Advarer kolleger mot å bruke tid på Breivik
– Den politiske effekten er null, personen som står bak handlingene, er et null, hvorfor bruke så mye tid og presse på ham? sier Matlary til Klassekampen.
Hun sier det er dårlig bruk av arbeidstiden å stille opp med en seriøs analyse av noe som er så primitivt.
– Hvis man tar ham seriøst, bidrar man bare til mer oppmerksomhet om ham, som er hans reelle motivasjon, sier den anerkjente professoren i statsvitenskap.
– Det er tydelig at han selv tror på sin egen visjon, men denne er mer et alibi for massemord enn en politisk motivasjon. Hans ideer er banale, men hans gjerninger er onde og grusomme, hvorfor dvele ved dette, spør hun.
Les også: Begynner gjennomgangen av drapene på Utøya
Matlary sier Breiviks politiske forståelse og begrunnelse er primitiv og uinteressant, og at det ikke er noen som tror at det foregår en muslimsk invasjon av Europa.
– Derfor er dette heller ikke noe å analysere for en statsviter, sier hun.
På spørsmål om ikke fagfolk kan bidra til å vise at det er flere som deler hans politiske forståelse og analyse, svarer hun at det ikke er empirisk belegg for noe av det han hevder.
– Han setter opp muslim og kristen og lager merkelige skillelinjer til dels basert på raseteori. Hans analyse er så dum og primitiv at den er helt uten en realistisk referanseramme, og han har ingen bevegelse bak seg, sier hun.
Rettssaken mot Breivik er inne i sin tredje uke og starter opp igjen på torsdag. Den planlegges å vare i ti uker, og dom er ventet senest 20. juli.
Les også:
Pengene renner inn på Utøya-konto
AUF-lederen: - 22.juli-ofrene var pionerer
Breivik reagerte for første gang



Lesernes kommentarer
Håvard Furulund
2. mai 2012 - 8:18
Dette monsteret
Per Jan Langerud
2. mai 2012 - 8:55
Mye riktig i det Breivik sier
E.D.
2. mai 2012 - 9:21
Tenk igjennom det du sier.
Med "tom påstand" så mener jeg at innlegget ditt er blottet for "saklig begrunnelse" for det som vil skje i det 20 års-perspektivet du slenger ut.
Det blir som å lage en reportasje i avisa, der bare overskriften er tilstede, mens selve innholdet står tomt.
Den følelsen det er lett å sitte igjen med etter å ha lest innlegget ditt, er at du ikke har særlig sans for mennesker fra fremmede kulturer.
Det er imidlertid alt for lite til å ilegge dem all verdens ondskap og herskelyst, men det er akkurat det du indirekte gjør ved å si at abb har rett i noe av det han sier !!
Inger Vibeke Haugen
2. mai 2012 - 11:44
Afrode igjen!
Johan Blake
2. mai 2012 - 20:29
Jeg tror vi har å gjøre med
Jan Robert Undlien
2. mai 2012 - 11:51
Tenk deg om!!!!
Ken Nilsen
2. mai 2012 - 16:43
helt riktig Jan Robert
Det er på tide at Noen tør nevne dette på sann måte. Det er faktisk med bekymring vi bør se på hva som virkelig skjer i landet vårt. Man kan da sannelig ikke alltid være så naiv? Er det slikt at man med en gang man sier noe som kan tolkes rasistisk,ja da ropes det høyt. Men når de faktiske forhold vises i vårt samfunn,dette seg være en talentløs integrering og hvordan "våre nye landsmenn" greier å bruke systemet på det groveste....Ja da er det faktisk KUN sannhetens ord som skal "hysjes" ned , for vi kan da bli oppfattet som rasister. Det er IKKE rasistisk , men harde fakta på hva som skjer og frykten vi bør se i øynene for hva som kan skje. Jeg er ikke rasist men jeg er glad i Norge, vårt land og vårt demokrati som våre forfedre har bygget. Jeg håper på en sterkere nasjon som ivaretar sine landsmenn og stiller strenge krav til de som måtte komme til vårt land det seg som flykting eller asylsøker. Folk er redde for å si dette ,men det er vel på tide at det blir sagt.
E.D.
2. mai 2012 - 17:18
Hva skjer?
Er alle kirker brent ned til da, og erstettet med moskeer?
Nei. Fortell meg hvordan abb har rett i det han sier.
Hva er så riktig med det Per Jan sier?
Han bare slenger ut en luftig tanke om at NOE vil komme til å skje om 20 år. Javel. Hva da?? Så lenge han ikke konkretiserer noe som helst, så er det snakk om tomme påstander.
Kjell Arne Thomassen
2. mai 2012 - 20:42
Hva har sjedd de siste 20 år
Det snakkes og presses på for å åpne for konfliktråd bassert på sharia her og. Norge skal endre grunnloven for at denne skal bli relegionsnøytral. Det skal stemmes på stortinget 26/5 om dette.
Kom ikke her og sleng med at det ikke er store endringer på gang. Vi vanlig folk er ikke helt idioter heller.
Når våre politikere er livredde for å si ting som det er pga rasisme beskyldninger ender vi opp med å utrydde vår egen kultur.
Robin Andersen
10. juli 2012 - 9:21
Man ser det man vill se afrode
Sannheten vet du og alle i hjertet ditt\sitt. Men når man fornekter virkeligheten, fordi den er ubehagelig så har man virkelig fortrengt noe viktig.
Sannheten er der, men man må være sterk for og akkseptere den, når den er ubehagelig.
Bedre med en erkjennelse av sannheten, en og tviholde på en løgn.
Du kan nekte i tusen år, sannheten er den samme.
Tor Stafne
25. september 2012 - 16:01
Afrode
ikke kan se hvilken retning dette bærer, da har vi virkelig en grunn til å frykte fremtiden! Symptomene har alt begynt!!
T. A. G
3. mai 2012 - 13:46
Hold deg til saken!
Det er stor politisk enighet om dagens innvadringspolitikk og asylregime.
Selv idag feirer norskamerikanere 17, mai og er stolte over sine norske herkomst. De fleste av de tidlige invandrerne, reist fra fattigdom og sosial nød. Men fortsatt er de stolte over sin kulturbakgrunn. Det betyr eller ikke at de er mindre Amerikanske enn andre.
Høyrekstreme omfavner Israel og hyller Jødene. Forøverig en omfavnelse de fleste Jøder, opplever som kvalmene.
Nettopp fordi mye av argumentasjonen mot Muslimer fra høyreekstreme er så til de grader lik mellomkrigstidens antisemittiske propaganda.
Like lite som tiden før 1940, var offer for en Jødisk verdenskonspirasjon, har dagens innvandring noe med slike teorier om verdensherredømme.
Jødenes 1000 årige historie i Polen, viser at det å holde på språk og kultur ikke nødvendigvis er noe negativt, ettersom de utmerket seg på mange viktig områder i samfunnsutviklingen. Selv om det der som eller finnes skjemmende punkter.
http://bildr.no/view/1171809
Tenk om Begin far hadde bodd i dagens Norge og hadde nektet konsekvent å snakke norsk? Slik han nektet å snakke polsk i førkrigs Polen.
Ingolf Nilssen
3. mai 2012 - 21:23
T.A.G Saken er at retten dømmer.
Jeg er noe bekymret over din siste linje : ""Tenk om Begin far hadde bodd i dagens Norge og hadde nektet konsekvent å snakke norsk? Slik han nektet å snakke polsk i førkrigs Polen""
Synes du det var ok at Begin viste en slik arrogant holdning ovenfor det landet han bodde ?
Jeg svarer med at jeg forstår din liknelse som at det er noe du aksepterer. Det betyr at du aksepterer at det dannes miljøer i Norge som ikke forstår norsk, hverken i skrift eller tale.
Det er en innvandringspolitikk som er noe ukjent for de fleste, men det forundrer meg ikke at du har så dårlig samvittighet at din botsøvelse er å tillate utlendingers etablering i Norge over en tusenårsperiode uten å tilegne seg Norsk tale eller språk.
La meg spørre deg. Hvilket lovverk skal de innrette seg etter?
Ikke forstår jeg deg, men hvis det er slike tanker om framtiden som florerer i de miljøer du vanker! Jeg anbefaler deg to jerntabletter, deretter et varmt bad, å så i seng.
M J
2. juni 2012 - 21:42
Dette ER saken
Jeg har sagt det før men sier det gjerne igjen; de folkevalgte er en gjeng kaklende høner som verper Breivik-egg i samfunnet vårt. Dette er et sammensatt problem som ikke bare har med en gal manns raid på utøya å gjøre, men som også altså omhandler (i høyeste grad) innvandringspolitikken i Norge. Å underkjenne det faktum avler bare flere Breivik´er.
Men det er kanskje det du egentlig vil?
Magnar Mauritzen
2. mai 2012 - 10:22
Per Jan!
En skal ikke være så veldig opplyst for å kunne se konturene av utviklingen i det Europeiske samfunnet med de enorme folkevandringene som nå finner sted. Og dessverre så er jeg redd slike kultur kolisjoner ikke ender godt.
Når så mange av våre nye landsmenn ikke respekterer og vil godta vår kultur så har vi ett problem. Slik er det bare desverre.
E.D.
2. mai 2012 - 10:50
Så mange?
Helge Larsen
2. mai 2012 - 11:55
Til deg Afrode!
Har du virkelig så kort hukommelse?
Neste gang det blir opptøyer så tør ikke politiet eller politikkere å mukke, de blir regelrett truet på livet, om at holder de ikke kjeft så blir de og tatt.
Og så finner vi slike som sover sin "Afrodite søvn", og tror at i fremtiden så blir det ikke flere opptøyer i Oslo. Til de som tror det, vil jeg si. Lær av historien, den forteller at vi er ved en begynnelse. Våre politikkere har innsett at muslimsk integrering når det gjelder kultur-verdier som har med kristne verdier å gjøre, ikke er vellykket, fordi AP selv ikke har falt ned på den rette side, og har valgt å fremme kristen reell kultur. Det som så har skjedd og som fremdeles skjer, er at de blir på en måte blinde veiledere for nye innvandrere når det gjelder kulturell integrering, og av den grunn så ødelegger de selv for integreringspolitikken, ved at muslimene ikke finner noe brukbart å feste tillitt til ved vår norske kultur generert fra regjeringen.
Resultatet er framtidige brutale kultur kolisjoner, med eskalering av vold og fremmedhat. Som faktisk skyldes AP og SV sin egen uklokskap ved at de selv ikke har et tros fundament i botten av sin egen ideologi.
E.D.
2. mai 2012 - 17:41
Har AP prøvd å kristne deg da?
Det høres ut som du tenker at alle som kommer fra muslimske land er Islamske fundamentalister -klar til å få sendt våpen og bomber fra sine overordnede.
Tror du på dette helt konkret, eller mistenkeliggjør du fremmedkulturelle hensikter noe her nå?
Jeg tror du gjør det. Du tillegger en hel gruppe mennesker egenskaper og ekstremistiske religiøse holdninger som bare et fåtall av dem EGENTLIG har.
Det er en levende skepsis i deg. Du foretar en nærmest paranoid generalisering av et stort antall mennesker, som slett ikke behøver å være mer religiøse ekstremister enn deg og meg. Det bli feil.
"Blinde veiledere" sier du. Da er de vel blinde da, og det skulle bety at sjansen for at de organiserer seg til en væpnet kamp mot makten her i landet ikke er så stor heller?
Blinde veiledere har vel ikke det samme målet som seende veiledere har skulle jeg tru.
De tankene abb har om muslimene går langt over alle støvleskaft,
men dessverre er han ikke alene om fremmedfrykten.
Ingolf Nilssen
2. mai 2012 - 18:50
Ekstremistiske holdninger, Afrode se her.
har fremmedfrykt? De frykter faktisk folk fra sin egen kultur, og det med god/ grunn.
Nå sist i Sverige skjedde det et drap, og til og med der klarte/turde ikke Svenske myndigheter å gi dem den beskyttelsen de ba om. Ved å flytte fra sitt hjemland trodde de at de var trygg.
Afrode, tenk over hva det er du legger i fremmedfrykt, og tenk over at de såkalte fremmede kan frykte sin egen kultur, for ikke å snakke om sine egne.
E.D.
2. mai 2012 - 19:36
De også avskyr sine egne ekstremister
Ut fra ditt synspunkt, så virker det jo nesten som om deres frykt er berettiget.
MEN SKAL VI VÆRE NØDT TIL Å OPPFYLLE DERES FRYKT ??, eller skal vi alle innse den sannhet at det er snakk om et fåtall terrorister som ødelegger for et flertall bestående av fredelige mennesker?
Behøver vi å gjøre oss selv så paranoide som abb er?
Ingolf Nilssen
2. mai 2012 - 20:51
Afrode, du forstod ikke spørsmålet.
Jeg viste til det drap som akkurat var i Sverige. Det en rekke andre tilfeller hver dag som går utover kvinner og barn. Det skrives om problemet, til og med enkelte innvandrerkvinner sier fra, og det med fare for sitt eget liv og helse.
Hva kaller du disse kvinner i innvandrermiljøer som har den uskikken? Rasister med fremmedfrykt? Høyreekstreme?
Eller skal de ofres på toleransens alter for at enkelte skal få ri sin kjepphest?
Ass Faltum
11. mai 2012 - 17:02
Huff, så naiv du er.
Magnar Mauritzen
2. mai 2012 - 13:24
Du Afrode du Afrode!
E.D.
2. mai 2012 - 17:45
Magnar er du her her å ?!!
M J
1. juli 2012 - 9:25
Sterke..?
Vi dyrker individets frihet til å velge utifra et ideal om at alle i samfunnet skal kunne følge sin egen overbevisning, men det har en pris og prisen vi betaler kan komme til å bli dyrkjøpt, svært dyrkjøpt simpelthen fordi denne friheten fører til at vi vesteuropeere føder færre barn enn ikke-vestlige. Nå har det seg slik at 2 og 3 (osv.) generasjon innvandrere pr. definisjon IKKE betraktes som innvandrere på meningsmålingene, men er å anse som nordmenn. Dette gir en misvisning i forhold til reelle antall som igjen er en hvilepute-gavepakke til alle de som virkelig mener dette ikke er et problem.
Jeg skal ikke favorisere late, udugelige nordmenn. Vi er generelt sett en gjeng dårlig skolerte "bedrevitere" uten hverken særlig sterk kultur, moral eller evne til samhold. Men hva er det med de folkevalgte som synes det er greit å dele ut oljepengene og velstanden vi har bygget opp gjennom en årrekke til alt og alle som kommer hit og banker på døren med lua i hånden? Hva med å ta tak i problemene vi faktisk har her i landet først?
Norge er på mange måter et sykt, infisert land der innbyggerne generelt fremdeles har det for bra til å bry seg i nevneverdig grad, men for alle etniske nordmenn som er oppvokst i Oslo, og som har sett denne utviklingen gjennom en årrekke, bør det ringe noen bjeller og blinke noen varsellamper fordi Oslo sentrum virkelig er i ferd med å utvikle seg til en farlig smeltedigel der aggressjon, avmakt, sinne, frustrasjon og til slutt voldsutøvelse utgjør en stadig større del av hovedingrediensene og bybildet..
Per Jan Langerud
2. mai 2012 - 17:50
Nordmenn er allerede på flukt
Håkon Albert Olaussen
7. september 2012 - 9:41
ENIG!
Sigmund Abusland
2. mai 2012 - 10:23
De mange jeg snakker med
E.D.
2. mai 2012 - 10:55
Intelligens
Mange er mye smartere enn de burde vært, og jeg tror heller ikke at Adolf Hitler hadde spesielt lav IQ.
Men det er ikke det vi snakker om her !!
Lukk opp øynene !!
Kåre Bjelland
2. mai 2012 - 14:38
Afrode