980 563

Mulla Krekar i tingretten onsdag, hvor han ble fremstilt for varetektsfengsling. Foto: Morten Holm / NTB SCANPIX.
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter ekstremisme,mulla Krekar,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Krekar får flere tilhengere

Flere unge, radikale norske muslimer hyller mulla Krekar, som onsdag ble varetektsfengslet i åtte uker. PST frykter at Krekar skal bli en kilde til inspirasjon.

Det samme miljøet som sto bak karikaturprotestene gir nå sin støtte til mulla Krekar, skriver VG Nett. Ifølge avisen har støtten til Krekar fra unge, radikale norske muslimer eksplodert den siste tiden.

På et nettsted blir mulla Krekar hyllet og kalt «onkel». Et av medlemmene på nettsiden kaller Krekar «løven av muslimene i Norge», andre kaller ham «Løve av tawheed». Tawheed betyr «troen på at Gud er én».

Les også: Mulla Krekar fengsles i åtte uker

Krekar blir også hyllet for sine angivelige trusler mot Norge og nordmenn.

Tilhengere av mullaen oppfordrer ifølge Aftenposten sympatisører verden over til protester ved norske ambassader og konsulater.

Medieoppmerksomhet

– Mulla Krekar er en ideolog, tenker og lærer. Vi registrerer at det også er andre som ytrer seg om ham som fremstår som islamister, men vi som forsvarere er opptatt av han ikke blir assosiert med deres ståsted og standpunkter, sier Krekars forsvarer Brynjar Meling.

Les også: Krekar lover å holde seg unna Internett

Shoaib Sultan, tidligere leder i Islamsk Råd, mener unge radikale islamister har kastet seg på saken etter at Krekar igjen har fått stor oppmerksomhet i norske medier.

– De ser at de kan bruke denne saken. Noen av dem ser på Krekar som en leder, men en del av disse ser på det som en anledning til å agere, sier han.

Inspirasjon

Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er redd mullaen kan være en kilde til inspirasjon for andre. Ifølge TV 2 holder PST for tiden øye med et hundretall ekstreme islamister i Norge.

– Det er ikke ideologien eller motivasjonen som er viktig for oss. Voldspotensialet og den reelle trusselen er avgjørende. Den informasjonen vi har hatt fram til nå, har pekt klart i retning av at trusselen har vært størst i de ekstreme islamistiske miljøene, sier analysesjef Jon Fitje i PST.

Islam-forsker Lars Gule sier til NRK at han tror Norge kan dra viktige lærdommer fra land som Storbritannia og USA i saken.

– Norge kan søke råd om hvordan man kan begrense rekrutteringsaktivitet fra mulla Krekar. Det har vist seg før at islamister har klart å rekruttere nye tilhengere blant kriminelle i fengsel. Det kan ikke utelukkes, sier Gule.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-03-29T07:52:26

Tore Kaspersen Tore Kaspersen

29. mars 2012 - 6:52

Det kan jeg godt tenke meg stemmer

Vi har jo selv importert disse til landet og før på dem. Og i fengselet er de i flertall. Dette går helt galt snart, det er bare å vente...
2012-03-29T08:57:53

Erling risan Erling Risan

29. mars 2012 - 7:57

Enig.

Ja, T kaspersen du har helt rett. Vi har helt siden 50 tallet hatt åpne grenser for innvandrere fra hele verden. Og spesielt fra muslimske land. Våre politikere ville eller forsto ikke at før eller senere ville det gå galt. Og nå går det antagelig virkelig galt. Den etniske heksegryta er et faktum.
2012-03-29T09:23:32

Olai marton jacobsen Olai marton Jacobsen

29. mars 2012 - 8:23

Tore Karspersen

Hvem er VI ?
Det er de venstrevidde politikerne som har importert dette stemmekveget mot all ADVARSEL. Nå er det for sent å ta advarslene på alvor.
Og de ansvarlige kan ikke ta ansvar for sin udåd.
2012-03-29T10:11:19

Atle devik Atle Devik

29. mars 2012 - 9:11

Skal ikke......

.....forundre meg det minste.

Ytterliggående ekstreme benytter enhver anledning til å henge seg på ekstremiteter.

Det beste for saken er at, nå som Krekar er satt inn, det ties om hvordan han har det videre.
2012-03-29T07:54:34

Bjørn Borg Bjørn Borg

29. mars 2012 - 6:54

Passer bra.

Da får man jo etter hvert øynene opp for hva alle muslimer i Norge egentlig ønsker, nemlig å ta over hele landet med vold og terror.
2012-03-29T08:13:30

John Bang John Bang

29. mars 2012 - 7:13

Så sant

Dette er så sant skrevet. Men når skal de andre Norske våkne opp å skjønne dette. Og når skal våre politikere se og skjønne dette.
2012-03-29T07:57:16

Helge Dahl Helge Dahl

29. mars 2012 - 6:57

Glad...

...jeg ikke har deres blodtørstige Gud...

Slike saker må en bare kjøre under alle radarer og med minst mulig media. Selfølgelig har media rett til innsyn, men en bør da klare og unngå og vise unødig mye av det, slik en gjør med landsvikeren Breivik nå.

Så får vi håpe att den høyre armen vet hva den venstre gjør i fremtiden, att man skjønner att visse grupperinger ikke har det kulturelle grunnlaget til og gå inn i ett moderne samfunn som Norge bare uten videre.
2012-03-29T08:15:30

Tore Pedersen Tore Pedersen

29. mars 2012 - 7:15

K------------R

Dette er en farlig mann. Han MÅ sendes ut så fort som over hodet mulig. Har han ikke også snart snyltet nok på våre skattepenger?
2012-03-29T08:18:55

Magne Tengesdal Magne Tengesdal

29. mars 2012 - 7:18

synd

Da jeg har kontakt med mange "nye" nordmenn opplever jeg at de sier det samme som oss. Muslimer og ikke muslimer synes det er dumt at Krekar og andre kriminelle nye nordmenn ødelegger for de som ønsker å bygge opp et nytt liv i Norge. Jeg er sikker på at vi i nær fremtid vil oppleve skarpe angrep fra disse radikale menneskene og det blir interessant og se hvordan landets ledere vil reagere ved neste anslag. Regner med at handligslammelsen fortsatt er til stede.
2012-03-29T08:22:00

Roald Atle Furre Roald Atle Furre

29. mars 2012 - 7:22

PRISVERDIG

PRISVERDIG at noen ungdommer støtter Krekar. Men Krekar trenger IKKE støtte her i Norge. Der Krekar trenger støtte er i hans eget hjemland. Støttespillerne bør få gratis reise til Krekars hjemland slik at de kan legge forholdene til rette for en STOR hjemkomst til et land han elsker- til et land som vil ta livet av han.Hva denne mannen egentlig vil - er det vel bare hans advokater som skjønner - eller skjønner de noe i det hele tatt ? Kanskje de skulle reist sammen med tilhengerne til Krekars hjemland og lagt forholdene til rette ? Sirkus Krekar har vi vel egentlig fått nok av !!
2012-03-29T08:23:18

Jan Pedersen Jan Pedersen

29. mars 2012 - 7:23

Ja, Roald.

Det skulle de.
2012-03-29T08:25:18

Per hansen Per Hansen

29. mars 2012 - 7:25

Fanatikere.

Så lenge vi har en innvandring fra muslimer, må vi regne med at slike utskudd følger med på lasset.

Vi har ikke bare Krekar, men hundrevis av andre eksteme islamister å bakse med.

Ingen kan forandre det, og fremtiden er høyst usikker, hva terrorisme vil utspilles på Norsk jord.
Om 50 år, er det sikkert blitt detonert mange bomber, og skudd i landet, av islamister.
For hvem kan garantere det motsatte.

Tenk på hvor fredelig det var her i landet, før islams fremtog.
Nå leser vi hver dag om muslimer og utfordringer ,respekt og toleranser.
En gang der fremme, er disse ordene blitt til hverdagens leven og problemer.
2012-03-29T08:24:22

Tore hansen Tore hansen

29. mars 2012 - 7:24

Så bra.

Foreslår at for hver ny radikal muslimsk tilhenger Mulla Krekar får sendes 2 muslimer ut av Norge. Tullet til Krekar vil vi ikke finne oss i lenger. Norge skal være en nasjon for siviliserte mennesker, ikke en utklekkingsanstalt for muslimske ekstremister. Nok er nok!
2012-03-29T08:37:46

Reidar Johnsen Reidar Johnsen

29. mars 2012 - 7:37

Resultatet av AP og SV politikk.

Nå begynner vi å se resultatet av AP og SV sin innvandringspolitikk over flere år . Når nye religioner kommer inn i samfunnet blir det problemer . Det har historien vist oss i årtider .
Dere som som stemmer frem disse forholdene i Norge bør ikke klage .
2012-03-29T08:42:19

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

29. mars 2012 - 7:42

Det er nokk ikke rett desverre

At disse muslimske "drittungene" er kommet til Norge, de aller fleste er føtt her som 2 dre generasjons innvandrere. Dette er et voksende stort problem som snart må gjøres noe med, før det er forsent.Det burte hvert en sak som "normale"muslimer burte ordne opp i , ikke bare passift se på. Hvis dette "problemet" skal kveles i føtselen MÅ politikerne ta grep snart, vi ser de vil forandre straffeloven slik at A.B.B. aldrig slipper ut i samfundet igjen, noe liknende burte kunne gjøres med radikale muslimer.Det vi har sett av "opptog med krekar i spissen bør seees på som forstyrrelse av ofentlig ro og orden, asylsøkere uten låvlig opphold her burte nektes å "demonstrere" ,og ikke minst radikale muslimer butre i liket med Breivik, burte dømmes til tvungent sykisk helsevern, gjerne lange forvarings dommer , og ut av landet hvis de ikke er Norske statsborgere. Personer som ikke er Norske statsborgere bør utvises hvis de begynner med noe "faenskap" og personer som er innvilget statsborgerskasp bør fratas dette og sendes der de kom fra. Hvis Norge ikke tar grep nå vil landet havne i heraki om noen år.det bør lages lover som forbyr radiklisme samme vilken religion.
2012-03-29T08:45:15

Anne Lise Arnesen Elgesem Anne Lise Arnesen Elgesem

29. mars 2012 - 7:45

Er det for sent nå.

Nå eller aldri.Reagere ikke Norge nå er det snart for sent og vi har mange krekarer her i landet Og nå de står fram ,og det vi vil se da, tro jeg ingen i dag vil kunne tenke seg.
I dag sier vi stolt at vi sender ikke denne mann tilbake pågrunn av at han kan bli drept.Men det kunne vi da retten sier han er en trussel mot rikets sikkerhet,men vi er feige ,men tenk dere nå mange titalls av samme ulla står frem som ikke kan sendes tilbake fordi de kan bli drept.det er mange ustabile mennesker vi nå må ta vare på.
Jeg ber dere som styre landet vårt ,gjør noe før vi mister landet vårt som vi elsker og er så stolt over.snart er det for sent.Og dere må kunne si at nå mennesker mener og kreve å få stå for dette så kan ikke Norge gå god for dette og av den grunn må du ut. Man kan da ikke kreve hva som helst og bare med å legge fram at det er farlig å bli sendt hjem så kan du bli.
2012-03-29T09:10:13

Roald Atle Furre Roald Atle Furre

29. mars 2012 - 8:10

ISLAMSK RÅD

At vi har et ISLAMSK RÅD i Norge viser at denne gruppen ikke er interessert i å integrere seg i det norske samfunnet. De tar IKKE klar avstand fra Krekar. Antall moskeer i Oslo - som får statsstøtte - er opp mot 30 stk. Dersom dette blir trenden går mange skattekroner med på å subsidiere noe annet enn integrasjon med dannelse av enklaver i Oslo sentrale strøk. På tide at STATSKIRKEN og ALLE religiøse samlinger av mennesker må stå på egne ben uten støtte fra andre enn menighetene. ALL religionsutøvelse må bort fra det offentlige rom. La religionen høre til det personlige valg i det private rom. IKKE et lukket rom - men et rom som kan søkes av dem som ønsker det. All omtale av KREKAR blir tolket som en religions kamp i det offentlige rom - fordi han får anledning til FRI RELIGIONSUTØVELSE i det OFFENTLIGE ROM. Det er IKKE demokrati å true samfunnet med død og pine - grensen må snarest settes av POLITIKERNE som er blitt valgt for å beskytte og utvikle samfunnet. Hva hjelper det å ha et kostbart FORSVAR - når Krekar har gjort oss FORSVARSLØSE og gjort politikerne handlingslammet. Ord - ord - ord er ikke nok ei heller en fengselstraff . Nu kreves HANDLING-HANDLING-HANDLING !
2012-03-29T10:16:07

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

29. mars 2012 - 9:16

Roald A.Furre.

Igjen kommer det kloke ord og tanker fra deg.
Jeg er helt enig i det du skriver her.
2012-03-29T11:05:18

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

29. mars 2012 - 10:05

Å snakke om keiserens nye klær!

Det er politikerne som er årsaken til all elendigheta i landet. Hvem foreslår lover og regler?

La dere merke til hvor fort justisminister Storberget registrerte at det foregår en debatt blant folk om straff for Breivik? De heftet ikke med å komme med diskusjoner om en ny lov som skal lage fengsel i fengslet, for slike som Breivik.

Debatten uten blant folk om den tøylesløse innvandring, kriminalitet og det værste av det værste , overfallsvoldtekter, den bebatten om starff har de ikke hørt.

Og hvorfor ble Janne Kristiansen kastet? Jo, jeg tror hun ble kastet for disse uttalelser: EKSTREM ISLAMISME

Hun understreker videre at Norge er et trygt land å bo i, men at PST med bakgrunn i sin kompetanse fortsatt skal jobbe hardt med at avdekke og forebygge trusler mot Norge og norske interesser.

Kristiansen sier at det fortsatt er få radikale islamister i Norge, men at de blir flere.

– De siste årene har vi sett en utvkling hvor personer som er oppvokst i Norge har gått igjennom en radikalisering, sier hun.

Også i 2012 er det ekstrem islamisme som utgjør den største utfordringen for Politiets sikkerhetstjeneste, sier Janne Kristiansen.

http://www.ba.no/nyheter/article5884884.ece

Så mye for folkestyret her i landet, en beskyttet gjeng med styrende som lever som overmennesker. Tenk, det blir mediaoppslag når en stortingsrepresentant har fått slag?

Mener de virkelig at de ER overmennesker?
2012-03-29T11:55:11

JILL FANEBUST JILL FANEBUST

29. mars 2012 - 10:55

MOSKEER

Kristine hadde med 100 % sikkerhet ikke fått bygge kirker i muslimske land.


JILL
2012-03-29T18:02:19

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

29. mars 2012 - 17:02

Du tar feil,Fanebust.

Det er kirker i muslimske land slik som Syria,Tunisia,Marokko osv.....
2012-03-30T12:15:49

Tom Bjerke Tom Bjerke

30. mars 2012 - 11:15

Fanebust

Her tar du veldig feil. Om du noengang har reist utenfor Norges grenser hadde du muligens vist bedre. Jeg har selv spist vafler og drukket kaffe i den Norske sjoemanskirken i Dubai.
2012-03-30T12:11:01

Tom Bjerke Tom Bjerke

30. mars 2012 - 11:11

Roald

Helt og fult enig med deg. Godt skrevet. Og som du sier .Handling,, handling, handling. Det betyr kun en ting . Send fa....skapet ut , med en gang.
2012-03-29T09:06:37

Ann Karin Sivertsen Ann Karin Sivertsen

29. mars 2012 - 8:06

Lurer på

hvorfor i alle dager disse blir kalt norske??? De løper i rundt, kaster stein, roper på allah-allah på ett uforståelig språk for meg, og jeg er også norsk, ekte sådan.......
2012-03-29T09:20:58

Ragnar Østli Ragnar Østli

29. mars 2012 - 8:20

Regjeringen

Det er forferdelig at hverdagen skal bli ødelagt på grunn av unfallenhet fra regjeringen. Det hjelper lite at her Støre reiser verden rundt som "fredsmegler" når problemene med uønsket innvandring i Norge gjør at vårt kristne fundament blir svakere og svakere.
STEM AP/SV UT AV REGJERINGSKONTORENE I 2013
2012-03-29T09:29:28

Ronny Sandnes Ronny Sandnes

29. mars 2012 - 8:29

handling?

handling fra en handlingslammet regjering kan du glemme. Valla sine ord om pusekatt passer de rødgrønne som hånd i hanske. Dæven vi skulle dratt til et muslimsk land og bygd kirke og kritisert så hadde vi fått nakkeskudd, stein eller henging fra en mobilkrane.
2012-03-29T09:34:51

Anders Fjørtoft Anders Fjørtoft

29. mars 2012 - 8:34

Oppfylt ønske

Nå har de fått det som de ønsket !!!!! FARGERIKT FELESSKAP
2012-03-29T09:40:58

Paul Oskar Rosenquist Paul Oskar Rosenquist

29. mars 2012 - 8:40

Rar start på dagen!

Det har alltid vært vanskelig å forstå hva som er rett og gal omtale av våre nye landsmenn og i dag ble det meget spesielt.
Radikal, betyr at en ønsker raske gjennomgripende forandringer!
Nordmenn er definert som personer født i Norge og har norsk statsborgerskap!
Da blir det for meg uforståelig at radikale- norske muslimer hyller Krekar for sine trusler mot Norge og "nordmenn" spesielt.
Betyr det at de radikale norske muslimene ikke ser på seg selv som nordmenn lenger nå da?
Det ble en rar dag, i og med Ap i mange år har forfektet at alle som er født i Norge er NORDMENN!!!
De som har forsnakket seg i så måte, har blitt stemplet som rasehatere og ofte sensurert på ABC!
Er nordmenn med muslimske radikale "røtter" ikke normenn lenger, eller har de mistet gangsynet og hyller Krekar fordi han truer nordmenn, altså dem selv!
Skulle det nå vise seg at de selv er rasehatere og de selv mener det er forskjell mellom nordmenn med blondt hår, blå øyne og medlem av statskirken og nordmenn med brune øyne, skjegg og tilhenger av Koranen, så er det en meget laaaang vei å gå før integreringen er i mål!
Som nevnt, dette ble en skuffelsens dag :(
Trodde faktisk vi hadde kommet litt lenger og at våre gjester som har fått alt de ber om, ikke har laget nordmenn av sine norskfødte barn! Trist!!
2012-03-29T10:20:16

Per Beverfjord Per Beverfjord

29. mars 2012 - 9:20

La

meg få stille meg bak denne objektive fremstilling , Rosenquist
2012-03-29T11:26:03

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

29. mars 2012 - 10:26

Enig,Rosenqist.

Du peker på viktige saker til ettertanke.