ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter islam,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Menn overrepresentert på islamfiendtlige nettsteder

Enslige, barnløse menn over 65 år, med lite utdannelse, er overrepresentert på islamfiendtlige nettsteder, ifølge en kartlegging som Klassekampen har gjort.

Klassekampen har brukt analyseverktøyet Alexa til å gjennomgå åtte islamfiendtlige nettsteder som blant andre Gates of Vienna, Jihad Watch, The Brussels Journal, Islam Watch og Atlas Shrugged.

Ifølge avisens statistikk er aldersgruppen 65 år og oppover overrepresentert på samtlige nettsteder. Menn er klart overrepresentert, og de færreste har utdannelse utover grunnskolenivå. De færreste har barn og folk som besøker sidene gjør det hjemmefra og ikke fra jobb eller skole.

Avisens statistikk samsvarer bra med velgergruppene til høyreekstreme partier i Europa, mener journalist og forfatter av boken «Hatet mot muslimer», Andreas Malm.

– Her er det en overvekt av eldre menn, ofte arbeidsledige, som kan føle seg utstøtt fra samfunnet og som søker mot en forklaring og en syndebukk, sier han.

– Den typiske profilen for konspirasjonsteoretikere er eldre, ensomme menn, som blir helt besatt av et spesielt spørsmål og som kan trekkes mot islamfiendtlige konspirasjonsteorier, sier Malm.

Han får støtte fra redaksjonssekretær Tor Bach i magasinet Vepsen. Gruppen av eldre mennesker har en del fellestrekk, mener han.

– For det første preges de av en mistillit mot hele samfunnet og det demokratiske systemet. For det andre tror de oppriktig at noen vil dem noe vondt, sier Bach. Han ønsker ikke å generalisere for mye, men mener det i all hovedsak er snakk om sinte og frustrerte mennesker som føler seg kneblet når deres synspunkter ikke blir hørt.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-04-24T08:09:16

Nils henrik malme Nils henrik Malme

24. april 2012 - 7:09

Passer vel Klassekampen bra................

Feil fokus og feil informasjon som dette er kjent stil for Klassekampen. Det hadde passet utmerket i deres bilde at de islamofobe består av av et knippe "ufarlige duster". Sorry klassekampen, men i den virkelige verden er antakelig bildet et helt annet. At ABC velger dette som oppslag blant tusenvis av andre og interessante "undersøkelser" sier vel sitt om redaksjonens innhold - eller skal man si - manglende innhold !
2012-04-24T08:12:23

Katarina Olsen Katarina Olsen

24. april 2012 - 7:12

Helt sykt....

Synes det er helt sykt og diskriminerende å sette folk i bås,om de har liten utdannelse ,eller ikke !!! Hva i all verden har dette med saken å gjøre ! Vet om mennesker som er superintelligent,selv uten så høy utdannelse.Nei,det der har ingenting med saken å gjøre.Det neste går vel ut på at de som veier for mye,er synes ditt og datt ! Det er vel mennesker i alle kategorier som kan ha en "islamfiendtlig" holdning,det være seg menn eller kvinner ! Har lagt merke til at alt som skal nevnes må sjikaneres,og sammenlignes med høy eller lav utdannelse...bare for å få understreket at de med lav utdannelse er omtrent helt koko ! Fy skam for å undertrykke mennesker på den måten !
2012-04-24T10:33:47

Sigmund Abusland Sigmund Abusland

24. april 2012 - 9:33

Man må være sosialist

for å få jobb på et universitet. Og klassekampen regner alle andre som lavutdannet. Helst må man være sosialøkonom eller statsviter. Andre teller ikke
2012-04-24T08:14:39

Tor berg Tor Berg

24. april 2012 - 7:14

kriterier

Hva kom først - høna eller egget...i denne setting vil det si ...hva er kriteriene for undersøkelsene. Er det f.eks noen som vil ha dokumentasjon for det som passer inn i deres "agenda", så finner man den dokumentasjonen. Man søker det som bekrefter sin overbevisning og skulle en slik undersøkelse ha troverdighet er neppe Klassekampen den riktige til en slik undersøkelse....
2012-04-24T08:20:25

Per hansen Per Hansen

24. april 2012 - 7:20

Gamle menn med lav utdannelse.

Til VG forteller en 23 år gammel amerikaner at «Det er min drøm å treffe Breivik».

– Det Breivik gjorde på Utøya, viste at han er en rasjonell nasjonalistisk patriot som ønsker å verne sitt folk mot islam, multikulturalisme og marxisme, sier amerikaneren, som er student ved det katolske universitetet Assumption College i Worchester i Massachusetts.
2012-04-24T08:34:12

Svein Grønnevik Svein Grønnevik

24. april 2012 - 7:34

?

Hva har terroristen Breivik å gjøre med mennesker som elsker demokratiet og som bruker ytringsfriheten? Breivik er av samme støpning som norges første terrorist Lars Gule og andre sinnsyke terrorister. Det er ikke dem klassekampen harselerer med!
2012-04-24T10:23:33

Christen Krogvig Christen Krogvig

24. april 2012 - 9:23

Hvorfor USA

Hvis VG må reise helt til USA for å finne en person som støtter ABB, sier det mye om hvor fredelige "høyre-elstremiter" er.

Til sammenligning kan det nevnes at Lars Gule har skrevet følgende: "The Pew Global Attitudes Projec... er intressant i denne sammenhengen. Den viser at i Indonesia har 58 prosent tillit til at bin Laden gjør det riktige", i Jordan er tallet 55 prosent, i Marokko og Pakistan 49 prosent og i Palestina hele 71 prosent! Det blir ganske mange millioner av dette! Dette er ikke noen marginal bevegelse!"
2012-04-24T08:33:05

Per hansen Per Hansen

24. april 2012 - 7:33

Veien videre

Vi hører at nynazisme og slikt er på fremmasj i europa. Ikke overaskende.
Dette blir resultatet i kjølvannet av uhemmet innvandring og et større inntog av islam.
Jeg skulle ønske at det ikke var slikt, men dessverre skal våre etterkommere få mye å slite med på den fronten.
Arbeidsledighet og hat mot innvandring, startet også en krig i Tyskland.
Problemer og opprør oppstår igjen.
2012-04-24T08:36:41

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

24. april 2012 - 7:36

Så mye tull.

En har vel meninger selv om personen ikke har all verdens utdanning.
Hva har det med den enkeltes oppfatning og gjøre?
Tror Klassekampen at de er dem som er best rustet til å vurdere folks meninger?
Er dem kanskje overkvalifisert i samfunnet fordi dem skriver i en avis.
En bilmekaniker,hjelpepleier,gartner eller en husmor har vel like god kjennskap til samfunnsrelaterte saker som en kirurg,lektor eller andre med høyskoleutdanning for den del.
Jeg har møtt mange med høyere utdanning som ikke skjønner noen ting utenom sitt fag/utdanning.
Så slutt å se ned på mennesker eller sette mennesker i bås.

Vi har en asyl og innvandringspolitikk som er feilslått.Samt politikere som ikke gjør den jobben de er satt til.Derfor har det blitt slik redsel og fremmedfrykt blandt folket.
Ekstreme elementer ødelegger for alle parter på begge sider.
En ryddig og ikke minst rettferdig asyl-innvandringspolitikk vil en komme langt med,tror jeg.
Samt følge de lover og regler som gjelder i Norge.Ikke forandre etter hvem som skal ha opphold eller ikke.
2012-04-24T10:30:00

Christen Krogvig Christen Krogvig

24. april 2012 - 9:30

Farlige nettsteder

PKerne kontrollerer det meste av mediene. Dermed blir andre kanaler som presenterer en alternativ virkelighetsoppfatning en trussel.

Det som er så farlig for PKerne er at hvis folk begynner å lese på slike nettsider, vil de raskt miste tillit til PK-pressen. Under krigen innså befolkningen at PK-pressen løy for dem. Etter hvert som folk orientere seg mot alternative nyhetskilder vil det samme skje med tilliten til PK-mediene.

For øvrig er ABC-nyheter temmelig enestående ettersom denne avisen tillater leserne å kommentere saker av denne natur der PK-mafiaen mener at det er moralsk edelt å lyve.
2012-04-24T12:40:55

T. A. G T. A. G

24. april 2012 - 11:40

Alternativ virkelighet som dreper!

Heldigvis deler veldig få ABB sin virkelighetsforståelse. Problemet er vel heller, små grupper uten innflytelse og gjennomslag, som utvikler sin egen subkultur og virkelighet.

Vi som har levd noen år, gjennomskuer ganske fort, likhetspunktene med tidligere tiders autoritære høyreekstreme.

Vold og voldskultur, sammen med, lav teskel for å ta i bruk vold, kjenntegner dissse miljøene.

Her ett utrag fra Johan Helges Blogg i VG.

2. juli er altså ikke første gang høyreekstremister har forsøkt å drepe mange venstreorienterte i Norge. Nedenfor står en liste med 33 angrep i Norge siden 1977:

*** I minst 18 av angrepene var gjerningsmennene høyreekstremister e.l. I de resterende 15 tilfellene var gjerningsmennene antakelig rasistisk motiverte (og kan ha vært høyreekstremister).

*** Alle de 33 tilfellene er angrep på venstreorienterte (10 tilfeller ) eller mørkhudede (23 tilfeller). (Hadelandsdrapene i 1981 er ikke tatt med, da de to drepte neppe var venstreorienterte eller innvandrere.)

*** For alle de 33 tilfellene gjelder at

- enten er noen blitt drept (5 tilfeller – i de 4 tilfellene før 22. juli var det til sammen 5 drepte, alle mørkhudede),

- eller så antar jeg (vel å merke ut fra til tider lite informasjon) at angrepet har vært livsfarlig, dvs. at noen lett kunne ha blitt drept (28 tilfeller).
2012-05-10T09:24:30

Per hansen Per Hansen

10. mai 2012 - 8:24

Frem fra glemselen

Les litt på denne linken, og tenk litt på det.

http://www.fmi.as/component/content/article/235
2012-04-24T12:52:58

Løve Løve

24. april 2012 - 11:52

Innvandrere

Skal være så grei at jeg kommer mange i møte denne gangen...
Så kanskje vi finner tonen godt , ut fra vårt felles flotte antirasistiske ståsted.. 
Jeg er helt enig med dere i at et fargerikt mangfold er berikende og flott..
Men jeg tar det som en selvfølge at alle som kommer hit lærer seg det Norske språk umiddelbart, og innretter seg etter Norske normer og skikker.. Det er vårt land, vår historie, og vår kultur som gjelder...
Og ingen skal påberope seg sær-rettigheter av noe slag, eller gå og virre rundt med Finlandshette eller tilsvarende hodeplagg som skjuler deres identitet
De som bevisst forsøker skjule sin identitet, lyver om sitt opphav eller alder, eller begår straffbare handlinger, må settes på første sjark eller transportfly tilbake til opprinnelses-stedet, uten mulighet for klage eller retur..
Integrering må skje på en homogen måte med lik fordeling blandt Nordmenn, slik at det ikke blir dannet enklaver for de enkelte nasjonaliteter rundt omkring..
Hvis noen kommer hit og skal ha fordelene av å være her, da må de ta med seg forpliktelsene også...
Ellers er det på huet og ræva ut med dem igjen, med største hastighet..
Jeg våger ydmykt å påstå at jeg har flertallet av etniske Nordmenn bak meg, når jeg sier dette..
Jeg er en fantastisk person som ønsker alle godt, og tror at alle kan bli gode Nordmenn uansett farge og rase.. Noe som selvsagt må være et overordnet mål om de kommer hit....
Så ikke prøv dere engang på kalle meg rasist !!!
Det er en selvfølge at kommer man på besøk i en annen manns hus og blir tatt vel imot, så skal man følge reglene som gjelder der.. Det er er vanlig skikk og bruk, og normal høflighet...
Allt annet blir sett på som provokasjon og en frekkhet, og kvalifiserer til utkastelse..
Så enkelt, og så vanskelig er det... Ferdig med det !!
Håper vi som sanne antirasister kan enes om dette som en minste felles plattform for våre meninger og følelser...
2012-04-24T12:57:18

Jørn Haakenstad Jørn Haakenstad

24. april 2012 - 11:57

Kjempegrei

Du er kjempegrei. Lurer bare på hva som er "norske normer og sikikker". Ingen har klart å definere det for meg ennå. Hva er norsk kultur? Hvorfor er det skummelt med enklaver, når nordmenn bor i enklaver i andre land, for eksempel USA, Spania og andre land? Hvor mye følger vi skikk og bruk dit vi kommer? Nå kan jeg så klart tolke innlegget ditt som ren ironi. En annen ting er hvorfor du må skrive anonymt. Er det nordmanns vis? Å være feig?
2012-04-24T14:35:43

Løve Løve

24. april 2012 - 13:35

Kjempegrei..

.
Uffda.. klarer du ikke å finne ut av hva som er Norske normer og kultur ??? Det blir desverre aalt for langt innlegg til at jeg kan forklare deg det her, men en god ide kan være å ta et grunnkurs i samfunnsfag og historie.. For i skoleverket, skjønner du, har de veldig mye informasjon om det...
Bare et velment tips !!
Når det gjelder min anonymitet så beror det på en misforståelse, da jeg har registrert meg med mitt fulle navn.. Men forøvrig poster jeg ingenting jeg ikke kan stå inne for, i motsetning til mange andre her...
2012-04-24T16:57:16

Jørn Haakenstad Jørn Haakenstad

24. april 2012 - 15:57

Javel

Har grunnfag i samtidshistorie og i samfunnspolitikk. Det hjelper ikke når DU ikke definerer hva som er norsk kultur og norske normer. Er det import av kvinner, sexhandel, skyting av eksen, alkohol- og rusmisbruk, svart arbeid og høy stønadstøtte du sikter til? At folk søker sammen med samme bakgrunn dit de kommer er ikke unaturlig, de kan være integrert for det. Nordmenn bor ikke spredt over hele Spania, ei heller USA, de søkte og søker sammen.
2012-04-24T21:51:02

Edel johnsrud Edel Johnsrud

24. april 2012 - 20:51

tror du har misforstått her,,

tror du har misforstått her,, det du lister opp her er jo forbrytelser og overgrep som er overrepresentert av innvandrerne det,, det leser vi om i media hver bidige dag! nesten samtlige som blir tatt er utlendinger,det flommer over av dem i norske fengsler,, ps,, du glemte alle voldtektene som blir begått, hvor ikke vestlige er overrepresentert! ikke rart folk er bekymra for landet,s fremtid!
2012-04-26T12:04:10

Løve Løve

26. april 2012 - 11:04

Konsekvensanalyse..

Jeg skal gi deg et godt tips til, som går på konsekvensanalyse...
Tror ikke du selv har barn, ut ifra de meningene du presenterer her...
Eller kanskje du ganske enkelt ikke bryr deg...
Gi blaffen i en reell integrering, og se bare noen få tiår fremover !!
Med en tenkt utvilking av at grensene våre stort sett står vidåpne, slik skremmende mange her ser ut til å ønske, vil vi ha et mini Afghanistan, et mini Irak, et mini Somalia, et mini Russland, et mini Syria, kanskje sågar et helt mikro Balkan (Jippi !!!), fordelt rundt omkring det sentrale Øst og Sørlandet.. Tillater vi en, kan vi ikke nekte en annen... Det er diskriminering..
Er jo klar over at jeg har maksimert dette noe ut av proposjonene hvis vi bare ser etpar tiår fremover, men selv med bare halvparten av disse enklavene, vil vi i sannhet ha overlevert en meget blodig arv til våre etterkommere..
Greier ikke helt å bestemme meg for om jeg skal tro det er dumskap/naivitet, eller ren ondskap som driver deg og dine meningsfeller
2012-04-24T14:39:44

Løve Løve

24. april 2012 - 13:39

Ironi..

Og jeg vil på det mest bestemte tilbakevise påstanden om at jeg driver med ironi her på siden... Det er det ikke.. Det er "blodig alvor" som man sier..
2012-04-24T14:46:30

Løve Løve

24. april 2012 - 13:46

Enklaver..

Enklaver ødelegger for en reell integrering, som jo er et felles mål vi alle har..
2012-04-24T13:18:31

T. A. G T. A. G

24. april 2012 - 12:18

Autoritær utsagn - Lov og Orden

- Norske normer og skikker?

Ja du minner om "nestkjærligheten" til Alfred Næss.

http://www.youtube.com/watch?v=v9rBqYuYhmQ
2012-04-24T13:32:23

Løve Løve

24. april 2012 - 12:32

Alfred Næss

Skal gi deg for at det finnes små likheter, men hele poenget med det stykket er at man rakker ned på allt og alle underveis... Jeg har ikke rakket ned på noen !!!
2012-04-24T15:41:00

T. A. G T. A. G

24. april 2012 - 14:41

Poenget er også dette!

Ditt forsøke på å normere norskhet, vil sende deg ut i en lignene nedadgående spiral, hvor du ender opp med dine egne normer, som sannsynligvis ikke er i tråd med mine.

I tillegg er dette en frekk form for dobbelt kommunikasjon, hvor det implisitt gis inntrykk av at innvandrere ikke lærer seg norsk. Noe jeg faktisk tror de gjør.

Samtidig er det heldigvis intet i norsk lovgivning, som normere en spesifikk oppførsel eller tro. Kjenner mange godt integrerte Finnmarking på Østlandet, som fortsatt er "Finnmarkinger i sitt innerste vesen. Vise versa med Oslofolk som har bodd 40år i Nord Norge, men som fortsatt føler seg som Oslogutt/ Jente.

Derfor må folk som lever i Norge og følger norsk lov, kunne ta med seg ting fra sin egen kultur. Eksempelvis Polakker som i 1000år ga Jøder ett fristed og var langt foran andre Europeiske nasjoner i liberale holdning.

http://bildr.no/view/1165073

http://bildr.no/view/1165074
2012-04-24T16:49:04

Løve Løve

24. april 2012 - 15:49

Poeng..

Nå ilegger du meg meninger som jeg aldri har forfektet..
Har aldri ment at innvandrere på generell basis ikke lærer seg Norsk..
Jeg sier bare at det må finnes en kraftig konsekvens for de mange som ikke gjør det..
Angående oppførsel og Norske normer/verdier, så sikter jeg ikke til hvorvidt noen fjerter på kjøkkenet, eller piller seg i nesen.. Så banal er jeg ikke.. Derimot henviser jeg til saker som respekt av kvinner, som helt likeverdige til mannen, Kjønnslemlesting, Tvangs-ekteskap, Tvungen bekledning, og til det å gi Positive bidrag tilbake til det Norske samfunnet, både økonomisk og praktisk..
Kan godt fortsette en lang stund til, men dette utgjør noen av hovedpunktene...
Å henvise til småting som de forskjellene vi har mellom østlendinger og finnmarkinger, og sammenligne det med kjønnslemlestelse og syrekasting, viser bare hvor patetisk og helt ute på jordet du er...
2012-04-24T20:29:00

Aage Henry Andersen Aage Henry Andersen

24. april 2012 - 19:29

Intergrering

Helt enig med Løve
2012-04-26T12:16:53

Løve Løve

26. april 2012 - 11:16

Takk !

Takk skal du ha ! Setter pris på det !!
Men ellers ble det veldig stille her !!

Lurer på om det kan komme av mangel på banale og dårlige argumenter ??
Trodde faktisk ikke det fantes noen grenser for mengden av disse..

Men der ser man hvor feil man kan ta...... Hmmm.......
2012-05-07T14:01:33

Magne Tengesdal Magne Tengesdal

7. mai 2012 - 13:01

eldre "garde "

For det første så har innsender " Løve " sagt det meste som ligger på mitt hjerte, men det som forundrer meg mest er at de unge lovende fortsetter med å kalle oss med erfaring for verstinger og i noen tilfeller rasister.
De unge (inkl. politikerne ) har et teoretisk syn på innvandringspolitikken samtidig som de godtar en ren mishandling av de menneskene som de snakker så varmt om. Kan noen fortelle meg hvor alle de tusen papirløse fra år tilbake befinner seg ? Hva lever de av ? Vi hører og leser om prektige mennesker som lever i norge i 8 - 10 år i uvisshet fordi de unge løser alle problemer teoretisk, men den praktiske delen av et problem blir aldri løst. Jeg snakker ut i fra erfaring da jeg i mange år har arbeidet sammen med innvandrere og det jeg sier nå er hva også innvandrerne opplever. Det første Jørn Haakenstad og hans meningsfeller bør gjøre er å sette lys på den praktiske delen i dette problemet og prøve å påvirke myndighetene slik at vi får " bukt " med denne mishandlingen av prektige mennsker som ønsker å bygge seg et nytt og bedre liv