– H&M-reklamen får ungdom til å føle seg tjukke, stygge og bleke

SKAPER OPPSTYR: H&Ms siste kampanje for bademote kritiseres for å fremme et usunt kroppsideal. Torunn Wigum Frøseth, leder for PRESS, mener kampanjen bidrar til å svekke ungdoms selvfølelse. Montasje: Faksimile HM.com/no/ PRESS-Redd Barna Ungdom
SKAPER OPPSTYR: H&Ms siste kampanje for bademote kritiseres for å fremme et usunt kroppsideal. Torunn Wigum Frøseth, leder for PRESS, mener kampanjen bidrar til å svekke ungdoms selvfølelse. Montasje: Faksimile HM.com/no/ PRESS-Redd Barna Ungdom
Artikkelen fortsetter under annonsen

PRESS -Redd Barna Ungdom mener H&M selger langt mer enn bikinier i årets bademotekampanje. H&M sier deres mål kun var å vise bademote.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årets bademotekampanje fra H&M får ikke bare hudleger verden over til å steile. Bildene av en knallbrun Isabeli Fontana (28), får også lederen av PRESS -Redd Barna Ungdom, Torunn Wigum Frøseth, til å reagere.

– Jeg tror ikke en slik reklame er bra for verken gutter eller jenter. Modellen er ikke bare brun, hun er tynn, spiller på sex og viser fram mye mer enn en bikini, sier hun til ABC Nyheter.

Sett 20 reklameplakater

Wigum Frøseth tror mange norske ungdommer sammenligner seg med H&M-modellen, og ikke føler at de strekker til.

– Bare et fåtall av norske ungdom har en slik kropp, og jeg tror mange føler seg tjukke, stygge og bleke etter å ha sett denne reklamen. Det er trist, spesielt med tanke på at stadig flere får spiseforstyrrelser, sier Wigum Frøseth og legger til:

– Bare i dag har jeg sett minst 20 slike reklameplakater, og de får meg til å tenke: Hva er galt med min kropp, og hvorfor ser den ikke slik ut?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ungdom dyrker kropp, rus og spill

Siste moten innen badetøy

Kommunikasjonsjef i H&M Norge, Vibeke Holann, synes det er trist at kampanjen vekker negative reaksjoner.

– Vi er veldig lei oss hvis noen blir opprørt av vår siste badetøykampanje. Det har ikke vært vår intensjon å vise et spesielt ideal, vårt mål med kampanjen er og vise den siste moten innen badetøy, sier hun.

Holann sier at H&M vil ta med seg feedbacken de har fått, og diskutere internt hvordan de kan ta med seg tilbakemeldingen fra PRESS i fremtidige kampanjer.

Les også:

De unge er verst

Sexsalg blant skoleelever i Ski


Les flere nyheter