980 552

Oslo betegnes som kriminalitetshovedstaden i Skandinavia i ny reiseguide for Oslo. Bransjen frykter det vil blir vanskeligere å markedsføre Oslo som turistdestinasjon, mens ordfører Fabian Stang ønsker å slå hardere ned på kriminalitet. (Foto: NTB scanpix)
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter krim,København,Oslo,ran,reiseguide,Stockholm,turisme,tyveri,voldtekt,Norge,nyheter,Reise
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Reiseguide advarer mot høy kriminalitet i Oslo

Oslo beskrives som «kriminalitetshovedstaden i Skandinavia» og utrygg for kvinner etter mørkets frembrudd i ny internasjonal reiseguide. Ordfører Fabian Stang (H) ønsker å innføre nulltoleranse for kriminalitet.

Fakta om kriminaliteten i Oslo:

* Oslo politidistrikt har en stadig økende andel av all registrert kriminalitet i landet.

* I første halvår 2012 ble det registrert 45.690 anmeldelser i politidistriktet, en økning på 8,2 prosent sammenlignet med samme periode i 2011. Distriktet hadde dermed 23,5 prosent av registrert kriminalitet i Norge første halvår i år.

* Vinningskriminaliteten utgjorde 60,3 prosent av anmeldelsene i Oslo ved utgangen av juni, en økning fra 58,1 prosent.

* Økonomisk kriminalitet økte med 21,1 prosent, narkotikalovbrudd med 14,9 prosent, vold med 10,4 prosent og sedelighetsforbrytelser med 7,8 prosent.

* For øvrige kriminalitetstyper var antall anmeldelser stabilt unntatt skadeverk der nedgangen var 17,8 prosent.

* Grove tyverier økte med 19 prosent, mens lommetyverier økte med 30 prosent. Dette utgjorde 74,6 prosent av alle anmeldelser i hele landet for slike tyverier første halvår.

* Grove tyverier fra boliger gikk ned med 11,6 prosent.

* Simple tyverier økte med 8,4 prosent og ran og utpressing med 11,1 prosent.

* Oppklaringsprosenten per 1. juli i år var på 24 prosent (8.207 saker) mot 26,8 prosent (8.931 saker) per 1. juli i fjor.

* Saksbehandlingstiden for oppklarte forbrytelser var på 106 dager per 1. juli år mot 152 dager på samme tid i fjor.

(Kilde: Oslo politidistrikt)

«Kriminaliteten har de siste årene steget drastisk, og Oslo er i dag kriminalitetshovedstaden i Skandinavia. Særlig for kvinner er ikke byen lenger trygg etter mørkets frambrudd. Årlig registreres det cirka 200 voldtekter.»

Slik presenteres Norges hovedstad Oslo i årets utgave av reiseguiden til det tyske forlaget Dumont, som er tilgjengelig på engelsk, tysk og italiensk. 

Les også: Nærmere ett av tre ran i Norge skjer her

– Selvfølgelig ikke positivt

Administrerende direktør Tor Sannerud i markedsføringsselskapet for osloregionen, Visit Oslo, legger ikke skjul på at det vil bli problematisk å drive markedsføring av Oslo som turistdestinasjon om turistguider begynner å skrive om kriminalitetsproblemene.

Turister får ikke med seg debatten om kriminaliteten i Oslo fra norske medier, men hvis turistguidene begynner å skrive om slike forhold, er det definitivt et forhold som kan påvirke tilreisende og turistinnstrømmingen til Oslo, sier han til ABC Nyheter.

Sannerud vil ikke kommentere hvorvidt myndigheter gjør en god nok jobb i å sikre at Oslo er et attraktivt sted for turister. Men han ser negativt på at turistguider nå virker å ha fått øynene opp for hovedstadens utfordringer.

– Det er selvfølgelig ikke positivt, det kan vi bare få fastslått, sier han.

Les også: Skal stoppe kriminelle asylsøkere

Ønsker nulltoleranse

Ordfører i Oslo, Fabian Stang (H), synes det er leit at Oslo blir betegnet som en kriminalitetshovedstad.

– Jeg skulle ønske at vi hadde en justisminister som la opp til nulltoleranse for kriminalitet. Mye av det som blir gjort, er bra. Men når det gjelder den grunnleggende holdningen, tror jeg vi må bli litt mer bestemte, og jeg tror det er feil å akseptere litt kriminalitet, sier han til ABC Nyheter.

Stang presiserer at både opplevet og faktisk trygghet er avgjørende for livskvaliten i et samfunn. Han viser til at det i New York er ordføreren som styrer politiet, og sier også han gjerne skulle hatt mer innflytelse overfor politiets prioriteringer i Oslo.

Jeg skulle gjerne ønske å innføre et regime hvor vi slo ned på en hver form for kriminalitet, sier han.

Les også: Vil slutte med bøter og fengsel for narkotikalovbrudd

– Har ikke gått «over the top»

Oversatt fra tysk står det følgende i Dumonts reiseguide til Oslo: «Kriminaliteten har de siste årene steget drastisk, og Oslo er i dag kriminalitetshovedstaden i Skandinavia. Særlig for kvinner er ikke byen lengre trygg etter mørkets frambrudd. Årlig registreres det cirka 200 voldtekter.»Oversatt fra tysk står det følgende i Dumonts reiseguide til Oslo: «Kriminaliteten har de siste årene steget drastisk, og Oslo er i dag kriminalitetshovedstaden i Skandinavia. Særlig for kvinner er ikke byen lengre trygg etter mørkets frambrudd. Årlig registreres det cirka 200 voldtekter.»

Den tyske forfatteren bak Dumonts osloguide, Michael Möbius, forklarer til ABC Nyheter at hans beskrivelse av Oslo i hovedsak stammer fra en sak i Aftenposten fra 2008.

I artikkelen pekes det på at kriminaliteten i Oslo er fire ganger høyere enn i New York hvis man ser i forhold til antall innbyggere, og at hovedstaden er Skandinavias kriminalitetshovedstad. 

Et eksempel som gis er at det i 2007 var registrert 29 tyverier eller ran i gjennomsnitt per dag, og faktum er at dette tallet har økt siden da, sier Möbius.

Hovedpoenget bak beskrivelsen av Oslo er imidlertid antallet voldtekter i byen, som forfatteren har innhentet dokumentasjon på fra Oslo politidistrikt. 

– I 2009 ble det registrert 171 voldtekter og 31 voldtektsforsøk, og offisielle kilder anslår at under halvparten av alle voldtekter blir rapportert, så da kan man bare anslå hvor høyt tallet egentlig er. «Over the top» har jeg altså definitivt ikke gått, det er mer det motsatte som er tilfelle, sier han.

Les også: Politiet frykter tilspissing i romfolk-konflikten

– Trygg, med mindre man blir overstadig beruset

I 2011 var tallet på anmeldte voldtekter i Oslo økt til 213, og en rask sammenligning med hovedstedene i våre naboland Sverige og Danmark viser at Oslo har flere anmeldte tilfeller i 2011 enn både Stockholm og København, til tross for at tigerstaden er den minste av de tre byene. 

Fabian Stang presiserer at kampen mot kriminalitet vil avhenge av grunnleggende holdninger, respekt for kvinner og godt politiarbeid.

– Det er en del kriminelle som går igjen, så jo bedre kapasitet politiet har, jo bedre sjanse er det for å luke ut disse, mener han.

Les også: Litauiske kriminelle flykter til Skandinavia

At forfatteren i Dumonts reiseguide skriver at Oslo ikke er trygg for kvinner etter mørkets frembrudd, synes ordføreren er leit.

– Voldtekter er en av de aller, aller verste formene for kriminalitet. Det er en krenkelse så uakseptabel at vi må bruke et hvert tenkelig hjelpemiddel for å begrense de, sier Stang.

Han er imidlertid klar på at hans hovedinntrykk er at man i all hovedsak er trygg i Oslo, «med mindre man blir overstadig beruset». Stang sier han også ønsker at flere turister kommer til Oslo.

– Man er i hovedsak trygg i Oslo. Og jo flere turister som kommer ut i gatene våre, jo mindre kriminalitet blir det også, sier han.

Les flere nyheter

Kommersielt samarbeid med

Reisesøk

Lesernes kommentarer

2012-07-16T11:39:45

Trond Nilsen Trond Nilsen

16. juli 2012 - 10:39

Hipp Hurra!

For de rød/grønnes paradis.
Det er jo akkurat dette de har jobbet så hardt for!
2012-07-16T11:58:10

Geir Vinje Geir Vinje

16. juli 2012 - 10:58

Høyre partiene Krf, V, og H gjorde ingen ting de heller !!!

Og, Høyre har styrt Oslo siden krigen med 4 års avbrekk. Så Hva mener du ????
2012-07-16T12:29:47

Bjørn Johansen Bjørn Johansen

16. juli 2012 - 11:29

Enig med deg Geir,men det er

Enig med deg Geir,men det er sånn bestandig att når H og Frp ikke makter å gjøre noe så skylder de på de Rød/Grønne.Hvordan skall H og Frp greie å styre ett helt land når de ikke greier å holde orden på en by?
2012-07-16T13:14:14

Tom Vidar Karlsen Tom Vidar Karlsen

16. juli 2012 - 12:14

FRP og Høyre.

Hvem har sittet lengst med makten i det såkallte deilige landet Norge.
Hvem sitter og bestemmer allt sammen med justisminnister og statsminnisteren. Jo AP AP det partiet folk stolte på men som bare bryter sine egene løfter gang på gang. Hvorfor jo slik at bøsset som SP SV truer med ikke og avgi stemme hvis dem ikke får det slik dem vil stakkars lille Jens, men neste år blir det nokk andre boller Kansje resten av befolkningen kan få noe også ikke bare Oslo.
2012-07-16T13:53:01

John Bang John Bang

16. juli 2012 - 12:53

Høyre har styrt Oslo siden krigen

Og hva så. Hvor kommer pengene fra. Hvem holder på pengene. Hvem sender våre penger ut av landet. AP AP og ater AP.
2012-07-16T16:03:36

Bjørn Johansen Bjørn Johansen

16. juli 2012 - 15:03

og hvem disponerer de midlene

og hvem disponerer de midlene feil,jo H og Frp,H og Frp og atter H og Frp
2012-07-16T17:50:41

Hans Fosshagen Hans Fosshagen

16. juli 2012 - 16:50

Han mener at nå må regjeringen våkne

Det som regjerte for 7 år siden kan ikke belemres med dette, da kriminaliteten har eksplodert etter 2008 (finanskrisen) uten at de styrende ser problemet, de opptrer like blåøyd som de altid har gjort ver problemer rundt innvandring. Selv om det er mindretallet som skaper problemet går det ut over veldig mange. Hva om man stilte krav til alle som kommer om å komme seg i arbeid og ikke på sosialen?? Hva med å innføre tiggerforbud?? De rødgrønne har opphevet løsgjenger paragrafen og nektet Oslo kommune å innnføre egne regler som er strengere for Oslo.
Så dette har ikke byrådet heller muligheten for å styre uten at regjeringen og stortinget innfører et lpverk som sikrer og ivaretar sikkerheten de de som bor i byen. Jeg bor selv i Drammen og synnes ikke det er i orden at romfolket går fra dør til dør og tigger, dette skaper heller ikke trygghet noen steder å ha disse vandrende rundt. Med et forbud kan politiet gjøre noe men da må det lovverk til og middler til håndhevelse.
Ser man på de siste dager i Sofienbergparken bør de fleste forstå at dette ikke er god reklame verken for Oslo eller Norge. I de fleste land i sørauropa Romania inklusiv er det forbudt å tigge. Undrer med hvorfor de har forstått det og vi opptrer like blåøyde og lar snillismen blomster.. Vi blir slik et euro - sosialkontor der alle tror det bare er å møte opp så ordnre det seg...
2012-07-16T17:17:18

Olai marton jacobsen Olai marton Jacobsen

16. juli 2012 - 16:17

Vi som har øynene åpne

så jo at dette ville bli resultatet av den "kjærkommne" inporterte kulturen til de rød-grønne.
2012-07-16T11:42:24

Håkon Albert Olaussen Håkon Albert Olaussen

16. juli 2012 - 10:42

Tiggerstaden

Det er ingen som lengere er forundret over kriminaliteten i Oslo. Vanlige folk ser seg om etter andre bosteder enn Oslo. Grensene er pip oppe for alle kjeltringer som kan krype og gå. Våre valgte politikere sitter på rompa og vet ikke hvordan de skal takle det. Se bare på Romfolket. Hvorfor skal de få særbehandling når det gjelder bilparkering og camping. Tenk om alle skulle ta seg til rette. Oslo kryr av kjeltringer. Jeg fraråder alle jeg kjenner å dra til Tiggerstaden. Kjeltring pakket har snart overtatt hele Oslo. De sprer seg som pesten
2012-07-16T12:48:34

Trond Løkken Trond Løkken

16. juli 2012 - 11:48

Nå synes jeg du er urettferdig mot

våre politikere, Olaussen.
Husk at de som har bragt oss - framover - siste decennier, er mye mer fredselskende og fulle av empati enn våre foreldre og besteforeldre.
De simpelthen var og er imot krig og ufred, og gikk fredmarsjer i inn og utland.
Mange av disse nektet også plikttjeneste i vårt forsvar, - og siden vårt politi er voldsmakt, hadde de litt vanskelig forhold til også det.
Nå har de undervist generasjonene etter seg; av sin visdom, så forvent fred i landet resten av din levetid..
Hva far og bestefar tenkte og gjorde, er av liten betydning i dag!
De kunne jo ikke engang håndtere Windows og andre OS, for ikke å snakke om den skrikende mangel på høyskoleutdanning de led under..
2012-07-16T16:07:16

Laila Petersen Laila Petersen

16. juli 2012 - 15:07

Jeg er HELT enig med Olaussen

Hvor bor du da Løkken? I Sigdal.Ål? Botsfjord? Alle som bor i Oslo, vet at kriminaliteten er stigende for hver dag. Intet fengselsstraff å snakke om, dårlig etterforskning, etc. Snart ingen vits i anmelde lenger, for du får bare et brev i posten der "saken er henlagt pga bevisets stilling". Dere som ikke bor i Oslo, ti stille!
2012-07-17T21:38:16

Johnny Nyhammer Johnny Nyhammer

17. juli 2012 - 20:38

Helt enig Laila

Snart må hver enkelt ta sakene i egne hender for å beskytte sine egne hjem. Er vel ikke lenge til vi må gjøre som i USA og skaffe våpen hjemme.
2012-07-16T16:16:07

Håkon Albert Olaussen Håkon Albert Olaussen

16. juli 2012 - 15:16

Dagens politikere.

Det kan så være, Løkken. Politikkerende har brakt oss fremover over tid. Jeg snakker om dagens politikere. De får lære seg til å lytte til folket. Etter som jeg har forstått, så får de alle gratisaviser, der kan de lese om det som skjer hver dag, og ikke stikke hodet i sanden som strutsen. De får prøve og interessere seg litt om det som skjer i Norge.
2012-07-16T18:25:07

Trond Løkken Trond Løkken

16. juli 2012 - 17:25

Jeg er nok mer enig med deg

enn du aner, Olaussen!
Men jeg tror ikke du skal har illusjoner om at de skal "lytte til folket".
De føler seg høyt hevet over folket, og har ikke lært om folkelighet. I den grad de liker folkelighet, må det være den utenfor våre grenser. På spørsmål om folket burde spørres i spørsmålet om innvandring, svarte SV-eren Reikvam (ex stortingsrepresentant) til NRK at: Nei; på dette området burde politikerne gå foran og vise vei..
Det sier ikke lite om holdninger til majoriteten fra en som representerer en liten mektig minoritet!
Vel, det er nettopp det som skjer nå; "vise vei"og totalt ignorere friksjonen som skapes i befolkningen.
Hva det til syvende og sist ender i, har vi sett for ikke lang tid siden sett; rundt 1990, da muren ble revet. Folk tar saker i egne hender.
Det er teoretikere som styrer landet nå, til forskjell fra de som skapte velferdsstaten, som hadde mindre skolegang, men større erfaring fra selve livet fra tidlig av. Jeg tror dette litt forklarer vår manglende evne til å bygge f.eks normal infrastruktur, og ta vare på hverandre som første prioritet..
2012-07-16T18:00:56

Hans Fosshagen Hans Fosshagen

16. juli 2012 - 17:00

Vår politikkere må ta ansvar.

Det er på høy tid at våre politikkere våkner opp og ser seg rundt. Det bør jo ringe en bjelle for dem når de stadig oftere trues på livet og må ha livvakter for å selv føle seg trygge.. Dette kommer selvsagt ikke alene fra innvandring, men det kommer fra individer som ikke klarer å tilpasse seg normal livsstil og turer og herjer frem, noe som med de begrensede middler som gis for handtering av dette heller ikke brukes effektivt blir dette følgene. Vi leser om at hele balkan og eks jugoslavias krimminelle også er ankommet Norge. Ikke bare de som er her på hederlig vis, de som er her på hederlig vis er ikke problemet de hører vi også svert lite til selv om de er i flertal hva innvandring angår. Men med totalt fraværende forkus og loverk på tigging og kriminalitet fra disse gruppene blomstrer kriminaliteten og utryggheten. Jeg leste en artikkel for en uke eller to siden vedr fengslene våre, ca 60% av alle innsatte er utlendinger, og stort sett fra tidligere østauropa av katogorien kriminelle fra før de komm hit og to be continued her.
2012-07-16T11:55:38

Tore Kaspersen Tore Kaspersen

16. juli 2012 - 10:55

Det er vel kanskje ikke politisk korrekt

å antyde at dette kan ha noe med det økende antallet utlendinger i hovedstaden? For det stemmer vel ikke?
2012-07-16T11:58:49

Vincent hovden Vincent Hovden

16. juli 2012 - 10:58

Vi får takke naive

Vi får takke naive sosialister som tror at utlendinger kommer hit bare for å jobbe og integrere seg selv. De komme for å utnytte det naive systemet og robbe oss.
Dette systemet funker ikke når blåøyde nisser kan dele ut skattepenger til alle som kommer inn uten og spørre skattebetalerene. De her folka ler av oss rett i ansiktet å vi tar det bøyd bakover, er flaut syns jeg. Var en gang stolt av å være norsk, ikke nå lenger takke være sosialist politiker.
2012-07-16T12:32:22

Bjørn Johansen Bjørn Johansen

16. juli 2012 - 11:32

Det er da borgelig styre i

Det er da borgelig styre i Hovedstaden så da får de vell prøve å greie å styre en by da,ikke klage på alt og alle andre når anledningen byr seg.
2012-07-16T12:39:24

Jan bjerke - nilsen Jan Bjerke - nilsen

16. juli 2012 - 11:39

skjerp deg B.J.

Det er vel faktisk sånn at det er rød/grønt styre i dette landet , og det har det vært i de siste 7 årene.
Og det er de nasjonale reglene som gjelder også i Oslo , uansett hvilken politisk farge det på ordfører og byrådsleder.
Den største trusselen i Norge i dag er ikke fattige afrikanere eller asiater , men organiserte kriminelle fra øst-Europa.
2012-07-16T16:06:52

Bjørn Johansen Bjørn Johansen

16. juli 2012 - 15:06

Du Jan B_n...Selfølgelig er

Du Jan B_n...Selfølgelig er det nasjonale regler som gjelder,men de som styrer Oslo må da ta sin skyld de også.Eller er det sånn att Regeringa skall gå inn og "overstyre" de som faktisk har ansvaret i dette tillfellet Oslo.Hva er vitsen med ett bystyre da?Enn må jo kunne styre og ta ansvar selv i byene!!Eller?
2012-07-16T18:06:34

Mr GM Mr GM

16. juli 2012 - 17:06

annerledes?

Hva kunne det gjort annerledes med romfolket? Om det hadde vært H/FRP som hadde styringa? kunne dem bare fraktet dem tilbake? det er noe som heter Schengenavtale, den må Norge være med på å håndheve ergo: Romfolket har like stor rett til å komme til Norge som en fra Sverige
2012-07-16T12:08:20

Kåre Bjelland Kåre Bjelland

16. juli 2012 - 11:08

Har Stang ingen skam i kroppen?

Stang påstår at man hovedsakelig er helt trygg i Oslo "med mindre man er overstadig beruset."
Ordføreren mener altså at alle som er blit voldtatt eller utsatt for annen kriminalitet i Oslo har vært overstadig beruset. Det er med andre ord kvinnenes feil at de blir voldtatt fordi de ar alle beruset. De som voldtar er derfor unskyldt av ordfører Stang.

I tillegg påstår han at jo flere turister jo mindre kriminalitet. Hvor naiv har en ordfører lov å være. Turister virker som en magnet på enkelte grupper av kriminelle, særlig i en by hvor de nesten ikke risikerer å bli tatt.
Eller kanskje han mener at jo flere turister jo mindre plager de kriminelle de fastboende.
Skammelig uansett. Han bør trekke disse idiotiske påstandene tilbake.
2012-07-16T16:04:05

Håkon Albert Olaussen Håkon Albert Olaussen

16. juli 2012 - 15:04

Barneranere

For ikke og snakke om alle de barna som blir frarøvet sine mobiltelefoner av kriminelle ungdomsgjenger. Er barna som blir ranet, ikke helt edru.
2012-07-16T12:18:08

Thore Stoveland Thore Stoveland

16. juli 2012 - 11:18

Ikke så merkelig.

Byen lever jo bare opp til navnet sitt.
Den kalles jo tigerstaden.
2012-07-16T12:50:06

Oddbjørn Stabbforsmo Oddbjørn Stabbforsmo

16. juli 2012 - 11:50

Kanskje en vri??

De siste dagers hendelser viser vel at Oslo er tiggerstaden med to g'er i stedet.
2012-07-16T13:32:56

Kjell Borgan Kjell Borgan

16. juli 2012 - 12:32

Tiggerstaden.

He he. Det navnet tror jeg kan vedtas.
2012-07-16T12:47:03

Robin Andersen Robin Andersen

16. juli 2012 - 11:47

Patetiske politikere

Det er politi ressurser, til og ta traffikk syndere, og det er til og med så mye overskuddspoliti, att politikerne tilogmed vill att norske menn skal kriminaliseres som horekunder. Fordi dette angivelig skal stoppe mennskehandelen. (århundrets løgn, og bløff-løgne politikere)
Videre har politiet nå utvidet kapasitet på sjøen, så de kan bøtlegge de som feks. Kjører den forferdlige vannskoteren.
Men og hindre norske jenter og bli voldtatt, det er ekstra arbeid, som ikke gir penger i statskassa, så det er ikke prioritert.
Hadde det blitt forbudt og bli voldtatt, med dertil hørende bøter, så hadde politiet stått klare. For det er først når det er penger og tjene, att lovens håndhevere bryr seg.
Nei politikerne må slutte og leke buttikk, for det er ikke kapasitet til og ta alle hjertesaker, som de sosialistiske, snillistene ønsker seg.
Tiltal dem for landsforederi, de ønsker bare og straffe sitt eget folk med bøter, og flere avgifter, ikke og beskytte dem mot vold.
2012-07-16T12:49:13

Hans Martin Øvre Hans Martin Øvre

16. juli 2012 - 11:49

Ingen overraskelse.

Det burde ikke komme som noen overraskelse at turistene blir advart mot kriminaliteten i Oslo,- eller hele landet for den del. For når vi skal styres av naive inkompetente politikere med fastgrodde skylapper, samtidig som politi og rettsvesen opptrer som ryggesløse vattnisser uten hverken makt eller kompetanse til å gjøre jobben alle forlange at de gjørr, så blir resultatet et land oversvømt av tiggere og kjeltringer.
2012-07-16T14:40:33

Syvert Dale Syvert Dale

16. juli 2012 - 13:40

"Innføre nulltolleranse" ?

Hva mener Fabian med det? Det må bety at mye av kriminaliteten i dag altså er tollerert.
Men å vedta nulltolleranse i denne sammenheng, kan vel sammenliknes med å vedta at det skal slutte å regne.
Den tyske reiseguiden er et fantastisk bidrag som kan utrette mer enn
vi aner. Håper det blir flere av dem. Politikeres skrekksinario er når
turistene forsvinner, og de kun står igjen med kriminelle banditter og sinte velgere. Faktainformasjonen fra Oslo politidistrikt (lengre oppe på siden) burde trykkes på alle reiseguider.
Før neste valg kommer det nye bølger av propaganda og løgner fra de som har (vann)styrt landet, om hvordan de skal løs alle problemene.
2012-07-16T14:05:18

Tor Eriksen Tor Eriksen

16. juli 2012 - 13:05

Bekymret for turister?????

Ganske typisk at politikere er bekymret for turister......hva med vi som bor her? Blir bare kvalm av den unnfallenheten som oppvises av sittende regjering, hva med å begyne å ta vare på oss som bor her i landet og være mindre opptatt med å sende penger til håpløse prosjekter i øst og vest. Ikke så farlig hvordan landets innbyggere har det bare fasaden er fin slik at turiststrømmen er konstant eller økende. Avvisene er full av stoff om 22/7, men hva med de enkeltpersonene som i de siste år har fått sitt liv ødelagt av ran, overfallsvoldtekter, uprovosert vold, drap osv. Kanskje på tide å ta en opptelling av disse skjebnene selv om de ikke var på Utøya og ikke hadde en definert politisk tilhørighet!!!!