SKAPER OPPSTYR: H&Ms siste kampanje for bademote kritiseres for å fremme et usunt kroppsideal. Torunn Wigum Frøseth, leder for PRESS, mener kampanjen bidrar til å svekke ungdoms selvfølelse. Montasje: Faksimile HM.com/no/ PRESS-Redd Barna Ungdom

SKAPER OPPSTYR: H&Ms siste kampanje for bademote kritiseres for å fremme et usunt kroppsideal. Torunn Wigum Frøseth, leder for PRESS, mener kampanjen bidrar til å svekke ungdoms selvfølelse. Montasje: Faksimile HM.com/no/ PRESS-Redd Barna Ungdom

– H&M-reklamen får ungdom til å føle seg tjukke, stygge og bleke

PRESS -Redd Barna Ungdom mener H&M selger langt mer enn bikinier i årets bademotekampanje. H&M sier deres mål kun var å vise bademote.

Årets bademotekampanje fra H&M får ikke bare hudleger verden over til å steile. Bildene av en knallbrun Isabeli Fontana (28), får også lederen av PRESS -Redd Barna Ungdom, Torunn Wigum Frøseth, til å reagere.

– Jeg tror ikke en slik reklame er bra for verken gutter eller jenter. Modellen er ikke bare brun, hun er tynn, spiller på sex og viser fram mye mer enn en bikini, sier hun til ABC Nyheter.

Sett 20 reklameplakater

Wigum Frøseth tror mange norske ungdommer sammenligner seg med H&M-modellen, og ikke føler at de strekker til.

– Bare et fåtall av norske ungdom har en slik kropp, og jeg tror mange føler seg tjukke, stygge og bleke etter å ha sett denne reklamen. Det er trist, spesielt med tanke på at stadig flere får spiseforstyrrelser, sier Wigum Frøseth og legger til:

–  Bare i dag har jeg sett minst 20 slike reklameplakater, og de får meg til å tenke: Hva er galt med min kropp, og hvorfor ser den ikke slik ut?

Les også: Ungdom dyrker kropp, rus og spill

Siste moten innen badetøy

Kommunikasjonsjef i H&M Norge, Vibeke Holann, synes det er trist at kampanjen vekker negative reaksjoner.

– Vi er veldig lei oss hvis noen blir opprørt av vår siste badetøykampanje. Det har ikke vært vår intensjon å vise et spesielt ideal, vårt mål med kampanjen er og vise den siste moten innen badetøy, sier hun.

Holann sier at H&M vil ta med seg feedbacken de har fått, og diskutere internt hvordan de kan ta med seg tilbakemeldingen fra PRESS i fremtidige kampanjer.  

Les også:

De unge er verst

Sexsalg blant skoleelever i Ski


Les flere nyheter

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Debatt om saker og hendelser er viktig for demokratiet. Men det er også viktig at debatten er uten sjikane, uønsket språkbruk eller personangrep. Derfor blir debatten hos ABC Nyheter overvåket av moderatorer som fjerner innlegg som bryter med reglene. Husk imidlertid at din ytringsfrihet ikke betyr at vi må publisere det du mener.ABC Nyheter krever at du registrerer deg med fullt navn.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Diskuter artikkelen her:

comments powered by Disqus