
- Fangst og lagring av CO2 blir ikke kommersiell på minst 20 år
To toppmøter i Rio
FN avholdt sitt aller første toppmøte om miljø i Stockholm i 1972.
Earth Summit, Jordas Toppmøte, ble så arrangert som FNs konferanse om miljø og utvikling (UNCED) i Rio de Janeiro i juni 1992.
Rundt 20.000 delegater, organisasjoner og aktivister strømmet til.
Rio+20: 20 år etter gjør FN nok et forsøk på å sette miljø og utvikling på dagsordenen igjen, ved å arrangere et nytt Rio-toppmøte 20. - 22. juni 2012.
RIO DE JANEIRO, BRASIL (ABC Nyheter):
- Klimautslippene utgjør som kjent en stor utfordring. Det er et gap mellom tiltak som er vedtatt i dag, og målet om at temperaturen ikke skal stige mer enn to grader. Å utvikle fangst og lagring av CO2, CCS, er et nøkkelelement.
Det sa politisk rådgiver Audun Garberg (SV) da Norge og De forente arabiske emirater (UAE) i fellesskap avholdt et seminar under FN-toppmøtet Rio+20.
- Norge er, og ønsker å være, ledende i å utvikle CCS, slo Garberg fast.
- Ikke på 20 år
Men da skal Stoltenberg-regjeringen være tålmodig, skal vi tro Statoils klimadirektør Hege Marie Norheim, som satt i panelet på møtet.
Først helte WWFs globale klima-leder Samantha Smith kaldt vann i blodet på de to fossil-nasjonene som arrangerte møtet.
- WWF har vært blant de få miljøorganisasjonene som har stilt seg åpne til CCS. Men nå har vi snudd. Vi ser at CCS kommer for sent, og blir for dyrt.
- Det er vi uenige i. Vi mener det er riktig å bruke penger på CCS fordi det er utrolig viktig å avkarbonisere fossilt brensel i framtida – ikke minst på grunn av veksten i Kina og India, sa Norheim.
- Men vi trenger minst 20 år før CCS blir kommersielt anvendelig, sa hun så.
Les også: Holmås undertegnet avtale om 850 millioner til grønn energi.
Tvil om «månelanding»
Selv har Statoil utsatt beslutningen om fullskala rensing der statsminister Jens Stoltenbergs «månelanding», rensing og fangst av CO2 ved raffineriet på Mongstad, skulle skjedd.
Først i 2016 vil det bli tatt en beslutning for eller imot å investere i fullskala rensing der. I år åpnet imidlertid testanlegget på Mongstad, som skal fange, men ikke lagre, 100.000 tonn CO2.
Se Stoltenberg under åpningen: – CCS kan løse energidilemmaet og løfte folk ut av fattigdom.
Så var Stoltenbergs tanke at CCS-teknologien som utvikles på Mongstad, skal bidra til en teknologi som blir så billig at den kan brukes i mange land.
- La oljen bli
- WWF og andre miljøorganisasjoner er dypt, dypt skuffet over resultatet her på Rio+20. Jeg liker ikke å bruke sterke ord. Men ordet «katastrofe» er realistisk, sa Samanta Smith.
- Hvis Norge og UAE skal oppnå klimamålet, må to tredjedeler av ressursene forbli i grunnen. Dere kan argumentere med at det får bli opp til forbrukerne. Men noe må også skje på produksjonssiden, sa Smith.
Men det hørte ikke politisk rådgiver Garberg. Han forlot møtet etter at han selv hadde snakket, og overlot valplassen til den arabiske miljøvernministeren.
Bekymret energibyrå
Philipe Benoit, leder for energieffektivisering og miljø i Det internasjonale energibyrået IEA, gjorde klart at IEA er bekymret.
- Det virker som om land tror de har fem-sju år mer på å endre seg, enn de i virkeligheten har, sa IEA-eksperten.
- Hydrokarboner er viktig for å gi tilang til energi for alle. Men to-gradersmålet krever renere karbon og også et skifte til fornybar energi, sa Benoit.
- Vi ser CCS som er avgjørende spørsmål. Men vi er bekymret for den langsomme framgangen for CCS. Videre mener vi at 50 prosent av gevinstene må komme fra energieffektivisering, sa Benoit.
Statoils kjærlighetsforhold
Statoils Inger Marie Norheim kunne love mindre forurensende fossil energi:
- Statoil vil ha handling. Vi vil ikke ha noen katastrofe. Vi jobber sammen med FNs generalsekretær i initiativet for bærekraftig energi til alle, sa Norheim og fortsatte:
- Statoil har et kjærlighetsforhold til gass. Å skifte fra kull til gass, er en lavthengende frukt. Det vil redusere utslippene med 70 prosent. Og fornybar energi er partneren i kjærlighetsforholdet. Det er et godt par. Når det ikke er sol eller vind, kan gass utfylle på minutter. Og det er akkurat det fornybar-energien trenger.
- Selv om vi skifter fra kull til gass, vil vi ifølge IEA være på vei mot 3 graders temperaturstigning, hevder imidlertid WWFs Samantha Smith.
- Bruk heller de store summene som går til CCS, på å utvikle lagringsmuligheter for fornybar energi, sier hun.
Les flere nyheter fra FN-toppmøtet Rio+20.
Lesernes kommentarer
Per Jan Langerud
24. juni 2012 - 12:33
Det er ikke behov for CO2-fangst
Oddbjørn Sjursen
24. juni 2012 - 12:34
co2 er BS!
Atle Devik
24. juni 2012 - 14:26
Vil det si.....
Og Sv må sluke flere kameler enn de allerede har gjort.
Det er også et paradoks at Norge pumper olje, og er ivrigere enn andre på å få flest mulig felt å pumpe fra og som er årsaken til at klima må "reddes".
Hvis Sv, som er så hjernevasket i miljøpolitikk, hadde foreslått å slutte å pumpe olje, hva da ?
Per Jan Langerud
24. juni 2012 - 20:09
Månelandingen blir 100 % fiasko
Kjetil Tonning
24. juni 2012 - 17:18
For enkelt, Langerud. Menneskeutslipp har betydning!
Faktum er jo at CO2-nivået i både havet og i atmosfæren er økende, og da kan en ikke forklare det med Henrys lov. Det skyldes derimot høyst sannsynlig de menneskeskapte utslippene fra fossile brensler. I følge klimaforskere ved bl.a. Bjerknessenteret er det slik at den temperaturøkningen som er registrert i havet er forholdsvis beskjeden, og derfor kan den alene ikke forklare den totale økningen av CO2 i atmosfæren. Den er ikke en gang i nærheten av å kunne forklare det.
Altså: Siden vi ser at mengden CO2 i både atmosfære og i havet er stigende, og at temperaturøkningen i havet ikke kan forklare hele CO2-økningen i atmosfæren, så kan en heller ikke si at CO2-økningen i atmosfæren skyldes Henrys lov om økt frigjøring av CO2 fra havet grunnet økt havtemperatur.
Oddbjørn Sjursen
24. juni 2012 - 17:24
Hvordan kan denne dustete loven forklare..
mennesker har ingenting eller lite med klimaendringer å gjøre. dessuten skulle vel vi ligget under 2 meter med hav nå iflg ekspertene. bare tull hele greie,alt for at bare for å politikere å øke makt,øke kontroll på folket, for at Fn skal ta kontroll over verden med en ny verdensorden.
Harry Andreassen
24. juni 2012 - 18:35
Henrys lov forklarer ikke
Alle diffuse forklaringer på sidelinjen av disse lovene er svada.
Per Jan Langerud
24. juni 2012 - 20:23
Nei Kjetil
De hvite kalkstein klippene ved Dover er et resultat av dette som skjedde for 70-100 mill år siden da dette området lå under havets overflate. Senere landheving har etter hvert bragt dette gode eksemplet på karbonatavsetninger opp i dagen.
Det som skjer i slike tilfeller, er at innholdet av kalsiumkarbonat i havet blir mettet og man får spontan utfelling av kalk. Når dette skjer ser det ut som snøbyger nede i havet og det er spesielt hyppig på grunne områder ved Bahamas og i den Persiske Gulf. Dette medfører at sjøvannet blakkes og fenomenet har fått navnet ”Whitings”. Bufferkapasiteten i havet kan betraktes som uendelig stor.
Per Jan Langerud
25. juni 2012 - 9:17
Feil igjen Kjetil
Den globale pH-verdien i havet ligger i området pH 8,1-8,3, dvs. at havet er basisk, ikke surt. Surt blir det først når pH verdien går under 7. De siste 100 år har pH verdien ligget mellom 8,0 og 8,3 pH enheter, og undersøkelser som er gjort viser at man kan tåle pH verdier mellom 6,5 og 8,5. I spesielle tilfeller for eksempel ved kraftig algeoppblomstring kan pH verdien lokalt komme opp på 9-tallet. Det er nok kalsium i havets øverste 200 meter til å binde all gjenværende fossil karbon på jorda (om det blir brent til CO2) som faste karbonater i havet. Enten biologisk ved kalkorganismer, eller kjemisk.
Nedbør har en pH verdi på ca.5,6-5,7, og det er så surt at det løser opp kalk og for eksempel marmorstatuer. Havets overflate dekker 71 % av jordoverflaten og har gjennom tusenvis av år mottatt enorme mengder ”sur” nedbør uten at havet har blitt surere av den grunn. Bedre bevis på at havets bufferkapasitet fungerer finner man neppe. I tillegg viser forskning på Great Barrier Reef utenfor Australia at korallene har økt sin produksjon av kalsiumkarbonat i takt med økningen av luftens CO2, ikke motsatt! Så verken korallrev eller skalldyr er i fare. Inspeksjon med miniubåt på noen av de mange tusen korallrevene på norsk sokkel viser at de vokser og har det utmerket. Det vil si at naturen selv justere pH verdien mot den globale middelverdien. Havets bufferkapasitet er altså uendelig og det vil den forsatt bli.
Kjetil Tonning
26. juni 2012 - 17:39
Tja, feil og feil, fru Blom. Jeg vet ikke helt det.
Du sier også at det finner sted en økning av kalsiumkarbonater i takt med CO2-økningen, så verken skalldyr eller koraller står i fare. Det høres underlig ut, for: Vi vet at CO2 gir surere vann ved karbonsyrelikevekten, og det er det som skjer i havet. Hvorfor skulle regn ellers ha lavere pH-verdi enn havet? Det skyldes jo nettopp reaksjon med CO2 i luften.
En siste ting er det du sier om at det alltid har falt surt regn, men at det ikke har endret havets pH-verdi. Nei, nettopp; det er først når de enorme menneskeskapte CO2-utslippene finner sted at det skjer, for det kommer i tillegg til det naturlige kretsløpet til CO2, og da blir det surere. Argumentet ditt om at det alltid har vært slik, blir derfor ikke noe "bevis" i seg selv, snarere tvert i mot; det er først etter at menneskene har forbrent fossilt brensel i en 150 års tid at vi ser at havet blir surere.
Ellers får du ha en god sommer, Langerud.
Kjetil Tonning
24. juni 2012 - 18:10
Henrys dustete lov, Sjursen?
Forskere tilknyttet CICERO uttaler følgende:
"Ser vi på variasjoner i solinnstrålingen, kan disse forklare rundt 10 prosent av den observerte oppvarmingen siden år 1750, mens bidraget over de siste tiårene har vært negativt (dvs. skulle ført til en temperaturnedgang). Det er kun økende innhold av klimagasser i atmosfæren som kan forklare den observerte temperaturøkningen, og da i særlig grad observert oppvarming de siste par tiår." At det var varmere for rundt ett tusen år siden, kan forklares med bl.a. solaktiviteten. Dagens globale oppvarming kan ikke forklares med sola og dens 11-årssykluser.
Harry Andreassen
24. juni 2012 - 18:30
Hadde du ventet
Kjetil Tonning
24. juni 2012 - 19:11
Annet å vente fra den kanten? Formidling av forskning er vel ok?
Det du sier lenger oppe at "med massevirkningslovene i tillegg, så blir alt komplett," er litt lite utdypende. Jeg kan ikke helt se i hvilken grad Guldberg og Waages massvirkningslov taler i mot det jeg skriver. Kan du utdype det, Andreassen?
Jorunn Lauvstad
24. juni 2012 - 18:51
20 år
Sementproduksjon gir også store utslipp av CO2. En løsning kan være å bruke den til produksjon av alger så så blir et viktig bidrag til dyreforet.
Kjetil Tonning
24. juni 2012 - 19:13
Jeg håper du har rett
Kjetil Tonning
25. juni 2012 - 9:16
Havets bufferkapasitet er ikke uendelig, Langerud
Tidligere, og da snakker vi vel om en del år tilbake, antok man at havet hadde en tilnærmet uendelig bufferkapasitet, men det er en myte som er avlivet. Dette bekreftes av forskere fra bl.a. Bjerknessenteret, NIVA og ved Meteorologisk institutt, UiO. Det er faktisk en del år siden man fant ut at havets bufferkapasitet ikke er uendelig.
Avslutningsvis: Vi kan ikke si at økningen av CO2-mengden i atmosfæren bare skyldes avgivelse fra et stadig varmere hav. Jeg skulle ønske det var slik, men slik er det altså ikke. Forbrenningen av fossilt brensel må absolutt regnes inn, og det ser vi bl.a. på reduksjon av den atmosfæriske oksygenmengden.