ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Danmark,voldtekt,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Frivillig sex skader like mye som voldtekt Ny forskning viser at skader i skjeden er like vanlig etter frivillig samleie som etter voldtekt. I noen land brukes slike skader som avgjørende bevis i voldtektssaker. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-13/sex1000_0.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-13/sex1000_0.jpg

680 435

FORSKER PÅ SEX: Skader i kvinnens skjede bekrefter bare at det har vært et samleie, ikke at det har vært ufrivillig, ifølge dansk forsker. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Frivillig sex skader like mye som voldtekt

Ny forskning viser at skader i skjeden er like vanlig etter frivillig samleie som etter voldtekt. I noen land brukes slike skader som avgjørende bevis i voldtektssaker.

Mer om saken:

Lege of forsker ved Rettsmedisinsk institutt ved Syddansk Universitet, Birgitte Schmidt Astrup, har undersøkt 39 voldtektsofre og 110 sykepleierstudenter i starten av 20-årene, som har meldt seg frivillige til å delta i studien.

Alle ble undersøkt med tre forskjellige metoder, senest 48 timer etter at samleiet hadde funnet sted.

De tre metodene for å måle skader er:

1) en slags liten kikkert, som forstørrer, lyser opp og gir mulighet for å ta bilder – såkalt koloskopi.

2) blåfarge som setter seg i skadene

3) en tradisjonell gynekologisk undersøkelse

Kilde: Videnskap.dk

http://videnskab.dk/krop-sundhed/frivillig-sex-skader-lige-sa-meget-som-voldtaegt

Skader i kvinnens skjede er ikke et sikkert tegn på at samleiet har vært ufrivillig, faktisk viser en ny studie at slike skader oppstår nesten like ofte under frivillige samleier som ved voldtekt.

I noen land brukes slike skader som fellende bevis i voldtektssaker, ifølge den danske forskeren og legen Birgitte Schmidt Astrup ved Syddansk Universitet, som står bak studien.

– Min studie er den første som har brukt unge kvinner og den første av sin type som er gjennomført av rettsmedisinere. Det vil si at de unge kvinnene ble undersøkt under samme vilkår som voldtektsofrene, sier Schmidt Astrup til ABC Nyheter.

- Kan være snakk om justismord

I studien ble 39 voldtektsofre og 110 sykepleierstudenter som hadde hatt frivillig sex, undersøkt grundig, senest 48 timer etter at samleiet hadde funnet sted.

I gruppen som var blitt voldtatt, fant man skader i skjeden hos 36 prosent. I den andre gruppen fant man skader i skjeden hos 34 prosent.

Fordi man så skader i skjeden nesten like ofte etter frivillig samleie som etter voldtekt, mener Schmidt Astrup at slike skader kun kan brukes til å slå fast at et samleie har funnet sted, ikke til å bevise at det har vært et ufrivillig samleie.

– I saker hvor man har dømt på den bakgrunn, kan man diskutere om det er snakk om justismord, sier forskeren.

Hun understreker at det i Europa er lenge siden voldtektsmenn ble dømt på slike skader alene.

– I Danmark var dette senest oppe til debatt i 2001. Men det er praksis i andre land, for eksempel Sør-Afrika, som nettopp har offentliggjort en studie som viser det. I USA debatteres det i rettssystemet.

– Norsk rettspraksis er meget lik dansk, der er nok ingen dømt i Norge i nyere tid. Norge har også kompetente rettsmedisinere og sentre for voldtektsofre, sier Schmidt Astrup til ABC Nyheter.

Ikke påvirket av type sex

I studien kontrollerte forskeren om man kunne knytte skader i skjeden til hvilken type sex studentene hadde hatt (ulike stillinger, voldsom sex, rolig sex), om sexleketøy, kondom eller glidemiddel ble brukt eller hvor lenge samleiet varte. Forskeren kontrollerte også  andre faktorer som kunne forklare funnet, for eksempel om kvinnene hadde født. Men ifølge forskeren spilte ingen av disse faktorene inn.

Studien som er publisert i Foresic Science International, viste imidlertid at risikoen for flere skader på en gang var større hos voldtektsofrene.

En hypotese går ut på at huden i slimhinnen kan ha en betydning for hvorvidt slike skader oppstår eller ikke.

– Vi kan ikke gi noe sikkert svar på dette fordi vi grunnleggende har ekstremt dårlig vitenskap på dette området, sier Schmidt Astrup til Videnskap.dk.

Påvirker oppklaringsarbeidet

Ifølge forskeren har studien allerede påvirket oppklaringsarbeidet i dansk politi, som hun samarbeider med til daglig.

– Innen jeg kom frem til disse tallene, var politiet tilbøyelig til å ta saken alvorlig når det var skader og mindre alvorlig når det ikke var skader, sier hun til Videnskap.dk.

Les også: Én av fire mener kvinner har delvis skyldig i voldtekten

Les også: Uskyldig sonet 17 år - får ingen erstatning

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-03-29T17:13:44

Terje Olsen Terje Olsen

29. mars 2012 - 16:13

.............

.......
2012-03-29T16:53:17

Geir skailand Geir Skailand

29. mars 2012 - 15:53

Vittig

er Terje Olsen, himla vittig...............
2012-03-29T18:09:49

Aleksander Angel Ænørås Aleksander Angel Ænørås

29. mars 2012 - 17:09

Dette er ikke bra... o.o

Damer/jenter/kvinner er de som altid blir trodd ubetinget og først i rettsystemet. Det er på høy tid å inføre løgndetektor her i Norge. En tier på at politiet ikke vil dette, siden oppklaringsprosentene dems vil gå rett i dørken..
2012-03-29T21:44:02

T. A. G T. A. G

29. mars 2012 - 20:44

Ja vel?

– Det skjer mellom 8000 og 16.000 voldtekter årlig, ifølge Regjeringens voldtektsutvalg. I 2007 ble 87 personer dømt for voldtekt i Norge. Det vil si at mellom en halv og én prosent av voldtektsforbryterne ble dømt for voldtekt. Det vil si at det nærmest straffrihet for voldtekt i Norge og det er et alvorlig problem, sier generalsekretær i Amnesty International, John Peder Egenæs til TV 2.
2012-03-29T18:28:41

Nick Sand Nick Sand

29. mars 2012 - 17:28

No more f......

Da er det bare å holde seg unna sex!
Spare energi og penger....
2012-03-29T18:39:02

Kjell Borgan Kjell Borgan

29. mars 2012 - 17:39

Skadet ?

Må si det forundrer meg at en voksen kvinne skal få skader av normal sex.
2012-03-29T19:56:22

Thore Stoveland Thore Stoveland

29. mars 2012 - 18:56

Nei. Det forbauser meg ikke.

Se hvor mange skader folk får når de skal skuffe snø.
Når du ikke har brukt en muskel på en stund må den mykes opp over tid.
Så dette sier meg bare at danske (og norske) damer er for kjipe mht sex. De må praktisere mer, så slipper de skader.
2012-03-29T19:11:07

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

29. mars 2012 - 18:11

Enda en grunn til å tro at

Enda en grunn til å tro at politiets voldtektsstatistikker er direkte latterlige. Sannsyligvis er er 9 av 10 voldtektspåstander reelle falske anklager.
2012-03-29T19:24:40

Espen Pokorny Espen Pokorny

29. mars 2012 - 18:24

Jeg har en stund lurt på

Jeg har en stund lurt på hvor dumt det går an å taste på tastaturet, føler jeg kom noe nærmere svaret nå......
2012-03-29T19:45:48

Rjr Rjr

29. mars 2012 - 18:45

Frivillig eller villig?

Jeg aner ikke hvordan en kvinne som virkeligen vil ha sex kan bli skadet av sex. For meg er frivillig den samme som villig, slik har det alltid vart. Og jeg lurer på om jeg noensinne kunne skadet en eller annen kvinne med samleie. Heldigvis har jeg ikke truffet noe kvinne eller elsket med en kvinne som ikke har varit "ferdigsmurt" for å si det sånn. Jeg har aldrig hört etterpå at jeg hadde skadet noe. Frivillighet er ikke den samme som å ville ha sex.
2012-03-29T20:20:45

Elin Høiseth Elin Høiseth

29. mars 2012 - 19:20

Utrolig mange flåsete

Utrolig mange flåsete kommentarer fra flåsete mannfolk.
2012-03-30T08:44:10

Ellen Engenes Ellen Engenes

30. mars 2012 - 7:44

Ja!

Det er kanskje ikke lov å kalle folk for idioter, så det skal jeg la være :-)
2012-03-29T20:21:19

Una Una

29. mars 2012 - 19:21

......grundig undersøkt etter frivillig sex..

....."110 sykepleierstudenter som hadde hatt frivillig sex, undersøkt grundig, senest 48 timer etter at samleiet hadde funnet sted".
Javel, det hadde ikke vært meg...
Men, jeg skulle ønske denne forskeren kunne definere disse oppståtte "skadene". Hvilke skader snakker man om? Rifter? Sårhet? Blåveis? Nei, ikke vet jeg...
2012-03-29T20:54:22

Laila Petersen Laila Petersen

29. mars 2012 - 19:54

Tull, tøys og vås.

Sex skader ikke skjeden, Vanlig sex er bl.a det vi mennesker og dyr er laget for å gjennomføre.
2012-03-29T21:45:35

Roy Uggedal Roy Uggedal

29. mars 2012 - 20:45

Jasså?

Om en kar napper i loffen vel og lenge så blir den rød og øm.
Altså en "skade". Og det helt uten tvang ;-)
Og hva er egentlig "vanlig" sex i dine øyne, Laila?
2012-03-30T14:18:55

Kjell Borgan Kjell Borgan

30. mars 2012 - 13:18

Vaselin

Prøv med litt vaselin Roy. Og så kan jeg informere deg om at ved normal sex, så er det som oftest selvsmurt om du har gjort jobben din før selve samleie.
2012-03-30T18:51:30

Laila Petersen Laila Petersen

30. mars 2012 - 17:51

Ja, nå var det ikke

"napping i loffen", som det ble skrevet om her. Vanlig sex er der penis penitrerer vagina, og til utløsning skjer.
2012-03-30T08:42:53

Ellen Engenes Ellen Engenes

30. mars 2012 - 7:42

Utrolig mange "glupe" kommentarer her.

Jeg går sterkt ut fra at skadene som omtales er ørsmå rifter i slimhinner, eller svake blåmerker på innsiden av lår, og liknende. Altså ikke vanskelig å få, uansett hvor villig en er. Noen får uhyre lett blåmerker, og de riftene er vel omtrent uunngåelige.

I stedet for å tenke seg om er det enklere å kjøre på med kommentarer om hvor fælt det er med falske anklager osv. og det er det jo, selvsagt, men de er det nok langt mellom.

(Eller kanskje de kommentaren kom etter lang overveielse?
Ikke en oppløftende tanke ...)
2012-04-01T20:34:14

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

1. april 2012 - 19:34

Nei, falske anklager er det

Nei, falske anklager er det nok ikke langt mellom.