller til folk hvor fin politikerne er, hvor gode de er, og hvor de tar folk på alvor..!
Mulig du har rett i at vi skulle hatt et "Tatcherstyre" en stund. Fått blåst ut noe udugelige i styre og stell.
Mulig normale mennesker hadde giddet å engasjere seg i samfunnet igjen, for det er nok som du sier:
"" Og at samme apparat nå er overbesatt med folk med spesielle interesser, synes å være normalen snarere enn det motsatte. Det er så man lurer på om disse spesielle oppfordres til å søke og har med sin legning fortrinn for andre.""
Nå som ellers opp gjennom tidene, så er det vanlige folk som må rydde opp til slutt. Så Vold, er du klar for å delta i oppryddinga når gjeldsbølgen skyller inn over Norge?
Eneste mulighet til å få gjort noe er hvis det slår til skikkelig. Da er dekadansen over.
Torstein Vold
19. august 2012 - 17:07
Ja, Ingolf. Jeg er klar.
Men slik dette landet er blitt misbrukt av sosialister i de siste 7 år, kommer mange til å tape alt. Vi nærmer oss stadiet da vi klipper hverandres hår og tror vi kan leve av det. Industrien i Norge er snart fulllstendig borte lik skipsfarten som Ap fikk drept på syttitallet. Jeg er ikke optimistisk med tanke på Norges fremtid.
Når Jens overlater landet til en borgerlig regjering om et år, er det nærmest et konkursbo han forlater. Selv om vi har flere tusen milliarder i aksjer og eiendom, har landet også en gjeld på rundt samme beløp. Og jeg som trodde landet var gjeldfritt for mange år siden!! Dagens regjering er så svak at den er noe nær en katastrofe !