ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter H&M,mote,Redd Barna,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
– H&M-reklamen får ungdom til å føle seg tjukke, stygge og bleke PRESS -Redd Barna Ungdom mener H&M selger langt mer enn bikinier i årets bademotekampanje. H&M sier deres mål kun var å vise bademote. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-19/montasje980.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-19/montasje980.jpg

680 382

SKAPER OPPSTYR: H&Ms siste kampanje for bademote kritiseres for å fremme et usunt kroppsideal. Torunn Wigum Frøseth, leder for PRESS, mener kampanjen bidrar til å svekke ungdoms selvfølelse. Montasje: Faksimile HM.com/no/ PRESS-Redd Barna Ungdom

– H&M-reklamen får ungdom til å føle seg tjukke, stygge og bleke

PRESS -Redd Barna Ungdom mener H&M selger langt mer enn bikinier i årets bademotekampanje. H&M sier deres mål kun var å vise bademote.

Årets bademotekampanje fra H&M får ikke bare hudleger verden over til å steile. Bildene av en knallbrun Isabeli Fontana (28), får også lederen av PRESS -Redd Barna Ungdom, Torunn Wigum Frøseth, til å reagere.

– Jeg tror ikke en slik reklame er bra for verken gutter eller jenter. Modellen er ikke bare brun, hun er tynn, spiller på sex og viser fram mye mer enn en bikini, sier hun til ABC Nyheter.

Sett 20 reklameplakater

Wigum Frøseth tror mange norske ungdommer sammenligner seg med H&M-modellen, og ikke føler at de strekker til.

– Bare et fåtall av norske ungdom har en slik kropp, og jeg tror mange føler seg tjukke, stygge og bleke etter å ha sett denne reklamen. Det er trist, spesielt med tanke på at stadig flere får spiseforstyrrelser, sier Wigum Frøseth og legger til:

–  Bare i dag har jeg sett minst 20 slike reklameplakater, og de får meg til å tenke: Hva er galt med min kropp, og hvorfor ser den ikke slik ut?

Les også: Ungdom dyrker kropp, rus og spill

Siste moten innen badetøy

Kommunikasjonsjef i H&M Norge, Vibeke Holann, synes det er trist at kampanjen vekker negative reaksjoner.

– Vi er veldig lei oss hvis noen blir opprørt av vår siste badetøykampanje. Det har ikke vært vår intensjon å vise et spesielt ideal, vårt mål med kampanjen er og vise den siste moten innen badetøy, sier hun.

Holann sier at H&M vil ta med seg feedbacken de har fått, og diskutere internt hvordan de kan ta med seg tilbakemeldingen fra PRESS i fremtidige kampanjer.  

Les også:

De unge er verst

Sexsalg blant skoleelever i Ski


Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-05-11T07:57:12

Peter Hagen Peter Hagen

11. mai 2012 - 7:57

Tommelen opp

for Vigdis Berg! Men dessverre tror jeg ikke det nytter å korrigere vulgærkapitalismens frihet. Det er jo penger det handler om, og da
har ikke vanlige mennesker særlig innflytelse.
2012-05-11T09:13:01

Jørn Haakenstad Jørn Haakenstad

11. mai 2012 - 9:13

Kvinnesyn

Hvis reklamen reflekterer menns kvinnesyn, så har det synet tydeligvis ikke endret seg mye. En ting er påvirkningen overfor ungdom, noe annet er sementeringen av kvinner som sex-objekt. Nordmenn har en tendens til å være opptatt av likestilling når kvinner har mye klær på kroppen. Ikke når de har lite eller ingenting. Dobbeltmoralen passer de enøyde. Sex og kropp er selvfølgelig helt bevisst brukt i slik reklame, å tro noe annet er i beste fall selvbedrag.
2012-05-11T09:24:30

Johannes Berg Johannes Berg

11. mai 2012 - 9:24

Brun!

Det er sikkert noe sant i at selvbildet til jenter tar skade osv. osv., men å klage på at en modell fra Brasil er brun blir vel bare dumt? Eller skal de tvinges til å bare bruke bleke, ariske modeller?
2012-09-05T21:16:30

Chris larson Chris Larson

5. september 2012 - 21:16

Nei, nei, nei!!!

Ja, herregud! Noen er jo faktisk bleike, feite og stygge. Og de kan faktisk gjøre noe med det, de aller aller fleste, hvis de gidder.
Eller de kan velge å se ut som de gjør, noe som også er greit. Men skal vi ta konskvensen av artikkelens tekst så har du jo det perfekte tyranni, hvor vi nettopp må se på bleke, fete, kvisete ariske modeller før alle er fornøyd! Nei, se i dameblader, er det helt vanlige modeller der kanskje, neida akkurat det samme, slanke, vakre, brune,,,og damene kjøper disse bladene som bare det. Begynn heller å boikott disse bladene da, hvis du og dine meningsfeller virkelig mener alvor! Er det ikke nok, meningstyranni i dette landet fra før?!
Modellen er slank, ikke tynn. Mener man at modellen er tynn, lider man under det "moderne norske kroppsbegrep", hvor stadig flere ungdommer/unge voksne er "halvblubbete", noe som ikke var tilfelle for bare 30 år siden, det er usunt, det er dyrt(for helsevesenet) og det er heller ikke pent! Og, gidder man å røre seg kan det avhjelpes!
2012-05-11T11:06:28

Ove Jan Ludvigsen Ove Jan Ludvigsen

11. mai 2012 - 11:06

TAKK

Takk Gud for den kroppen du har, la ikke tidens supermodeller ødelegge ditt selvbilde!

Vær den du er i din kropp! Er ikke din livsledsager fornøyd med deg?
Gi han denne replikken - med en positiv tanke på deg selv!
"MYE Å TA I - MYE Å VÆRE GLAD I!

Kroppsfikseringen er ikke det som teller, men hvem du og jeg er på innsiden!

Husk du er Guds fullkomne skapning!

Evgl. Ove Jan Ludvigsen.
2012-05-11T14:40:09

Jan erik nicolaysen swann Jan erik nicolaysen Swann

11. mai 2012 - 14:40

ja ja

Hvis jentene slutter og kjøpe bikinier fra H&M,så forandrer de kanskje konseptet.Inntil da skjer det ingenting.
2012-06-07T13:59:49

Claes F Neeb Claes F Neeb

7. juni 2012 - 13:59

Jeg er enig

når det gjelder modeller med tydelige spiseforstyrrelser eller som er så tynne at ribbein, kragebein og hoftebein stikker ut. Det er verken pent eller noe som bør idealiseres. Denne modellen derimot er slank, men ikke spesiellt tynn! Hun ser ut til å være godt innenfor det som er en sunn kropp, og slik de fleste norske unge kvinner så ut på 50- og 60-tallet. At det klages på at hun er mørkhudet går jo i retning av rasisme. Det spilles heller ikke mer på sex enn man gjør i alle bransjer som har noe som helst med "glamour" å gjøre. Man kan til og med se det hos enkelte nyhetsopplesere (kvinner) på norske kanaler om man ønsker å legge merke til hvordan de gjør seg "deilige".

Når det gjelder tynne mennesker er dette verken et medisinsk problem eller et samfunnsproblem, sålenge det ikke fører til spiseforstyrrelser. Det gjør det som regel ikke om den psykiske tilstanden er god. Hvorfor hetser man tynne mennesker? Fedme derimot er et stort medisinsk problem og et samfunnsproblem som dessuten er sterkt økende. Hvorfor hetser vi ikke feite mennesker på samme måte? Er det mer synd om dem? Fedme er selvpåført. Dette kan ha forskjellige årsaker, men om man spiser mer enn man forbrenner blir man feit. Man spiser egentlig mer enn "sin del" av klodens ressurser, og er i tillegg en belastning for samfunnet og enkeltmennesker (tog, buss, fly, osv).

På meg virker sytingen over en temmelig normal, mørkhudet modell med en flott kropp, å ha bakgrunn i og appelere mer til den norske misunnelsen enn til sunnhetsidealet. Den holdningen fører vel snart til et krav om å ikke offentliggjøre bilder av vakre ansikter idet de mindre pene kunne komme til å føle seg støtt??!